לאן נעלמה תוכנית סיכום המחזור של ליגת העל בכדורגל?

אם לערוץ הספורט יש זכויות על התוכנית, מדוע הוא לא משדר אותה? ואם הוא טוען כי ההסכם מול ההתאחדות עוד לא נחתם באופן רשמי, מדוע את גביע הטוטו הוא כן משדר? ■ אל תחשבו שסאגת זכויות השידור הסתיימה

גם בשבת הקרובה תוכלו לראות את כל השערים שנכבשו במשחקי הליגה הספרדית, האיטלקית, האנגלית, הגרמנית. אבל גם אם תתאמצו מאוד לא תוכלו לראות את כל השערים ממשחקי ליגת העל הישראלית. גם השבת לא תהיה תוכנית סיכום מחזור, למרות שבסוף השבוע ישוחק המחזור הרביעי. גם משחק מהליגה הלאומית לא תוכלו לראות, למרות שהוא נכלל בהסכם הזכויות של ליגת העל.

כל זה אחרי שיו"ר ההתאחדות לכדורגל, אבי לוזון, הודיע לפני כשבוע בישיבת המזכירות כי ההתאחדות סיימה למכור את זכויות השידור לעונה הנוכחית.

אז מה בעצם מסתתר מאחורי "ההחשכה" של ליגת העל?

להיפטר בכל מחיר

אחרי שאף גוף לא ניגש למכרז המקורי שהוצא בחודש יוני, הורידה ההתאחדות את מחירי המינימום והחלה לבצע הליכי בזק על החבילות השונות. ערוץ הספורט נכנס למכרז בזק שכלל את תוכנית הסיכום, גביע הטוטו, גביע המדינה, הליגה הלאומית, שידורים לחו"ל, האינטרנט והסלולר.

כדי למנוע מצב שאתר ONE ייכנס לחבילת הסלולר והאינטרנט, התנה ערוץ הספורט את כניסתו למכרז בכך שיקבל את כל החבילה במלואה. הסכום שנסגר: 3.1 מיליון דולר לעונה, בהסכם ל-3 שנים.

האגנ'דה של הערוץ היתה ברורה: מאחר שאין לו עניין בתוכנית הסיכום שהפקתה יקרה מאוד, כדי לצמצם את עלות הרכישה הוא ימכור אותה הלאה לערוץ 1, כפי שעשה בשנים קודמות.

דבר אחד לא לקח ערוץ הספורט בחשבון - ששבועיים לאחר מכן ערוץ 1 יזכה בשידור המשחק המרכזי. ברגע שערוץ 1 זכה במשחק המרכזי וגירד את כל המשאבים לצורך העניין (13.5 מיליון שקל), הוא הודיע לערוץ הספורט שימצא לו פלטפורמה אחרת לתוכנית. מאותו רגע מנסים בערוץ הספורט לעשות הכל כדי להיפטר מהתוכנית.

בשלב מסוים הציע ערוץ הספורט להעביר לערוץ 1 את תוכנית הסיכום בחינם ואף להפיק אותה, בתמורה לכך שערוץ 1 שמחזיק בזכויות של המשחק המרכזי ייתן להם אופציה לשדר אותו במקביל בערוץ ה-HD של ערוץ הספורט. בערוץ 1 היו מוכנים לשמוע. אלא שמאז השתנו פני הדברים.

בערוץ 1 מעוניינים לקדם פלטפורמת HD עצמאית, ואף פועלים בתקופה האחרונה מול HOT ו-yes לקבלת פלטפורמה כזאת שתשמש אותם גם למשחקי מונדיאל 2010. בערוץ 1 טוענים כי קיים סיכוי שיצליחו לשדר כבר העונה חלק ממשחקי ליגת העל ב-HD של רשות השידור.

הבעיה העיקרית עם תוכנית הסיכום היא העובדה שהפכה ליקרה מאוד מבחינת עלויות הפקה. לפי תנאי המכרז, הגוף שלוקח על עצמו את התוכנית מחויב לצלם 3 משחקים בעצמו (3 הוא מקבל מצ'רלטון) כשכל משחק הוא מחוייב לצלם עם לפחות 5 מצלמות. עלות הפקה של משחק בודד עומדת על בסביבות 6,500 דולר (כולל כוח-אדם וניידת). תכפילו את זה ב-3 משחקים בשבת, בליגה של 35 מחזורים. 700 אלף דולר. זו פחות או יותר הסיבה העיקרית שאתם לא רואים היום את תוכנית הסיכום.

