מניות שירוויחו מהנהירה לאקדמיה

שפל כלכלי מזרים סטודנטים לאוניברסיטאות, יש חברות שמרוויחות מהתהליך

כאשר הכלכלה נחלשת ורבים מאבדים את עבודתם, אלפים נוהרים למכללות ולאוניברסיטאות כדי לשפר את כישוריהם המקצועיים, ולהפוך את עצמם לבעלי סיכויים טובים יותר בשוק העבודה כשהכלכלה תתאושש.

במיתון הכלכלי הנוכחי, התרחיש הזה אכן מתממש, אך בשינוי קל: רבים מאלו שרוצים לחזור ללימודים נקלעים למצב קשה, כי קופות המדינות בארה"ב ריקות, ולכן שכר הלימוד אינו תמיד בהישג יד של המבקשים ללמוד. לכן, לא רק שפחות סטודנטים מתקבלים ללימודים, אלא שגם לאלו שזכו והתקבלו יש פחות קורסים זמינים.

ביולי השנה כתב הוושינגטון פוסט: "מאות אלפי סטודנטים בפוטנציה צפויים להידחות ממכללות קהילתיות זולות (של שתי שנות לימוד) ברחבי המדינה בשנה הקרובה, בגלל קיצוצי מימון, בדיוק בתקופה שבה מספר שיא של סטודנטים נוהר לבתי הספר הלא פרטיים".

העלייה בביקוש ללימודים גבוהים בתקופה של ירידה בהיצע הלימודים, פירושה שהמכללות שנותרו בהן מקומות לסטודנטים חדשים צפויות להרוויח מהמצב. התחלתי לחשוב איך מצב אנטי-מחזורי כזה יכול לעזור למוסדות למטרות רווח שנסחרים בבורסות, וכמעט אף פעם לא דוחים בקשות להתקבל ללימודים אצלם. מצאתי שלושה כאלו, שמקבלים ציונים גבוהים מאסטרטגיות הגורואים שלי.

ITT

אחת החברות הללו היא ITT . היא פועלת מאז 1969 וידועה בעיקר במוסדות החינוך הטכנולוגי שלה. מספר הסטודנטים שלומדים במוסדותיה הוא 65,000, והיא פועלת ב-37 מדינות בארה"ב.

אסטרטגיית הגורו שלי, שמתבססת על גישת ההשקעות של וורן באפט, מעריכה ש-ITT היא קנייה חכמה ברגע זה. האסטרטגיה הזו אוהבת את העובדה ש-ITT היא שחקנית ראשית בתחום חברות ההשכלה הגבוהה למטרות רווח, את העובדה שהרווח שלה למניה עלה בכל אחת מעשר השנים האחרונות, ואת קונצנזוס האנליסטים שצופה שהרווח יעלה ב-17% בשנה בעתיד.

לחברה חוב של 150 מיליון דולר, מול רווח של 241 מיליון דולר בשנת העסקים האחרונה - כלומר מעט חוב יחסית לרווחיות. התשואה להון בעשר השנים האחרונות הייתה 39.5%, והתשואה להון הכולל גבוהה יותר, 44.6%.

האסטרטגיה של באפט בודקת לא רק את הביצועים הכספיים של החברה, אלא גם איך המניה שלה מתומחרת, ומחשבת את התשואה השנתית שצפויה למשקיע בעשור הבא. בשתי שיטות תמחור שונות, האסטרטגיה מניחה שהתשואה למשקיע במניה תהיה לפחות 15% בשנה. ITT מקבלת ציון גבוה במיוחד של תשואה ממוצעת צפויה, 21.4%, אם היא נרכשת במחיר המניה הנוכחי.

אפולו

קבוצת אפולו שמפעילה את אוניברסיטת פניקס, טוענת שהיא מפעילת האוניברסיטאות הפרטיות הגדולה בצפון אמריקה, עם כ-200 מוסדות וכ-420,000 סטודנטים. היא מציעה הכול, מתואר ראשון בתוך שנתיים ועד תארי דוקטורט, אם כי הרוב הגדול של הסטודנטים לומדים לתואר ראשון ושני רגילים.

שתי אסטרטגיות גורו שלי, שמתבססות על כתביהם של פיטר לינץ' וג'ואל גרינבלט, מעניקות לאפולו ציונים גבוהים. מכפיל הרווח של המניה הוא 14.7 וקצב הצמיחה של הרווח, בהתבסס על הגידול הממוצע ברווח למניה בשלוש, ארבע וחמש השנים האחרונות, הוא 20.93%.

יחס מכפיל הרווח לשיעור הצמיחה, נוסחת ה-P.E.G המפורסמת של לינץ', הוא 0.7, ונזכיר שכל יחס שנמוך מ-1 הוא טוב לפי האסטרטגיה שלו. היחס הנמוך של אפולו אומר שהמשקיע משלם מעט יחסית תמורת שיעור צמיחה גבוה יחסית. עוד היבט של אפולו שהאסטרטגיה של לינץ' אוהבת הוא היעדר מוחלט של חוב.

אסטרטגיית גרינבלט בודקת שני תנאים, ומשלבת אותם לדירוג כולל של המניות במסד הנתונים שלנו, כאשר המניות המומלצות הן הגבוהות ביותר בדירוג. אחד המשתנים הוא תשואת הרווח. התשואה של אפולו היא 12.32%, ובקריטריון זה היא מדורגת במקום ה-171 ברשימת המניות במסד הנתונים שלנו, דירוג לא רע אבל לא ממש מלהיב.

אבל המשתנה השני, תשואה להון הכולל, מסחרר הרבה יותר - 115.4%. הדירוג של אפולו כאן הוא 19, גבוה מאוד. גם הדירוג המשוקלל של החברה הזו גבוה, ועומד גם הוא על 19. כלומר מבין אלפי המניות במסד המניות שלנו, אפולו מדורגת במקום ה-19 על פי אסטרטגיית גרינבלט. זה מספיק טוב לתעודת סיום בהצטיינות יתרה.

Strayer

החברה השלישית שאזכיר היא Strayer Education (סימול: STRA). בסוף השנה יהיו לה 70 קמפוסים ברחבי ארה"ב. כעת יש לה כ-46,000 סטודנטים, רובם בלימודים מקוונים.

האסטרטגיה של מרטין זווייג אוהבת את סטרייר. ההכנסות והרווחים עולים בערך באותו קצב - בדיוק מה שהאסטרטגיה הזו מחפשת. האסטרטגיה גורסת שכדי שהרווחים ימשיכו לעלות בעתיד, הם חייבים להיתמך על ידי צמיחה זהה או טובה יותר במכירות, ולא רק על ידי קיצוצי עלויות ואמצעים אחרים שעוקפים מכירות. הרווחים והמכירות של סטרייר עולים שניהם בקצת יותר מ-20% בשנה.

בנוסף, הרווח למניה צמח בכל אחת מחמש השנים האחרונות, וזווייג אוהב את העובדה שלחברה אין חובות. *

ג'ון פ. ריס הוא מנכ"ל Validea.com, חברת מחקר השקעות, מייסד Validea ניהול הון, חברה לניהול נכסים, ומנהל קרן הגידור Validea. ריס הוא מחבר-שותף של רב המכר "הגורואים של השוק: אסטרטגיות השקעה במניות לשימושכם מהטובים ביותר בוול-סטריט"