פרופ' ברנע מועמד ליועץ כלכלי למחזיקי האג"ח של אפריקה

כך עלה בפגישה הראשונה שהתקיימה בין נציגות מחזיקי האג"ח לבין הנהלת אפריקה ישראל שעסקה בעניינים מנהליים ■ היקף החוב ב-13 סדרות האג"ח עומד על 7.4 מיליארד שקל

הערב (ג') התקיימה בתל-אביב פגישה בין נציגות מחזיקי הסדרות השונות של האג"ח של אפריקה ישראל לבין הנהלת החברה. לפני כן קיימו המשקיעים אסיפה בכדי לתאם עמדות לפני פתיחת המו"מ עם החברה, הנמצאת (עדיין) בשליטת לב לבייב. היקף החוב ב- 13 סדרות האג"ח עומד על 7.4 מיליארד שקל.

גם היום נותרו המשקיעים בידיים ריקות כיוון שהנהלת אפריקה ישראל העדיפה שלא למסור פרטים מחייבים. האסיפה עסקה בעיקר בענייינים טכנים שונים הכוללים את תכנון לוח הזמנים של הפגישות למו"מ על הסדר חוב, בחירת עורכי דין ובחירת יועץ כלכלי.

פרופסור אמיר ברנע מועמד לתפקיד היועץ הכלכלי של מחזיקי האג"ח. ברנע, בעל תואר דוקטורט מאוניברסיטת קורנל, נחשב לאחד המומחים המובילים בבנקאות והערכות שווי בישראל.

גם שמו של ניר אפשטיין, לשעבר מנכ"ל ליהמן ברדרס הוזכר כמועמד לתפקיד ובכלל רבים היו שמחים לקחת חלק בהליך כיוון מדובר בעמלות שמנות במיוחד.

ליועץ יהיה תפקיד חשוב בתפירת מתווה הסדר החוב שיושתת על הערכות השווי שיבוצעו לחברות בקבוצת אפריקה ישראל ולפרוייקטים הגדולים שלה.

מחר יעבירו המוסדיים לנאמני אג"ח את המלצותיהם ליועץ כלכלי וכן לעו"ד שייצג אותם מול החברה. כל המועמדים הם מהשורה הראשונה של משרדי עורכי הדין בישראל ובנוסף עליהם להצהיר שאין להם כל ניגוד עניינים. בין המועמדים: ליפא-מאיר, הרצוג-פוקס-נאמן, יגאל ארנון, גרוס-קלינהנדלר-חודק-הלוי-גרינברג וגולדפרב-לוי-ערן-מאירי-צפריר.

העקרונות המרכזיים בהסדר החוב שאפריקה מציעה למחזיקי האג"ח כוללים תשלום במזומן של כ-500 מיליון שקל, פריסת חוב של מיליארד שקל באמצעות המרתו לסדרת אג"ח חדשה שתיפרע בעוד כ-10 שנים והמרת חוב למניות. 2.6 מיליארד שקל יהפכו לשטר הון ללא ריבית ל-16 שנים, ויחל להיפרע בעוד 11 שנה ו-3.3 מיליארד שקל יומרו למניות של אפריקה ישראל והחברות בנות.

בסוף השבוע נבחרה נציגות מחזיקי האג"ח (למעט אג"ח ט') שתנהל את המו"מ מול אפריקה, והיא מורכבת מחמישה חברים: פסגות, מנורה -מבטחים, מגדל שוקי הון, כלל ביטוח והראל. חמישה גופים אלו הם מחזיקי האג"ח הגדולים ביותר ומייצגים חוב של כ-2.3 מיליארד שקל, כשליש מהחוב הכולל. מימון הוצאות הנאמן, הנציגות והמומחים יוטל על החברה.

לסדרה ט', שמועד פירעונה המלא, בהיקף 500 מיליון שקל, חל בנובמבר, נבחרה נציגות נפרדת המורכבת משלושה חברים: גלובל פייננס, ילין לפידות ומנורה-מבטחים. מלבד ההבדלים בנציגויות בין סדרה ט' לשאר הסדרות, ישנם גם פערי תשואות מאוד ברורים בינה ובין לשאר הסדרות, כש-ט' נסחרת בתשואה של יותר מ-1,000% והיתר בתשואה ממוצעת של 50%.

האסיפה בין נציגי האג"ח הייתה קצרה בהרבה מאשר הפגישה בינהם ומנכ"ל אפריקה ישראל ביקש מהנוכחים שלא להדליף לתקשורת מידע בכדי לא לגרום לחברה בעיות עם רשות ניירות ערך. מחזיקי האג"ח נוקטים בשלב זה קו מיליטנטי והאפשרות ללכת לפירוק מונחת על השולחן כשלהערכתם ניתן להשיג בדרך זאת להחזיר כ-70% מהחוב.