חברת החשמל מפסיקה את הייצור בתחנת הכוח בחיפה

הסיבה: העיכוב בהגעת הגז הטבעי למפרץ חיפה ■ חוסר ודאות לגבי עתידם של 180 עובדים המועסקים בתחנה ■ לטענת גורמים בהסתדרות ובארגון העובדים, הנהלת החברה מעוניינת לפטר 60 עובדים

חברת החשמל החליטה באחרונה להפסיק זמנית את הייצור בתחנת הכוח בחיפה, בהספק של 280 מגה ואט. כך נודע ל"גלובס". בהתאם להחלטה שהתקבלה באגף הייצור בחברה, התחנה תוכנס ל"שימור", כלומר היא לא תונע ותופעל רק במקרים של מחסור חמור ברזרבת החשמל. בסך הכול, מתוכננת תחנת הכוח בחיפה לפעול במשך 300 שעות בלבד בכל שנת 2010.

הסיבה להפסקת הייצור היא העלות הגבוהה של ייצור החשמל בתחנה המופעלת כיום במזוט, וזאת לנוכח העיכוב הנמשך בהגעת הגז הטבעי לאזור מפרץ חיפה.

הנצילות של התחנה נחשבת לנמוכה משמעותית מאשר תחנות הכוח הפחמיות והתחנות המופעלות בגז טבעי (מחז"מ), כך שבפועל אי הפעלת התחנה צפויה לחסוך לחברת החשמל, לפי הערכות, עשרות מיליוני דולרים בשנה. יחד עם זאת, העובדה שחברת החשמל מרשה לעצמה לצמצם את היקף ייצור החשמל בתחנה עשויה ללמד כי מצב רזרבת החשמל במשק אינו כה גרוע.

על רקע הפסקת הייצור הזמנית גובר חוסר הוודאות לגבי עתידם של 180-190 עובדים המועסקים בתחנה. לטענת גורמים בהסתדרות ובארגון העובדים, הנהלת החברה מעוניינת לפטר 60 עובדים, בעוד לשאר העובדים ייעשה ניסיון למצוא פתרון באמצעות שילובם בשאר אתרי תחנות הכוח בצפון הארץ.

"לא יעלה על הדעת שישלחו עובדים הביתה בגלל שמצמצמים את היקף השימוש בתחנה. העובדים לא אשמים בכך שהגז הטבעי מתעכב. אנו מצפים מהנהלת החברה למצוא פתרון לכל העובדים", אמרו גורמים בוועד.

הגז יגיע עוד שנה וחצי

יצוין כי במסגרת תוכנית החירום, חברת החשמל צפויה להגדיל את כושר הייצור בתחנת חיפה ב-750 מגה ואט, באמצעות הקמת 2 יחידות ייצור (מסוג מחזור משולב) באתר תחנת הכוח עד סוף שנת 2010.

המחז"מ מתוכנן לפעול על בסיס גז טבעי, בכפוף להגעתו לאזור מפרץ חיפה. גם לגבי מועד השלמת פרויקט זה שוררת חוסר וודאות ונראה כי הוא יושלם רק עוד שנה וחצי.

מחברת החשמל נמסר בתגובה כי "בעקבות שינויים טכנולוגיים, ובעיקר עקב הרחבת היקף הייצור בגז טבעי, תחנת הכוח חיפה ג' מתוכננת לפעול רק בתקופות העומס. כתוצאה מכך מערך כוח האדם של התחנה יותאם להבטחת הצרכים התפעוליים.

"ההנהלה בשיתוף עם ארגון העובדים שוקדים על מציאת פתרונות תעסוקה הולמים תוך הפעלת שיקולים מערכתיים ומתוך שאיפה לפגיעה מינימאלית בעובדים".