גפני לאחר פגישה עם שטייניץ: "לא מקבל את הקיצוץ הצפוי"

(עדכון) שר האוצר שטייניץ בראיון הבוקר לגלי צה"ל: "הקפדנו לא לפגוע בהתאוששות הכלכלית" ■ אמש כינה שרגא ברוש את כוונת האוצר לקיצוץ רוחבי כ"טעות חמורה"

יו"ר ועדת הכספים, משה גפני, הודיע היום לשר האוצר, יובל שטייניץ, כי הוא מתנגד לקיצוץ הרוחבי הצפוי בתקציב המדינה. הפגישה שקיימו היום השניים במשרד האוצר נמשכה כשעה והוגדרה כ"טובה" אולם בין יו"ר ועדת הכספים לשר האוצר נתגלעו חילוקי דעות קשים סביב הנושא. "שמעתי מהשר את הפרטים, אני לא מקבל את הקיצוץ הצפוי", אמר גפני בתום הפגישה. "הדרך שבה הדבר נעשה אינה מקובלת עלי", הוסיף. יו"ר ועדת הכספים הציע לשטייניץ מספר חלופות שייבחנו על ידי האוצר. "אין הצדקה לפגישה כל כך קשה בחינוך למרות הצורך בתקציב נוסף למערכת הבריאות והביטחון", אמר גפני.

בשבוע הבא צפוי גפני להיפגש בשנית עם שר האוצר. בפגישה ישתתף גם הממונה על התקציבים באוצר, אודי ניסן. השלושה צפויים לדון בחלופות שהעלה גפני.

יו"ר ועדת הכספים הבהיר כי הקיצוץ בתקציב לא יגיע לדיון בוועדת הכספים כפי שהוא מוצע כעת. מחר צפויה הממשלה לדון בהצעת האוצר לקיצוץ הרוחבי. אם יאושר הקיצוץ- הוא יגיע לפתחה של ועדת הכספים.

אתמול הודיעו ראש הממשלה בנימין נתניהו ושטייניץ כי בכוונתם להביא לאישור הממשלה מחר קיצוץ רוחבי של כ-1.2 מיליארד שקל בתקציב 2009-2010 וזאת בנוסף לקיצוץ רוחבי בתקציבי המשרדים של 6.5% בכל שנה (כ-1.9 מיליארד שקלים) עליו כבר הוחלט בעת העברת התקציב.

על פי התוכנית, יקוצצו 724 מיליון שקלים מההתחייבויות במסגרת ההסכמים הקואליציוניים, המהווים כ-20% מסך ההתחייבויות הקואליציוניות. מתוך ה-724 מיליון, מחצית יופחתו והמחצית השנייה תידחה לתקציב 2011. כתוצאה מכך, סך כל הקיצוץ יסתכם ב-2 מיליארד שקלים, שהם כאמור כ-2% מסך התקציב הגמיש של המשרדים.

לפי ההחלטה, תקציבי הביטחון, מענקי האיזון של הרשויות המקומיות, תקציב הפיתוח של משרד החינוך (לרבות בניית כיתות) ותקציב ההשכלה הגבוהה (הות''ת) יוחרגו מהקיצוץ הרוחבי. הסכום שיקוצץ יוקצה לטובת חלק מרשימת דברים שיש לתת להם מענה תקציבי, לרבות מימון החיסונים לשפעת החזירים (כ-500 מיליון שקלים) ומה שמכונה "צורכי ביטחון" - הכוללים צורכי מודיעין שונים, היערכות העורף והשלמת מלאים (עוד 1.5 מיליארד שקלים). עם זאת, מדובר בסכום משמעותי שכן הקיצוץ הרוחבי לא יכלול את תקציב הביטחון, המהווה כ-20% מסך תקציב המדינה, תקציב משרד הפנים ושכר עובדים כך שרוב הפגיעה תהיה במשרדים החברתיים.

מרבית הכסף מהקיצוץ מההתחייבויות הקואליציוניות יגיע מתקציבי הישיבות - 315 מיליון שקלים - דבר המהווה פגיעה במפלגות ש''ס, יהדות התורה והבית היהודי. בנוסף, תוותר מפלגת העבודה על 200 מיליון שקלים, ש''ס תאלץ לוותר 62 מיליון שקלים, ישראל ביתנו על 70 מיליון שקלים, הבית היהודי על 28 מיליון שקלים ויהדות התורה תוותר על כ-50 מיליון שקלים.

מפלגת ישראל ביתנו העבירה הודעה על פיה "סבורה הסיעה כי המצב שנוצר עקב הצורך בהתגוננות משפעת החזירים והמצב הביטחוני, מחייב את כל משרדי הממשלה והסיעות החברות בקואליציה לגלות אחריות ולתמוך בהצעת האוצר שתובא מחר (חמישי) לאישור הממשלה, וכך תנהג מפלגת ישראל ביתנו".

"לעתים צריך לעשות התאמות בתקציב. כל קיצוץ כואב אך זה לטובת מטרות אמיתיות של ביטחון לאומי", כך אמר הבוקר (ד') שר האוצר, יובל שטייניץ, בראיון ל"גלי צה"ל" בעקבות ההחלטה לקיצוץ רוחבי של שני מיליארד שקל בתקציב משרדי הממשלה. "הקפדנו לא לפגוע בהתאוששות הכלכלית".

אמש התייחס יו"ר לשכת התיאום של הארגונים הכלכליים שרגא ברוש לקיצוץ הרוחבי ואמר כי "שר האוצר בדרך לעשות טעות חמורה".

בתשובה לשאלת המראיינת טלי ליפקין שחק, איזה איומים אסטרטגיים השתנו ומה חדש בשפעת החזירים, השיב שר האוצר כי החיסונים לשפעת פותחו רק באחרונה, וכי לגבי צרכי הביטחון אין הוא יכול לפרט. "התקבלה החלטה, ויש כאן כל מיני דברים שאנו מקדימים בה. אמרנו באופן כללי שמדובר בצרכי מודיעין שונים ובהשלמת מלאים. קיימנו במשך שבועיים מרתון של דיונים. אנו מרוצים מהתוצאה - הקיצוץ יכל להיות במימדים גדולים יותר. התוצאה היא סבירה ומתונה", ציין שטייניץ.