מסנן המניות של מורנינגסטאר: 6 המניות שמקבלות את הדירוג המקסימלי

כדי לאתר אותן, הפעילו כלכלני מורנינגסטאר את מסנן המניות והגדירו מספר פרמטרים: התשואה על ההון גבוהה מ-15% בכל אחת מ-5 השנים האחרונות, ותשואה חיובית על ההון בכל אחת מ-5 השנים שלפניהן

מפתח ליצירת ערך לבעלי מניות הוא שמירה על תשואה בריאה על ההון. כדי לאתר אותן, הפעילו כלכלני מורנינגסטאר את מסנן המניות, והגדירו מספר פרמטרים: התשואה על ההון גבוהה מ-15% בכל אחת מחמש השנים האחרונות, ותשואה חיובית על ההון בכל אחת מחמש השנים שלפניהן.

מ-170 התוצאות שהחזיר מסנן המניות, בחרנו את אלו שמקבלות ממורנינגסטאר דירוג 5 כוכבים - הגבוה ביותר שמעניקה החברה.

אקסון מובייל

אקסון מובייל הובילה את תעשיית האנרגיה עם רווחי שיא, כשמחירי הסחורות זינקו. עם זאת, לטענת כלכלני מורנינגסטאר, הערך האמיתי של החברה נובע מהמצוינות התפעולית שלה, שהניעה קדימה את הביצועים שלה והבדילו אותה ממתחרותיה. כשמחירי הסחורות מתייצבים, על ההנהלה מוטלת חובת ההוכחה להגדיל את כושר הייצור ולהניב רווחים לבעלי המניות.

במורנינגסטאר מעריכים את אקסון-מוביל כחברת האנרגיה המאוחדת הממוצבת באופן הטוב והמתאים ביותר לסביבה העסקית הנוכחית. עם זאת, לטענתם, זה לא בהכרח מבטיח שהייצור והרווחים יבואו בקלות.

ג'ונסון אנד ג'ונסון

חברת התרופות ומוצרי הבריאות והטיפוח, ג'ונסון & ג'ונסון (סימול: JNJ) ניצבת לבדה כמובילת שוק במגוון רחב של תתי ענפים בתעשיית שירותי הבריאות. החברה שומרת על בסיס הכנסות מפוזר, צנרת חסונה של מוצרים בפיתוח, והיא מחוללת תזרים מזומנים באופן יוצא דופן. יחד, כל אלה מייצרים לה בסיס כלכלי רחב ויתרון תחרותי רציני.

כלכלני מורנינגסטאר מציינים כי אובדן פטנטנים שהחברה חוותה לאחרונה עשוי להעיב על ביצועי המניה בטווח הקצר. עם זאת, בחברת המחקר ממשיכים להאמין שהגב הרחב של החברה יסייע לה להתגבר על מכשולים אלו.

קלוג'ס

כלכלני מורנינגסטאר מתפעלים מהיכולת של יצרנית מוצרי המזון קלוג'ס (סימול: K) לחולל מכירות יציבות וצמיחה ברווחים, למרות עליית מחירי הסחורות והתנאים הכלכליים החלשים.

להערכתם, המיקוד של החברה בהנעת תהליכי התייעלות, וההשקעות המשניות שלה בפיתוח ושיווק מוצרים, אפשרו לה לבלוט בזירת יצרניות המזון העמוסה, בשעה שחברות אחרות נאבקות עם הדינמיקה המאתגרת של התעשייה.

במורנינגסטאר מאמינים שקלוג'ס הצליחה להשיג נתח שוק מוביל בחלק מהקטגוריות שבהן היא מתחרה, בגלל יכולתה להתמקד בחדשנות של מוצרים ובזכות המחויבות של החברה להשקיע בשיווק של מותגיה.

למרות שהחברה עתידה להיתקל במספר מכשולים לאורך הדרך, במורנינגסטאר לא מעריכים שהרוח הנגדית איתה תתמודד קלוג'ס בטווח הקצר, בעקבות מחירי הסחורות העולים והסביבה הכלכלית החלשה, יפגעו בתזרים המזומנים החופשי החזק שהיא מייצרת.

