שנה טובה מברקליס: "ההתאוששות בישראל מתרחבת"

בסקירה מקיפה של ברקליס על יותר מ-30 מדינות בעולם, שהגיעה לידי "גלובס", חולקים האנליסטים שבחים לישראל ומנסים לשער מה יעשה בנק ישראל עם עודפי הנזילות שנגרמו מרכישות הדולרים

אם להסתמך על בנק ההשקעות הבריטי ברקליס קפיטל, המצב הכלכלי בישראל טוב מאוד. שנת 2009 תהיה בכלל שנת צמיחה, ב-2010 הצמיחה תואץ, האינפלציה תרוסן על-ידי העלאות ריבית - והשקל? הוא, כמובן, יגיב לנתונים הכלכליים האיתנים בהתחזקות מול הדולר.

בסקירה רבעונית מקיפה של ברקליס על יותר מ-30 מדינות בעולם, אשר הגיעה לידי "גלובס", מתייחסים האנליסטים קון צ'או וארקו סן לישראל, ומעריכים כי המשק יצמח ב-0.4% השנה וב-3.1% בשנה הבאה. זאת, לעומת תחזיות בנק ישראל לצמיחה אפסית השנה ו-2.5% ב-2010. הם אף מציינים כי הייצוא לישראל הפך מגוון יותר: 30% מהייצוא הוא לארה"ב, 30% לאיחוד האירופי ו-20% לאסיה.

"ההתאוששות הכלכלית מתרחבת", אומרים האנליסטים. "הייבוא והמכירות הקמעונאיות הגיעו לתחתית. החלק האחרון בפאזל הוא האשראי העסקי, כאשר החל מחודש יוני ישנם סימני התעוררות בביקוש לאשראי מצד משקי הבית. הביקוש לאשראי בנקאי מצד החברות נותר חלש, אך היקף הנפקות האג"ח בשוק הקונצרני עלה. אנו מעריכים כי השקעות החברות יעלו בשל הירידה במלאים והצפי להתאוששות ב-2010".

כלכלת ישראל צמחה ב-1% ברבעון השני של השנה, לאחר שני רבעונים רצופים של צמיחה שלילית, ובכך יצאה הכלכלה רשמית מהמיתון. המדד המשולב של בנק ישראל זינק ב-1.3% באוגוסט, בהמשך לעלייה של 1.1% ביולי, מה שמעיד על הצמיחה ברבעון השלישי של השנה. נזכיר שרק בתחילת השנה דיברו בבנק ישראל על צמיחה שלילית של 1.5% ב-2009, ועכשיו יותר ויותר גופים זרים מדברים על צמיחה חיובית, כדוגמת ברקליס, מורגן סטנלי ו-JP מורגן.

"לונג על השקל"

הפתעה נוספת שתירשם ב-2009 היא הגירעון התקציבי. בתחילת השנה העריכו במשרד האוצר כי הגירעון יעמוד השנה על כ-6% מהאוצר, כאשר היו שדיברו על חריגה אפילו מיעד זה. אך בברקליס מוסרים כעת כי לפי הערכתם צפוי הגירעון להסתכם ב-5% השנה ו-4.5% בשנה הבאה. עם זאת, הם מדגישים כי חזרה לגירעון ברמה של 1%, כפי שהיה ערב פרוץ המשבר, תתרחש לא לפני 2014.

בהתייחסם לסוגיית האינפלציה, אשר הסתכמה בשנה שהסתיימה ביולי ב-3.1%, מזכירים האנליסטים כי מדובר בירידה לעומת השנה שעברה, אז עלתה האינפלציה מעל ל-5%. "העלאות הריבית של בנק ישראל יסייעו בריסון האינפלציה", אומרים האנליסטים, ומעריכים כי הריבית תגיע ל-3.5% עד סוף 2010, לעומת 0.75% כיום.

חלק ניכר בסקירה של ברקליס על השוק הישראלי מוקדש לסוגיית הדולר, לאור התערבות בנק ישראל. "אנו ממליצים להישאר בלונג על השקל", אומרים האנליסטים, ומעריכים כי הדולר ייחלש ל-3.65 שקלים עד סוף השנה ויגיע ל-3.5 שקלים בשנה הבאה. בברקליס מציינים את הנתונים הכלכליים החזקים בישראל ובייחוד את העודף בחשבון השוטף שגורמים שימשיכו לתמוך בהתחזקות השקל. נזכיר כי לפי נתוני בנק ישראל, העודף בחשבון השוטף צפוי להסתכם השנה ב-6.9 מיליארד דולר, לאחר שבמחצית הראשונה של השנה הוא הסתכם ב-4.4 מיליארד דולר.

מה יעשה בנק ישראל עם עודפי הנזילות?

"היקף ההתערבות של בנק ישראל בשוק עדיין גבוה", הם אומרים. "אנו מעריכים כי ההתערבות תופחת". האנליסטים התייחסו גם לשאלה מה יעשה בנק ישראל עם עודפי הנזילות בשוק שנגרמו מהדפסות השקלים לצורך רכישות הדולרים. עד כה הם מעריכים את הסכום הזה בכ-83 מיליארד שקל, שהם 11% מהתמ"ג. האנליסטים מציינים כי בנק ישראל ספג את המזומנים שהדפיס באמצעות פיקדונות יומיים ושבועיים שהנפיק לבנקים המסחריים, אולם הם מציינים כי ייתכן ויהיה עליו "לנעול" את הסכומים הללו לפרקי זמן ארוכים יותר כדי למנוע "אינפלציה גבוהה ובועות נכסים".

בברקליס מציינים כי ייתכן ובנק ישראל ימכור אג"ח ממשלתיות בהיקף 19 מיליארד שקל, אותן אג"ח שהבנק רכש מהרבעון הראשון של השנה במסגרת תוכנית רכישות האג"ח שלו שהגיעה לסיומה. מהלך זה ידרוש אישור ממשלתי והאנליסטים מציינים כי ייתכן שמשרד האוצר יתנגד בשל הסכנה מעלייה בריביות האג"ח הממשלתיות כתוצאה מכך.

"ישראל צריכה להימנע ממה שקרה למדינות מזרח ומרכז אירופה בשנות ה-90, שם יתרות מט"ח גבוהות הביאו לנזילות עודפת בשוקי הכספים", אומרים האנליסטים. לפי נתוני בנק ישראל, יתרות המט"ח של ישראל הסתכמו ב-56.4 מיליארד דולר בחודש אוגוסט - שיא היסטורי.