אנליסט, אי.בי.אי, מור ואפסילון מובילות בדירוג קרנות האג"ח הכללי

גם השנה ייזכר חודש ספטמבר כנקודת ציון משמעותית בשוק ההון ■ אם אשתקד הייתה זו קריסתו של בנק ההשקעות ליהמן ברדרס, הרי שהשנה הייתה זו הודעת אפריקה ישראל כי לא תעמוד בהתחייבויותיה לנושים

גם השנה ייזכר חודש ספטמבר כנקודת ציון משמעותית בשוק ההון. אם אשתקד הייתה זו קריסתו של בנק ההשקעות ליהמן ברדרס, הרי שהשנה הייתה זו הודעת אפריקה ישראל כי לא תעמוד בהתחייבויותיה לנושים.

הודעתה של אפריקה זעזעה את כל שוק איגרות החוב הקונצרניות, שהתמודד בשנה החולפת עם החששות מפני "נפילת טייקון", כאשר בחודשים האחרונים - על רקע תחושה שהמשבר מאחורינו, וסביבת הריבית הנמוכה - נהנה אפיק קרנות הנאמנות הקונצרניות מצמיחה. קרנות האג"ח הכלליות, ובהן קרנות האג"ח הקונצרניות, רשמו את הצמיחה הגבוהה ביותר השנה - 14 מיליארד שקל, כשסכום זה ברובו הם גיוסים נטו. האפיק גם נהנה מרוח גבית, כשמדדי התל בונד עלו בעשרות אחוזים מתחילת השנה.

הזעזוע שיצרה אפריקה גלש גם לאג"ח של חברות נדל"ן נוספות, ואף לסקטורים אחרים ולאג"ח בדירוגים גבוהים. החשש הוא כי אפריקה "פתחה פתח" לחברות נוספות להצהיר כי לא יעמדו בהתחייבויותיהן, ועקב כך נרשמו בחודש החולף ירידות לרוחבו של האפיק.

כמו תמיד, לצד הסיכון, נוצרו גם הזדמנויות רבות באפיק הקונצרני, שלפי שעה אינן מנוצלות. בשבוע החולף נרשמו פדיונות מקרנות האג"ח הקונצרני, אם כי נמוכים בסך עשרות מיליוני שקלים. מתחילת החודש אפיק זה הוא עדיין המגייס הגדול ביותר, עם כ-300 מיליון שקל גיוסים נטו. ואולם, לא מן הנמנע כי המשקיעים ימשיכו לברוח מהאפיק התנודתי גם בשבוע האחרון של החודש.

עבור מי שיבחרו באפשרות השנייה ויחפשו להגדיל חשיפתם לאפיק, או לאג"ח מסוימות בו, קרנות האג"ח הקונצרני מהוות אלטרנטיבה ראויה - חלקן עם "בונד פיקינג" - אסטרטגיה בדיוק לתקופות תנודתיות שכאלה.

הגדולים דווקא לא מובילים

דירוג "גלובס-מעלות" מהווה כלי עזר לבחירת מנהל הקרן, כשהוא משקף פרמטרים חשובים ובעלי השפעה מכרעת כמו איכות הניהול של מנהלי הקרנות. החודש נתמקד באפיק קרנות האג"ח הכללי, הכולל את האג"ח הקונצרני, ונראה מי ממנהלי הקרנות בלט בביצועיו הטובים, ומי בחלשים.

יש לציין, כי גם החודש קרנות גאון נמצאות תחת מעקב (UR) בעקבות המיזוג עם מיטב, וכך גם קרנות אלטשולר שחם עקב המיזוג עם פרפקט. קרנות אקסלנס, שמוזגו עם קרנות פריזמה, במעקב לדירוג אינטראקטיבי.

שישה מנהלים זוכים החודש לדירוג הגבוה ביותר בטבלה - aa, והם לא נמנים על המנהלים הגדולים. אלו הם אנליסט, אי.בי.אי, מור ואפסילון, מקרב המנהלים הבינוניים, ורוטשילד ומרכנתיל מבין הקטנים.

בקרב המנהלים הגדולים, קרנות מגדל שוקי הון בניהול שגיא שטיין, הראל-פיא בניהול סמי בבקוב ודש בניהול אסף אלדר, זוכות לדירוג הגבוה ביותר בקבוצה - a. קרנות הראל פיא זוכות גם לדירוג אינטראקטיבי AA.

קרנות אקסלנס, בניהול גלעד שמעוני, סוגרות את רשימת המנהלים הגדולים עם דירוג bb. לדירוג זה זוכות גם קרנות ישיר בית השקעות בניהול רפי ניב, שסוגרות את רשימת המנהלים הבינוניים. במנהלים הקטנים, קרנות קואטרו, יובנק ומאור לוסקי סוגרות את הרשימה עם דירוג bb.