היקף התערבות הממשל בארה"ב ירד ב-9.4% ממארס

היקף תוכניות הסיוע של הממשל ירד ל-11.6 טריליון דולר בשל מדיניות ההתערבות הגמישה של הפדרל ריזרב ■ הבנקים החזירו עד כה כ-70.6 מיליארד דולר מ-204.6 מיליארד דולר שקיבלו במסגרת תוכנית הסיוע

הפדרל ריזרב החליט השבוע להמשיך בתוכנית לרכישת אג"ח מגובי משכנתאות כהיקף 1.25 טריליון דולר עד הרבעון הראשון 2010 כדי לתמוך בחיזוק כלכלת ארה"ב, כאשר המערכת הפיננסית כבר מראה סימני התאוששות. אולם סימנים ראשונים של יציאה הדרגתית מההתערבות בשווקים כבר ניכרים בשטח: לפי נתוני סוכנות בלומברג, הממשל האמריקני העניק עד כה כ-11.6 טריליון דולר כדי במסגרת תוכניות הסיוע. מדובר בסכום הנמוך ב-9.4% בהשוואה לסכום של 12.8 טריליון דולר עליו דיווחה בלומברג בסוף חודש מארס. זאת, כתוצאה ממדיניות ה'פד' אשר מאפשרת להיקף 10 תוכניות הסיוע להתכווץ או להתרחב בהתאם לצרכי השוק.

היכן עומדת התערבות ה'פד' בשווקים? ובכן, הבנק המרכזי רכש ני"ע מגובי משכנתאות בהיקף של 694 מיליארד דולר מאז חודש ינואר ומתכנן להוציא 556 מיליארד דולר נוספים עד אפריל 2010 כדי לשמור על שיעורי הריבית נמוכים. בנוסף, תמיכת ה'פד' בשוק הכסף צפויה להסתיים בסוף אקטובר. ארבע תוכניות אחרות של ה'פד' שהיקפן עומד על כ-2.5 טריליון דולר יגיעו לסופן בפברואר 2010.

"הדבר הראשון שה'פד' היה צריך לעשות הוא לעצור את הדימום במערכת הבנקאית", אמר ריצ'ארד יאמרוני, מנהל מחלקת המחקר הכלכלי בחברת ארגוס בניו יורק. "עכשיו, כאשר נראה שהמטרה הראשונה הושגה, ה'פד' מתמקד בחיזוק הכלכלה על ידי רכישת ני"ע מגובי משכנתאות".

הרכישות של ני"ע מגובי המשכנתאות היו אמורות להסתיים בסוף חודש דצמבר, אך ועדת השוק הפתוח הפדראלית החליטה בשבוע שעבר להמשיך בתוכנית ברבעון הראשון של השנה הבאה. "אנו נאט את קצב הרכישות בהדרגתיות כדי להשיג מעבר חלק בשווקים", אמרה הוועדה בהודעת הריבית שפורסמה השבוע.

הבטחת הממשל לבטח את שוק הפיקדונות בשיתוף עם קרנות נאמנות, שהוכרזה בשנה שעברה אחרי קריסת ליהמן ברדרס, הייתה בין התוכניות שהגיעו לסיומן. מחלקת האוצר הודיעה כי נאספו דמי עמלה מקרנות הנאמנות בהיקף כ-1.2 מיליארד דולר שלא נעשה בהם שימוש.

הממשל השקיע כ-3 מיליארד דולר בתוכנית "גריטה" שהסתיימה בחודש אוגוסט. התוכנית זכתה להצלחה רבה: כ-700 אלף כלי רכב נמכרו במסגרת התוכנית, על פי נתוני משרד התחבורה.

ה'פד' אמר בשבוע שעבר כי הוא יקטין את התקציב של הקלות האשראי בשוק ניירות הערך ל-50 מיליארד דולר מ-75 מיליארד דולר. ותקציב ההקלות במכירה הפומבית שעמד פעם על 900 מיליארד דולר, יצטמצם ל-50 מיליארד דולר.

התמיכה בניירות מסחריות, הלוואות קצרות טווח אשר אפשרו חברות ובנקים לשלם את הוצאות היומיומית, נפלו ב-1.2 טריליון דולר.

נציין כי הבנקים כבר החזירו כ-70.6 מיליארד דולר מסך 204.6 מיליארד דולר שקיבלו במסגרת תוכנית הסיוע TARP. הסכום שהוחזר כלל כ-25 מיליארד דולר מבנק JP מורגן.

"התנאים הפיננסיים החלו להשתפר ולכן משרד האוצר כבר החל תהליך של יציאה מתוך חלק מתוכניות החירום", אמר מנהל תוכנית TARP, הריב אליסון, בשבוע שעבר לועדת הבנקאות של הסנאט. "יקח עוד זמן עד שכל המוסדות הפיננסיים יחזירו את מלוא חובותיהם למשלמי המסים".