אם ערוץ הספורט מחזיק בזכויות, מדוע ההתאחדות לא כופה עליו לשדר את התכנים מתוקף ההסכם בין הצדדים? כאן נכנסים לעניין של הגדרה משפטית, האם ההסכם תקף בכלל.

ערוץ הספורט טוען כי למעשה לא היתה חתימה רשמית בין ההתאחדות לבין ערוץ הספורט על ההסכם. כהגדרה, ערוץ הספורט צודק. אלא שגורם שישב במשא-ומתן אומר ל"גלובס" כי ערוץ הספורט מנסה להיתלות בפרט הלא רלוונטי הזה. "לכולם ברור כי החוזה תקף ומחייב את ערוץ הספורט. עצם זה שהם הביעו את הסכמתם לתנאים שבמכרז הופך אותם מבחינה משפטית מחוייבים להסכם. דבר שני", מוסיף אותו גורם, "בתום אותה ישיבה שבה סוכמו פרטי ההסכם (12 באוגוסט) והמחיר, נציגי כל הצדדים לחצו ידיים ובירכו על המוגמר. אז מה קרה? יכול להיות שהם רוצים לקבל הנחה אחרי שההסכם נחתם, יכול להיות שהם רוצים להתנער ממנו. הלוואי שהיינו יודעים מה הם רוצים".

אם בערוץ הספורט טוענים כי חתימה רשמית לא היתה, מדוע הם ממשיכים לשדר את משחקי גביע הטוטו, שהם חלק מאותו הסכם. "אני מניח בגלל שאת משחקי גביע הטוטו הם יכולים לשים בערוצי הלייב שלהם, מה שהרבה יותר מעניין אותם", אומר אותו גורם. הגורם מוסיף ומסביר כי גם בעניין גביע הטוטו ניסו בערוץ הספורט לקבוע כללים חדשים, אחרת ייסוגו מההסכם. "הם הפעילו לחץ ישיר על ההתאחדות, או לחץ עקיף באמצעות הטוטו, שיעבירו תקנה שהקבוצות ישחקו בהרכבים החזקים שלהן. זה הרי מגוחך, מישהו יעלה על הדעת שרשתות השידור באנגליה (BBC ו-Sky - ט.ו) יקבעו לאלכס פרגוסון באיזה הרכב לעלות למשחקים בגביע הליגה באנגליה?"

ההתאחדות במלכוד

ואם ההתאחדות כל-כך משוכנעת שההסכם שלה עם ערוץ הספורט תקף מבחינה משפטית, מדוע היא לא פונה להליך משפטי כדי לממש את זכותה לשידורים? "ההתאחדות נמצאת במלכוד", אומר גורם אחר המצוי במשא-ומתן. "קודם כל צריך לזכור כי היא כבר בהליך בוררות עם צ'רלטון על עניין המשחקים המשניים, ולא ברור מה ייגמר שם. דבר שני, גם אם בהתאחדות משוכנעים שהם צודקים, איך הם יילכו להליך משפטי מול ערוץ הספורט בזמן שהם יודעים שהוא היחיד שניגש להסכם? הם יודעים שאם הוא יירד מההסכם, הם יחזרו למצב הראשוני שאין אף גוף שישדר".

מההתאחדות לכדורגל נמסר: "מטרתנו היא מציאת פיתרון, ואין לנו כל עניין בהתקוטטות משפטית, תקשורתית או אחרת. תכנית סיכום המחזור תשודר לטובת אוהבי הכדורגל הרבים בישראל, ואנו פועלים בצורה שקטה על מנת שמטרה זו תושג. כפי שעשינו בנושא מכירת המשחק המרכזי, כשעבדנו בצורה שקטה מבלי להוציא פרטים מתוך חדרי המשא-ומתן, כך ננהג גם כעת".

מערוץ הספורט נמסר: "המשא-ומתן עם ההתאחדות אמור להסתיים בימים הקרובים. אנו מניחים כי הוא יסתיים על הצד הטוב ביותר. יחד עם זאת, לא מקובל עלינו שלמפעלים כמו גביע הטוטו הקבוצות יעלו עם שחקנים מחליפים מקבוצות הנוער ויבזו את המפעל ואת צופי הטלוויזיה. אנו בטוחים כי ההתאחדות יכולה לעשות יותר כדי לשמות על איכותם ורמתם של המפעלים שהיא מוכרת".