ברק: ישראל מתכוונת לא להוריד אף אופציה מהשולחן

אומר בפגישה עם שר ההגנה גייטס בפנטגון: "אנו ממליצים למדינות אחרות לנהוג בצורה דומה" ■ "יש להגביל בזמן את הסנקציות החריפות המוטלות על איראן" ■ אמר בפגישות קודמות: פעלנו רבות למען הפלסטינים

שר הביטחון, אהוד ברק, העלה ברף את אזהרות ישראל שהיא לא תוכל לשבת בחיבוק ידיים נוכח מאמצי איראן לפתח נשק גרעיני.

בפגישה שקיים הלילה (ב') עם עמיתו האמריקני, רוברט גייטס, בפנטגון, אמר ברק, כי כאשר ישראל אומרת שאין בדעתה להוריד שום אופציה מהשולחן כאשר דנים באיראן, היא אכן מתכוונת לכך.

"יש להגביל בזמן את הסנקציות החריפות המוטלות על איראן", אמר ברק. "ישראל אינה מורידה אף אופציה מהשולחן. היא מתכוונת למה שהיא אומרת והיא ממליצה למדינות אחרות לנהוג כמותה".

במהלך הפגישה הדגיש ברק את הצורך לשמור על יתרונה האיכותי של ישראל בהשוואה לשכנותיה באזור. ברק הכריז על כוונתו לדון עם גייטס על על היתרון האיכותי של ישראל בראיון שהעניק לניו יורק טיימס קודם צאתו בוושינגטון.

בושינגטון רווחו ניחושים, כי דברי ברק הם רמז לכך, שבדעתו להגיש שוב בקשה ישראלית לרכוש מארה"ב פצצות חודרות בונקרים בעומק רב. הנשיא ג'ורג' בוש סירב להיענות לבקשת ישראל לרכוש פצצות כאלה בגלל חשש שהדבר יחיש התקפה ישראלית על מתקנים גרעיניים באיראן.

קודם לכן נועד ברק עם ג'יימס ג'ונס, היועץ לביטחון לאומי בבית הלבן, ועם דניס רוס, הממונה על התיק האיראני בסטייט דיפרטמנט, והדגיש באזניהם את תרומת ישראל לשיפור חיי הפלסטינים בגדה, במאמץ להוציא את העוקץ מהלחצים האמריקניים על ישראל בשאלת ההתנחלויות.

ההערכות הן שראה"מ בנימין נתניהו ייחשף מחר ללחץ אמריקני נוסף בפגישתו המתוכננת עם הנשיא ברק אובמה ולאחר מכן בפסגה המשולשת, שבה ישתתף גם מחמוד עבאס, נשיא הרשות הפלסטינית. שתי הפגישות יערכו בשולי העצרת הכללית של או"ם, בניו-יורק.

בשיחות שניהל ברק עם ג'ונס ורוס עלה גם הצורך בשמירה על היתרון האיכותי של ישראל במזה"ת ונדונו האיום האיראני ואיומים אחרים על ישראל, וכן המצב באפגניסטאן ובקוריאה הצפונית.

שר הביטחון אמר לבני שיחו, שישראל מעוניינת בתהליך המדיני, בהובלת אובמה, שבמרכזו הסכם עם הפלסטינים, תוך שמירה על האינטרסים הביטחוניים החיוניים ואינטרסים אחרים של ישראל. הוא הדגיש, שהתהליך המדיני וההסכם שינבע מנו צריכים לכלול הסכמה על קץ הסכסוך וסיום הדרישו ההדדיות.

הוא הדגיש, ישראל עשתה צעדים רבים למען הפלסטינים ולקידום התהליך המדיני, לרבות פעולות לשפור מרקם החיים של הפלסטינים. פעולות אלה כללו הסרת מחסומיים וחסימות עפר, פעולות לשיפור המצב הכלכלי ברשות וסיוע לקיום ועידת פתח.
בראיון לטיימס אמר ברק, כי חששות מאיראן מוסיפים לעמוד בראש סולם הקדימויות של ישראל וכי ירושלים מעדיפה להטיל סנקציות קשות על איראן לאחר מאמצים דיפלומטיים במשך פרק זמן מוגדר. שר הביטחון אמר, כפי שאומרים גורמים רשמיים אחרים בישראל, שהוא אינו מסיר שום אופציה מהשולחן, רמז לאפשרות של התקפה צבאית ישראלית על איראן.

בראיון ל"ידיעות אחרונות" בשבוע שעבר אמר ברק, כי איראן אינה מהווה איום קיומי על ישראל מפני שאין לה עדיין נשק גרעיני וגם אם יעלה בידה לפתח נשק כזה, ישראל תוכל להגן על עצמה. הטיימס מציין, כי הצהרה זו עוררה תמיהה בארה"ב מפני שהיה אפשר להבין ממנה שישראל פחות מודאגת מהאיום הגרעיני של איראן.

אבל בראיון לניו יורק טיימס אומר ברק שלא כך פני הדברים. לדבריו, זו היתה פשוט קריאה לאזרחי ישראל להימנע מפניקה בגלל איראן.

בתגובה על הצהרות של כמה מנהיגים ישראליים, שהשוו את האיום האיראני לאיום הנאצי בשנות ה-30, אמר ברק: "אני לא קונה את הרלוונטיות של השוואת המצב (הנוכחי) למצב באירופה ב-1938. אז, תקוותו היחידה של יהודי שבחן את העתיד היתה להימלט. כיום איננו נמצאים במצב כזה. אנו יכולים להגן על עצמנו מפני כל סוג של איום".

ברק אמר, כי מבחינתה של ארה"ב האתגר הגדול ביותר הוא כיצד להתמודד עם הנשק הגרעיני של קוריאה הצפונית, מפני שלהתנהלות ארה"ב כלפי קוריאה הצפונית תהיה השפעה גדולה על איראן.

"קוריאה הצפונית מפתחת טילים ארוכי טווח בחצר האחורית של סין ורוסיה ושום דבר לא קורה לה", אמר ברק. "כאשר ההנהגה האיראנית שואלת את עצמה, 'האם אנו צריכים לדאוג או להמשיך במסורת ההכחשות וההונאות', התשובה תלויה במה שקורה עם קוריאה הצפונית. מהלך עקבי לקראת הבלימה של תפוצת נשק גרעיני צריך להתחיל עם קוריאה הצפונית. למהלך כזה תהיה השלכה חיובית מאוד לגבי חסימת איראן". (סוף)