היקף העסקות בתעשיית הביטחון והתעופה העולמית נפל ב-95%

כך עולה מדו"ח של PwC ■ היקף העסקאות הכולל היה מעט פחות מ-600 מיליון דולר ■ על אף שמספר העסקאות נותר ברמת שיא, היקף העסקאות והשווי הממוצע לעיסקה ירדו באופן דרמטי במחצית הראשונה של 2009

חוסר היציבות הכלכלי גרם לצניחה בשווי עסקאות מיזוג ורכישה בתעשיית התעופה והביטחון, כך עולה מנתוני דו"ח על מיזוגים ורכישות בתעשיית הביטחון והתעשייה הגלובלית במהלך המחצית הראשונה של 2009 שנערך לראשונה על-ידי רשת פירמות ראיית החשבון PricewaterhouseCoopers) PwC), שקסלמן וקסלמן חברה בה. לפי הדו"ח, על אף שמספר העסקאות נותר ברמת שיא, היקף העסקאות והשווי הממוצע לעיסקה ירדו באופן דרמטי במחצית הראשונה של 2009. זאת, בעקבות המיתון העולמי, קשיי הנזילות ואי-הוודאות בנוגע למועד היציאה מהמיתון.

במחצית הראשונה של 2009 פורסמו שש עסקאות בלבד ששוויין הממוצע גדול מ-50 מיליון דולר. שווי העסקאות הכולל היה רק מעט פחות מ-600 מיליון דולר, ירידה של 95% בהשוואה לעסקאות בשווי כולל של 11.7 מיליארד שפורסמו במחצית הראשונה של 2008. במהלך 2009 לא דווח על עסקאות בשווי של מעל למיליארד דולר, והיעדרן של עסקאות אלו הביא לירידה משמעותית בשווי הממוצע של העסקאות. שוויין הממוצע של העסקאות שדווחו בסכומים של לפחות 50 מיליון דולר בשנים 2007 ו-2008 עמד על 654 מיליון דולר ו-432 מיליון דולר, בהתאמה. במחצית הראשונה של 2009 עמד ממוצע שווי עסקאות המיזוגים והרכישות בסכומים של 50 מיליון דולר או יותר על כ-99 מיליון דולר.

"שניים מהמאפיינים הבולטים ביותר במחצית הראשונה של 2009 הם הצניחה בשווי העסקאות, והעלייה במספר העסקאות הקטנות", אמר סקוט תומפסון, מנהל תחום תעופה ותעשיות בטחוניות ב- PwCארה"ב. "אנו צפויים לראות יותר עסקאות בקרב החברות הקטנות והבינוניות בשוק, כיוון שחלק מהגורמים בשוק רואים ברכישות קטנות יותר אמצעי אסטרטגי להשלמת הפערים הקיימים בפעילותם העסקית כיום."

המשקיעים הפיננסיים נותרו "על הגדר", לאור הקשיים בתחום המימון בהשוואה למחצית הראשונה של 2008. עד היום דווחו רק שתי עסקאות בשווי של 50 מיליון דולר או יותר בהן היו מעורבים משקיעים פיננסיים, זאת לעומת שש עסקאות במחצית הראשונה של 2008 ירידה של 67%. משקיעים אסטרטגיים חוו גם הם ירידה בפעילות עסקאות המיזוגים והרכישות בהיקף של 50 מיליון דולר או יותר. במחצית הראשונה של 2009 דווחו ארבע עסקאות בהן מעורבים משקיעים אסטרטגיים, לעומת 20 עסקאות במחצית הראשונה של 2008, ירידה של 80%.

על פי הדו"ח, רכישות חלק המיעוט מתחילות לתפוס נתח גדול יותר מהעסקאות. במחצית הראשונה של 2009 היוו רכישות חלק המיעוט 67% מהעסקאות שפורסמו, לעומת 27% בלבד ב-2008 ו-%18 ב-2007. הקונים והמוכרים בתחום התעופה והתעשיות הביטחוניות צפויים להמשיך למנף רכישות חלק מיעוט ומיזמים משותפים, כחלק מהפתרונות היצירתיים המאפשרים להם לסגור עסקאות.

מבחינת החלוקה האזורית, אזור אסיה-אוקיאניה הופך בהדרגה מאז 2007 ליעד אטרקטיבי יותר לביצוע רכישות. כך, בעסקאות רכישה בשווי 50 מיליון דולר או יותר, 18% מהחברות שנקנו ב-2007 היו מאזור אסיה-אוקיאניה, לעומת %32 ב-2008 ו-%33 במחצית הראשונה של 2009. צפון אמריקה, עם 37% מסך כל העסקאות בשווי של 50 מיליון דולר או יותר ב-2007, חוותה ירידה ל-30% ב-2008 ו-17% במחצית הראשונה של 2009. כגורמים רוכשים, האזורים הדומיננטיים היו אסיה-אוקיאניה, בריטניה ומדינות האירו, עם נתח משותף של 67% מנפח העסקאות ו-79% משוויין במחצית הראשונה של 2009.

התעשייה האווירית(IAI) מדורגת במקום ה-31 בדירוג 100 החברות המובילות בעולם בענף, עלייה של מקום אחד לעומת 2007. התעשייה האווירית מדורגת לפני Hawker Beechcraft האמריקאית (32) ואחרי Precision Castparts (30). בנוסף, מדורגת התעשייה האווירית לישראל במקום ה-12 בהיקף המכירות של חברות התעופה בעולם לסקטור הביטחוני, עם היקף מכירות של 3.6 מיליארד דולר, וממוקמת אחרי Honeywell ולפני Textron.

אלביט מערכות הישראלית מדורגת במקום ה-36 בדירוג 100 החברות המובילות בעולם בענף התעשייה האווירית, לפני Avio האיטלקית המדורגת במקום ה-37 ואחרי Cobham הבריטית המדורגת במקום ה-35. אלביט עלתה בדירוג ב-2008 ב-5 מקומות לעומת 2007, אז מוקמה במקום ה-41. בנוסף, מככבת אלביט מערכות ברשימת שש החברות בעלות קצב הצמיחה המהיר בעולם לשנת 2008.