נתניהו פועל למינוי יו"ר למפעל הפיס: מינה צוות בראשות גבאי

הצוות יבחן את המלצות ועדת האיתור ובו יהיו חברים בו גם מודי זנדברג ואורי לופוליאנסקי ■ תנאי העסקה ליו"ר: משכורת בעלות של 100 אלף שקל ■ יו"ר מפעל הפיס חולש על תקציב שנתי של כארבעה מיליארד שקל ומתקצב מאות רשויות מקומיות

ראש הממשלה, בנימין נתניהו, פועל למינוי יו"ר למפעל הפיס. ל"גלובס" נודע כי נתניהו החליט למנות צוות מצומצם בראשות מנכ"ל משרדו, איל גבאי, שיבדוק את עבודת ועדת האיתור למציאת מועמד לתפקיד, שהוקמה בתקופת כהונתו של ראש הממשלה לשעבר, אהוד אולמרט, ואת המלצותיה. בצוות יהיו חברים גם מודי זנדברג וראש עיריית ירושלים לשעבר, אורי לופוליאנסקי.

ועדת האיתור, שבראשה עמד מנכ"ל משרד ראש הממשלה דאז, רענן דינור, סיימה את עבודתה במאי 2008 ומצאה כי שלושה מבין 15 המועמדים שבחנה ראויים לתפקיד, ובהם רונית תירוש. עם זאת, בטרם התקבלה החלטת אולמרט, הוגשה עתירה לבג"ץ על ידי ראש העיר כרמיאל ויו"ר מרכז השלטון המקומי, עדי אלדר, כנגד אי הכללתו כאחד משלושת המועמדים הסופיים עליהם המליצה הוועדה בנימוק כי נפלו פגמים בעבודת ועדת האיתור בעניינו. עתירה זו עדיין תלויה ועומדת.

על-פי החוק רשאי ראש הממשלה למנות לתפקיד כל אדם שייבחר לאחר ששקל את התאמתו. לאורך השנים מונו אישיים פוליטיים או כאלו המזוהים עם ראש הממשלה לתפקיד.

יו"ר מפעל הפיס הוא אחד הגורמים המשמעותיים ביותר בפוליטיקה: הוא חולש על תקציב שנתי של כארבעה מיליארד שקל ומתקצב מאות רשויות מקומיות באמצעות הקמת כיתות, מתקני ספורט ומועדונים וגם בתחום התרבות והאומנות.

יו"ר מפעל הפיס נבחר לקדנציה של 7 שנים, והוא מחזיק במשכורת בעלות של כ-100 אלף שקל בחודש.

יו"ר הוועדה לביקורת המדינה, ח"כ יואל חסון, אמר הים בתגובה כי "לא ברור מדוע נדרשת הקמת ועדה מיוחדת שתבחן את החלטת ועדת האיתור, שפעלה ללא משוא פנים ובחנה את המועמדים באופן ענייני וללא שום התערבות פוליטית. קיים חשש שראש הממשלה בעצם הקמת הצוות מבקש לסכל את המלצת הוועדה על שלושת המועמדים הסופיים ולהביא לביטולה, ובכך למעשה לקדם מועמדים שעדיפים לו מבחינה פוליטית ומבחינה אחרת". חסון הודיע כי יכנס את הוועדה לביקורת המדינה לדיון על מנת לברר מה עומד מאחורי ההחלטה של ראש הממשלה, לבחון את התנהלות הוועדה הקודמת והאם בכלל יש צורך לבחון את התנהלותה. לדיון יזומנו כל הגורמים הרלוונטים במשרד ראש הממשלה. חסון הבהיר כי אם יתעורר הצורך, יבקש ממבקר המדינה לבדוק את תהליך קבלת ההחלטות בנושא או את סיבת הקמת הצוות.

ממשרד ראש הממשלה נמסר בתגובה: "כפי שהודיעה המדינה לבג"צ, החליט ראש הממשלה, בנימין נתניהו, למנות צוות מצומצם בראשות מנכ"ל משרד ראש הממשלה שיבדוק את עבודת ועדת האיתור והמלצותיה, בטרם הוא מקבל החלטה בנושא".