בחברת המחקר מעריכים כי לקלוג'ס יש את הנתונים הדרושים על מנת להשיג תשואת יתר על מתחרותיה לאורך זמן.

מרק

כשהיא מתמודדת עם תחרות גוברת, אובדן פטנטים וצנרת מוצרים בשלבים מאוחרים עם סיכויים נמוכים לקבל את אישור ה-FDA, ענקית הפרמצבטיקה מרק (סימול: MRK) הצליחה לשפר באופן ניכר את התחזיות לטווח הארוך. זאת, לאחר שהסכימה לרכוש את חברת התרופות שרינג-פלאו.

ללא הרכישה, התחזיות של החברה מבלבלות למדי. למרות השקתן של מספר תרופות בלוקבאסטר באחרונה. מרק מתמודדת עם אובדן פטנטים מהותי ותחרות חדשה. עכשיו, כששרינג היא חלק ממנה, והעסקה צפויה להיסגר ברבעון האחרון של השנה, במורנינגסטאר מאמינים שמרק ממוצבת בעדיפות גבוהה לצמיחה ארוכת טווח.

פרוקטר אנד גמבל

יצרנית מוצרי הצריכה פרוקטר אנד גמבל בנתה את החפיר העסקי שלה סביב פיתוח מוצרים ושיווקם. אבל החוזקות שלה נמתחות הרבה מעבר לבניית המותג. לטענת כלכלני מורנינגסאר, החברה כל הזמן ממציאה את עצמה מחדש ומתמקדת מחדש בשיפור יכולותיה במקומות בהם היא רואה הזדמנויות.

כיום, אחרי שהצליחה להטמיע את ג'ילט, החברה הפנתה את מאמציה לטובת שיפור היעילות שלה. בהתחשב בעלייה בעלויות הייצור, היוזמה הזו לא יכלה לבוא בזמן טוב יותר.

עם מגוון רחב של מותגים ונגישות לשווקים רבים ברחבי העולם, לחברה צפויה משימה קלה יחסית בהתמודדות עם אי הוודאות שבדרך. אבל ברור למדי שההנהלה שמה את יהבה על שליטה בהוצאות.

על פי הערכות החברה, מאז 1980 היעילות שלה השתפרה ב-6% מדי שנה, בהתבסס על מדדים כמו מכירות לעובד. הנהלת החברה מאמינה שהיא יכולה לשפר את היעילות ברמה של 7%-8% בשנה, על ידי הצבת מגבלות על צמיחה במצבת כוח האדם, בהתחשב בשלבי הפיתוח ביחידות העסקיות.

סטרייקר

סטרייקר (סימול: SYK) מתמחה בנישות שונות בתחום הציוד האורתופדי והרפואי. במורנינגסטאר מצפים מהחברה להמשיך להשיק מוצרים חדשניים, שיסייעו לה להרחיב את הנישות הרווחיות שלה אפילו יותר בטווח הארוך.

עם מאזן עתיר במזומנים ותזרים מזומנים מעורר הערצה, סטרייקר נמצאת בפוזיציה מעוררת קנאה, בה יש לה אפשרויות רבות להחזיר ערך לבעלי המניות. כמו כן, במורנינגסטאר מאמינים שבתקופה בה חברות קטנות יותר נאבקות לייצר מזומנים, זו לא תהיה הפתעה לראות את סטרייקר רוכשת את אחת מהן בדיסקאונט גדול.

דיסקאבר

Discover Financial Services (סימול: DFS) היא אחת משתי הרשתות הסגורות של כרטיסי אשראי בארה"ב, לצידה של אמריקן אקספרס. למרות שהיא נחותה בהשוואה למתחרותיה בעבר, הרשת צוברת תאוצה וסוגרת את הפערים, כשיותר ויותר סוחרים מקבלים את הרשת.

רכישתה של חברת דיינרס קלאב מאפשרת לדיסקאבר להיפרס לשווקים זרים, ומאפשרת לבעלי כרטיסים קיימים נגישות עם הכרטיס גם מחוץ לגבולות ארה"ב.

דיסקאבר ערוכה היטב על מנת להתנהל בסביבת משבר האשראי הנוכחית, שהכתה בחברות הפיננסים. לחברה יש מספיק מזומנים במאזנה על מנת לממן את פעילותה.