ביהמ"ש: בעלי המועדון "דונה מרטין" ישלמו פיצוי של 60 אלף שקל בגין אפליה

התובעים טענו כי כניסתם למועדון נמנעה בשל עורם הכהה ■ השופט: "אין הכרח כי אפליה בכניסה למועדונים תתבטא במניעה גורפת של אנשים המזוהים עם שיוך קבוצתי. די בכך שאלה יהיו חשופים לאפליה יותר מאחרים"

בעלי המועדון "דונה מרטין" במתחם יד-חרוצים בתל-אביב ישלמו פיצויים בסך 60 אלף שקל לערן צדוק ואהוד קטעבי, על כך שכניסתם למועדון נמנעה באוגוסט 2005 בשל צבע עורם הכהה.

כך פסק היום (ג') בית משפט השלום בתל-אביב, בעקבות תביעה שהגישו השניים לפי חוק איסור אפליה במוצרים, בשירותים ובכניסה למקומות בידור ולמקומות ציבוריים, לאחר שכניסתם למועדון נמנעה בטענה כי לא הוזמנו. "התובעים סבלו יחס שלילי שנמנע מחבריהם שצבע עורם בהיר", קבע בית המשפט, שהוסיף כי הם "נפלו קורבן לאפליה גזעית".

בעלי המועדון טענו כי רבים מהלקוחות הקבועים של המועדון הם ממוצא מזרחי, וזהו אף אופיה של המוזיקה הנשמעת במקום. אחראי האבטחה במועדון הצהיר כי "מירב המבלים במועדון הם בעלי עור שחום". לדבריהם, במועד שבו נמנעה כניסתם של התובעים התקיימו במועדון 4 אירועים פרטיים, שתפסו כמחצית מתפוסת המקומות במקום.

השופט שלמה פרידלנדר קיבל במלואה את עדותה של מעיין לוי, ידידתם של השניים, שהעידה כי "אורחים שעורם בהיר הוכנסו ללא עיכובים, ואורחים שעורם כהה סורבו בטענה כי המקום סגור למוזמנים".

לדברי השופט, "אנשים ממוצא מזרחי היו בין אורחי המועדון. חרף זאת, אנשים שעורם כהה יותר נחשפו לדחייה, בדמות הפעלתו הסלקטיבית של המנגנון של 'בדיקת הזמנות'".

לדבריו, "אין הכרח כי אפליה בכניסה למועדונים תתבטא במניעה גורפת של אנשים המזוהים עם שיוך קבוצתי מסוים, כגון צבע עור. די בכך שאנשים אלה יהיו חשופים לאפליה יותר מאחרים".

בית המשפט קבע כי אף שבעלי המועדון אינם נוקטים יחס מפלה כלפי המזרחיים באשר הם, לא הצליחו הנתבעים לשכנע כי אינם נוקטים יחס מפלה כלפי אנשים שעורם כהה.

הוא פסק פיצוי מוגבר לטובת התובעים, בשל הפגיעה בזכותם החוקתית לשוויון ובשל הפגיעה בכבודם וברגשותיהם.