כל מה שרציתם לדעת על אגרות חוב

מה היא איגרת חוב (אג"ח), כיצד מגייסים באמצעותה כסף ואילו מאפיינים יש לה

אין יום שלא יוצא לנו לכתוב על הסדר אג"ח. משבר האשראי, שסגר את ברזי האשראי, יצר מצב שבו לא מעט חברות ציבוריות אינן יכולות להחזיר חוב שגייסו בשנים קודמות מציבור המשקיעים (באמצעות הנפקת אג"ח). כיוון שכולנו מושקעים באיגרות חוב באמצעות קרנות הפנסיה ופוליסות הביטוח שלנו, משברי האג"ח הללו רלוונטיים לכולנו, ולכן השבוע ובשבועות הבאים נעסוק באג"ח.

מהי איגרת חוב

בניגוד למניה, שהיא שטר בעלות על חלק מהחברה, איגרת חוב (אג"ח) היא שטר התחייבות (או בשם אחר "כתב הלוואה"), שעל פיו החברה הציבורית לווה כסף מציבור של משקיעים, שהוא המלווה. איגרת החוב היא הלוואה לכל דבר, שבה מדינה או חברה ציבורית מלווה כסף מציבור גדול של משקיעים.

את ההלוואה מבצעת החברה באמצעות הנפקה (פרטית או ציבורית) של איגרות חוב, לתקופת זמן קצובה. למה לכם להלוות לחברה כלשהי כסף? פשוט מאוד: האיגרת מבטיחה למלווה ריבית מובטחת במועדים קבועים מראש, עד למועד הפדיון שבו מוחזרת יתרת ההלוואה.

כיוון שמדובר בהלוואה, על ציבור המשקיעים לבדוק את "איכות הלווה", כלומר האם החברה הציבורית (או המדינה) תוכל לעמוד בפירעון הקרן ובפירעון תשלומי הריבית.

מה הם מאפייני האג"ח

לכל איגרת חוב יש ארבעה מאפיינים עיקריים:

1. שווי הקרן - סכום הכסף שגויס מציבור המשקיעים, בדומה לקרן של הלוואה רגילה.

2. שיעור הריבית הנקוב עליה - שיעור הריבית על האג"ח הוא באחוזים מהערך הנקוב של האיגרת ולא מערך האג"ח בשוק ההון.

3. סוג ההצמדה שמופעל על הריבית - כמו ריבית שצמודה למדד המחירים לצרכן).

4. מועד הפירעון של האג"ח - הזמן שעובר מרגע הנפקת האג"ח ועד מועד פירעונה מכונה "מח"מ" - משך חיים ממוצע. משך החיים הממוצע הוא הזמן שהמשקיע ממתין עד שיקבל חזרה את השקעתו באיגרת. במקרה של אג"ח שאינה משלמת ריבית עד יום הפדיון, מח"מ הוא משך התקופה עד יום הפדיון. במקרה של אג"ח שכן משלמת קופון (ריבית), המח"מ תלוי במספר הפעמים שבהן משולמת ריבית למחזיק האג"ח עד למועד הפדיון, בשיעור הריבית המשולמת ובמחיר של האג"ח לקונה אותה בשוק ההון.

דוגמה:

חברה ציבורית מעוניינת ללוות מהציבור מיליון שקל לתקופה של שנתיים, ומוסכם שהחברה תשלם ריבית של 10% (ללא הצמדה) פעם בשנה. לכן מנפיקה החברה 1 מיליון איגרות חוב בנות 1 ע.נ. (ערך נקוב) כל אחת. כל מלווה מקרב הציבור מקבל מהחברה איגרת חוב אחת בת 1 ע.נ. על כל שקל שהוא הלווה לה.

החברה תשלם למשקיע עבור כל אג"ח בת 1 ע.נ. את התשלומים הבאים במהלך שנתיים (כשהקרן מוחזרת רק בתום השנה השנייה):

מהו ערך פארי

ערך פארי של אג"ח הוא הערך המתואם של איגרת החוב בהתאם לתנאיה השונים - נכון להיום. ערך זה הוא השווי של איגרת החוב היום אילו היתה האיגרת מגיעה לפדיון.

לכן, חישוב הפארי כולל את שווי הקרן, שווי הריבית שהאיגרת צברה עד אותו רגע, ואת הפרשי ההצמדה (בהתאם לסוג ההצמדה) שנצברו באיגרת עד היום.

למה זה חשוב? איגרת חוב היא נייר ערך שנסחר בבורסה, בדומה למניה.

קניתם אג"ח ועכשיו אתם זקוקים לכסף נזיל? אתם יכולים למכור אותה. בעזרת ערך הפארי אתם יכולים לדעת אם מחירה בשוק מתאים למחיר המתואם שלה, שהוא ערך הפארי. איך בכלל נקבע מחיר של אג"ח? בכך נעסוק בהרחבה בשבועות הבאים.

דוגמה:

איגרת חוב שהונפקה במאי 2008 לתקופה של 15 שנה ונושאת ריבית שנתית של 5%. הקרן והריבית צמודות למדד המחירים לצרכן. האיגרת היא בעלת 100 ע.נ. את חישוב הפארי נבצע נכון לחודש מאי 2009. ידוע כי ממועד ההנפקה ועד יום החישוב נצברו הפרשי הצמדה של 3%. שקל אחד ע.נ. צבר בתקופה זו 5% ריבית וגם 3% הצמדה (8% סך הכול), ולכן ערך הפארי של האיגרת הוא 108 (8% ממאה).