ה-G20 הסכים על צעדים שאמורים לחזק הכלכלה העולמית

(עדכון) - נשיא צרפת מכנה את ההסכמות "מהפיכה" וראש ממשלת בריטניה טוען כי הן יצילו מיליוני מקומות עבודה ■ נשיא ארה"ב אובמה: "יש עוד הרבה עבודה לבצע" ■ ההסכמה העיקרית נוגעת לשכר מנהלי הבנקים ■ המבקרים יורים חיצים: הפורום "חסר שיניים" ואין מדיניות ענישה למנהלים

מנהיגי העולם, שנפגשו בפיטסבורג שבפנסילבניה בכינוס שמטרתו לעצב מחדש את הפיקוח על הכלכלה הגלובלית בעקבות המשבר הפיננסי החריף ביותר מאז השפל הגדול, הגיעו להסכמות שמטרתן חיזור המערכת הפיננסית הגלובלית ותיאום שיביא לחיזוק צמיחת הכלכלה העולמית.

מדינות ה-G20, פורום המאגד את מנהיגי 20 המדינות המתועשות בעולם, הסכימו להגביר את התיאום ביניהן על מנת להגביל את שכר מנהלי החברות, להגדיל את ההון העצמי של הבנקים ולחזק את המערכות הפיננסיות בעולם.

"יש עוד הרבה עבודה לבצע, אך אנו עוזבים את המקום הזה היום עם ביטחון רב יותר, מאוחדים יותר במטרה לקדם את רווחת עמינו", אמר נשיא ארה"ב, ברק אובמה, בתום המפגש.

ברק אובמה ועמיתיו הסכימו על תוכנית שתקשור בין התגמולים למנהלים ובין הסיכונים שהם לוקחים, וכמו כן העלאת יחס הלימות ההון של הבנקים. שר האוצר האמריקני, טים גייתנר, אמר כי יש קונצנזוס לבלום את חוסר האיזון הגלובלי. המדינות הסכימו להמשיך את תוכניות התמרוץ הפיסקאליות וקבעו לוח זמנים לרפורמות: עד סוף 2010 הבנקים יידרשו להגדיל את הלימות ההון שלהם ומשנת 2012 יתחילו המדינות לאכוף את החוקים עליהן הסכימו.

שנה לא פשוטה עברה על הכלכלה העולמית לאחר מחיקות בסך של 1.6 טריליון דולר על ידי המוסדות הפיננסים מסביב לעולם, צניחת הבורסות וגלישה למיתון עולמי. זוהי הפגישה השלישית של ה-G20 ב-10 החודשים האחרונים, במטרה לאחד את השורות במסגרת המאבק במשבר. הדגש הפעם הושם כאמור על שכר הבכירים, בייחוד במערכת הבנקאית. המדינות הסכימו כי על הבנקים להימנע מתוכנות תגמול רב-שנתית וקבעו כי על התגמול להיות צמוד לביצועי הבנקים, כגון מתן אופציות למניות. המדיניות החברות בפורום יעקבו אחת אחר השנייה כדי לוודא שכולם מבצעות את ההתאמות, כאשר קרן המטבע הבינלאומית תהווה גוף עליון מפקח.

פורום ה-G20 יחליף מעתה את ה-G8, שהיה פורום מצומצם יותר שהוקם בשנות ה-70 על מנת להתמודד עם המשבר הכלכלי דאז. נשיא צרפת, ניקולא סרקוזי, כינה את הישגי הפסדה "מהפכה" וראש ממשלת בריטניה אמר כי היוזמות הללו יצילו מיליוני מקומות עבודה. אך לצד ההתלהבות של הפוליטיקאים, ישנה גם ביקורת, כמובן. המבקרים טוענים כי ה-G20 הינו גוף "חסר שיניים" וקשה יהיה לאכוף בפועל את ההחלטות שהתקבלו. כמו כן, ביקורת נוקבת הועלתה לגבי שכר המנהלים, הגורסת כי אין מדיניות ענישה על ביצועים גרועים אלא רק מדיניות תגמול. בנוסף, מדינות ה-G20 כלל לא פירטו כיצד הם מתכוונות לאכוך את הרפורמות.