אחרי היום של הפצצה

כך מגנים על תיק השקעות מפני השלכות תקיפה ישראלית על מתקני הגרעין באיראן

לפי הפרסומים בכלי התקשורת - במשך שני העשורים שחלפו בנתה מערכת הביטחון הישראלית את כוחה לנוכח איום האיראני - בהצטיידות בכלי טיס ושיט, באמצעי לחימה וחימוש, תורות לחימה והכשרת כח אדם, מערכות הגנה והכנת העורף, טכנולוגיות ומודיעין.

אינני שותף סוד לפקודת המבצע ואין בידי הפרוטוקולים של פורום שבעת השרים שהחל להתכנס עם הקמת ממשלת נתניהו בכדי לדון בהתפתחויות בעיית הגרעין האיראני, אך כמנהל השקעות אני נדרש דרך קבע לבחון הסתברות לקיומם של תרחישי קיצון ולהעריך השלכותיהם הכלכליות. חלון ההזדמנות לתקיפה ייסגר ביום בו תהיה לאיראנים פצצה גרעינית ועד אז נדרשת מאיתנו המשקיעים מוכנות מוגברת לספיגה.

הבוקר שאחרי

הבוקר שאחרי גל התקיפה הראשון צפוי להיות סוער במיוחד בבורסות מסביב לעולם. מדד ת"א 25 עשוי בקלות להשיל עשרות אחוזים מערכו בתוך ימים ספורים ואפיקי האג"ח בוודאי שלא יישארו אדישים. היעלמותם של הקונים מספרי הפקודות תורגש למול לחץ פדיונות אדיר בקרנות הנאמנות, ואלה עשויים להפעיל את מערכת מנתקי הזרם ובמקרה שכזה יופסק המסחר בבורסה בת"א להמשך היום בירידה של 12%.

אופציה לפחדנים

הדרך הפשוטה ביותר להגן על כספינו מפני אירועים חיצוניים היא לא להשקיע בכלל. מי שמניח הסתברות גבוהה לקיום המאורע ומכיר עצמו כאחד שידו קלה על ההדק בעל רפלקס מכירה בכל פעם שמשהו לא טוב קורה, כדאי שימכור כבר עכשיו ויצא מהמשחק.

ישנן גם דרכים מתוחכמות יותר להשקיט את המצפון לקראת יום הפקודה: רכישת הגנות באמצעות אופציות Put עמוק מחוץ לכסף תוכל לספוג חלק ניכר מהזעזוע ברגע האמת, כאשר צניחת המדדים תכניס את האופציות לתוך הכסף וסטיית התקן הגלומה תכפיל את עצמה מיד עם פרסום הידיעה. השקעה במט"ח וחשיפה לחוזים על הנפט עשויים גם הם לשכך במעט את המכה כאשר יצואנית הנפט הגולמי הרביעית בגודלה תאיים להגביל האספקה למדינות התומכות בישראל.

עדיף לטמון את הראש

ההיסטוריה לימדה אותנו שהדרך היעילה ביותר להתמודד עם מאורע טראומתי בשוק ההון היא להימנע מכל פעולה. השקעה במניות ובאג"ח תניב את התשואה הגבוהה ביותר מבין אלטרנטיבות ההשקעה הפיננסיות לאורך שנים, וזאת רק בתנאי שנדע להחליק ולהתעלם ממאורעות דרמטיים קצרי חיים.

ערב מלחמת מלחמת לבנון השניה

כפי שניתן לראות לצורך המחשה בלבד בגרף המתאר את ההתרחשויות במדד ת"א 25 במהלך מלחמת לבנון השנייה, גל מכירות אגרסיבי בשלושת הימים הראשונים הצניח אז את שער המדד במאה נקודות, עד לרגע בו הגיחו הקונים וניצלו את ההזדמנות שהניחו לפתחם המוכרים המבוהלים.

אלדד גנזל מדד ת


אין להשליך מהמאורעות שאפיינו את המלחמה ההיא על תרחישים אפשריים העשויים להתפתח בעקבות תקיפה ישראלית באיראן.

מגוון אופציות התגובה נע בין התעלמות מוחלטת של הממשל בטהראן בניסיון לשקם את הנזקים כפי שנהג אסד הבן לאחר תקיפת הכור הגרעיני בארצו ע"י גורם לא ידוע, ועד להתפתחות מלחמת עולם שלישית מהצד השני של הסקאלה.

עומק הקריסה בשוקי ההון והתמשכותה יקבעו בהתאם לחומרת התגובה.

האויב נמצא בתוכנו

עם כל הכבוד לאחמדינג'אד וחבריו לקנוניה, האויב הגדול ביותר של תיק ההשקעות שלנו הוא אנחנו עצמנו. מאורעות חיצוניים לא יוכלו להשפיע על המסחר לאורך זמן, ורק מי שידע לתת לאירועים שכאלה לחלוף לצידו יזכה ליהנות בעתיד מפירות ההשקעה.

התקופה שאחרי מלחמה מתאפיינת בדרך כלל בשגשוג כלכלי וצמיחה, ועל כן, יהיה אשר יהיה, הפאניקה שתשלח את המדדים לתהום בימים הראשונים למהלך תתברר בוודאי בבוא העת כהזדמנות קניה שלא חוזרת על עצמה. הכנה נפשית ראויה ותוכנית פעולה ברורה מבעוד מועד ימנעו מאיתנו קבלת החלטות השקעה אומללות ברגעי החרדה.

  1. אלדר גנזל הוא מנכ"ל אסטרטג בית השקעות
  2. לקשר במייל eldar@astrateginvest.co.il

האמור אינו מהווה המלצה לרכישה, החזקה או מכירה של נכסים פיננסיים כלשהם והעושה זאת פועל על דעתו בלבד