מימון של עד 750 מיליון שקל למתקן ההתפלה באשדוד

את המימון יעמיד בנק ההשקעות האירופאי שיצטרף לבנק הפועלים שיעמוד בראש קונסורציום המממנים לפרויקט, שעלותו כ-1.5 מיליארד שקל ■ יו"ר מקורות, אלי רונן: "נעמוד בלוח הזמנים הצפוף לפרויקט"

הבנקים הזרים חוזרים להתעניין במימון פרויקטי התשתית במשק. בנק ההשקעות של האיחוד האירופאי (EIB) הודיע על כוונתו להשתתף במימון פרויקט מתקן התפלה באשדוד בהיקף של עד 50% מההשקעה בפרויקט הנאמדת בכ-1.5 מיליארד שקל.

EIB צפוי להצטרף לבנק הפועלים, שנבחר ע"י מקורות להוביל את קונסורציום הממנים של הפרויקט. ההצטרפות של EIB למימון הפרויקט הינה משמעותית נוכח שיעורי הריבית הנמוכים שיכול הבנק להציע ביחס לבנקים המסחריים, באופן שעשוי להוזיל את מחיר המים המותפלים בפרויקט אשדוד. ההצטרפות כפופה בהשלמת בדיקת נאותות (Due-Diligence) שתיערך לפרויקט ההתפלה באשדוד במהלך החודשים הקרובים.

כפי שפורסם ב"גלובס", "מקורות פיתוח וייזום" בחרה בבנק הפועלים להוביל את מימון הפרויקט. כעת יחברו למימון הפרויקט בנק הפועלים יחד עם EIB, תוך שילוב אפשרי של גופים בנקאיים ומוסדיים נוספים בחבילת המימון.

שילוב EIB בפרויקט התפלה אשדוד ותחילת האצת התהליכים לסגירה פיננסית של הפרויקט, מהווים אבן דרך נוספת בקידום הפרויקט, וזאת במטרה להתחיל את עבודות ההקמה בשטח באפריל 2010. במקורות מעוניינים להתחיל כבר ב-2012 באספקת מים מותפלים למערכת הארצית, אולם בענף טוענים כי לו"ז אינו ריאלי.

מקורות וייזום, בניהולו של גיורא גוטמן, הינה הזכיינית למימון, הקמה ותפעול פרויקט להתפלת מי ים באשדוד, בהיקף של 100 מיליון מטר קוב בשנה. החברה תבצע את הפרויקט במסגרת הסכם B.O.T מול המדינה, ותממן את הפרויקט בשיתוף המגזר הפרטי. לביצוע הפרויקט, החברה תקים חברת בת ייעודית (SPC), וחברת בת נוספת שתהיה אחראית על תפעול המתקן (O&M).

בנוסף פרסמה החברה בחודש פברואר 2009 מכרז בין-לאומי לבחירת הקונסורציום שיקים את המתקן בשיטת Turn-Key (EPC), כולל אופציה לשלבו כשותף בחברת הבת הייעודית (SPC) בשיעור של עד 40%. בימים אלו הושלמו מרבית האישורים הסטטוטוריים והחברה החלה בתהליכי הוצאת היתרי בנייה.

לדברי יו"ר מקורות, אלי רונן, החלטת הבנק האירופאי להשקעות מהווה ציון דרך חשוב במימון פרויקט ההתפלה באשדוד. "הבעת אמון זו מצביעה על המקצועיות והנחישות המאפיינים את ניהול הפרויקט. מקורות תעמוד בלו"ז המוכתב במכרז".