בנק ישראל לא התערב - והדולר היציג ירד ל-3.729 שקלים

הדולר נחלש ב-0.3% מול השקל לעומת ירידה של כ-0.7% מול האירו ■ גורם בכיר בבנק ישראל: לא לבחון את הדולר אלא את סל המטבעות; "אם נתערב - נעשה זאת בלי להתריע"

הדולר המשיך להיחלש גם היום (ג') מול השקל בשל היחלשותו בעולם, כשברקע ליוו את השוק חששות מהתערבות אפשרית של בנק ישראל במסחר, התערבות שלא הגיעה.

הדולר איבד 0.35% ושערו היציג נקבע ב-3.729 שקלים. האירו היציג התחזק ב-0.57% ל-5.5178 שקלים. בשוק המט"ח העולמי, הדולר איבד כ-0.7% מול האירו ונסחר סביב 1.478 ד' לאירו, על רקע הערכה שפרסם הבנק לפיתוח אסיה (ADB) לפיה כלכלות אסיה צפויות לצמוח בקצב מהיר יותר השנה בהשוואה לתחזיות המוקדמות, מה שמגביר את תיאבון המשקיעים לרכוש נכסים מסוכנים יותר המניבים תשואות גבוהות יותר ולזנוח את הדולר. הדולר נחלש היום מול 15 מתוך 16 המטבעות המובילים באסיה. לפי הערכת ה-ADB, כלכלות אסיה (ללא יפן) יצמחו ב-3.9% בממוצע השנה, לעומת התחזית הקודמת שעמדה על 3.4%. ב-2010 צפויות כלכלות המזרח לצמוח ב-6.4% בממוצע.

בינתיים בשוק המקומי, הקרב על אופציית דאבל-נו-טאץ' (double-no-touch) הפוקעת בשער 3.7 שקלים מלמטה הוכרע, וקרן הגידור שרכשה את האופציה הרוויחה כ-2 מיליון דולר מהבנק הזר שמכר לה את האופציה. במקביל, בשוק ניכרה היום דריכות לקראת התערבות אפשרית נוספת של בנק ישראל. נזכיר כי בפעם האחרונה התערב הבנק כאשר הדולר ירד מתחת ל-3.74 שקלים, כפי שקרה היום. פעילים בשוק מסרו לנו כי גם בהסתכלות על סל המטבעות, אותו בוחן בנק ישראל, ניתן לראות כי הסל מתקרב לרמה בה התערב בנק ישראל בפעמים האחרונות.

בנק ישראל יתערב?

"כולם קונים ומוכרים היום; גם זרים, גם מקומיים - כולם", אמר לנו אחד הפעילים בשוק. "כולם חוששים מהתערבות נוספת של בנק ישראל ולכן הכיוון לא ברור".

בבנק ישראל התקיימה היום ישיבת עדכון שוטפת, המתנהלת פעמיים בשבוע. סוגיית הדולר עלתה גם בישיבה היום, אולם גורמים בבנק הבהירו ל"גלובס" מבעוד מועד כי היא לא תתפוס מקום מרכזי יותר מהרגיל. בנק ישראל לא התערב היום בשוק וגורם בכיר בבנק אמר ל"גלובס", כי לא צריך לבחון את הדולר מול השקל אלא להסתכל על סל המטבעות וכן על התנהגות הדולר בעולם.

"אם נתערב בשוק - נעשה זאת בלי להתריע מראש; פשוט ניכנס", אמר לנו הגורם. "נכון להיום , הדולר נחלש מול האירו בכ-0.7% ופה בארץ הוא נחלש מול השקל רק ב-0.3%".

2 החלטות ריבית השבוע

הפדרל ריזרב צפוי לפרסם מחר (ד') את החלטת הריבית של הפדרל ריזרב. ה'פד' צפוי להותיר את הריבית על 0%-0.25%, אך המשקיעים יתמקדו בהודעת הריבית המצורפת ויחפשו רמזים הן להתאוששות הכלכלית והן ליציאה אפשרית מתוכניות ההתערבות בשווקים. בשוק מעריכים כי קיימת אפשרות שה'פד' יאותת בהחלטתו על התאוששות כלכלית והפחתת התמיכה המוניטרית בשווקים, מה שעשוי לחזק את הדולר לאור ההתאוששות המהירה מהצפוי של כלכלת ארה"ב.

ובשוק המקומי, מפאת החגים, יפרסם בנק ישראל מחרתיים (ה') את החלטת הריבית לחודש אוקטובר. התחזיות לגבי החלטת בנק ישראל אינן חד-משמעיות; חלק מהגופים בשוק מעריכים כי הריבית תיוותר ללא שינוי על 0.75% אולם אחרים נותנים סיכוי גבוה להעלאת ריבית נוספת בשיעור של 0.25%. כך, למשל, במיטב מעריכים כי הריבית תיוותר על כנה, אולם בברקליס צופים העלאת ריבית נוספת החודש.

"שינוי המדיניות המוניטרית האגרסיבית של בנק ישראל יצא לדרך", אומרים היום כלכלני JP מורגן, אשר מחזיקים בדעה האגרסיבית ביותר בשוק באשר לריבית בנק ישראל. הם מעריכים כי הבנק יעלה את הריבית ל-4% עד סוף 2010, לאחר שזו תעלה ל-1.5% השנה.

קובי פלר, מנכ"ל קרנות הנאמנות בכלל פיננסים, מעריך כי עדיף לבנק ישראל להעלות את הריבית עכשיו ולטפל בשד האינפלציוני בעודו בבקבוק. "הריבית הריאלית בארץ נמוכה מדי; יטיב בנק ישראל ויעלה עכשיו את הריבית מאחר ומערכת השיקולים לאור המדדים הנמוכים הקרובים תקשה עליו את ההעלאה המתבקשת בריבית בחודשים הבאים", אומר פלר. "שד האינפלציה עדיין, למרות עליית סעיף הדיור, לא התפרץ ומוטב לטפל בו לפני שיצוץ בצורת עליית מחירים מכיוון שהשוק לא צופה אותם היום. גם ההערכות בעולם מדברות על עלייה באינפלציה מרמתה הנמוכה היסטורית לרמה חיובית מתונה ברבעון הראשון של 2010 ולכן מוקדם להיערך לה כבר היום".

[לאתר המט"ח]