הבנק המרכזי של יפן עשוי להפסיק לרכוש אג"ח קונצרניות

כך על-פי מקורבים לקובעי המדיניות ■ ביפן חוששים כי הארכת הרכישות מעבר לדצמבר - המועד המתוכנן לסיום התוכנית - תביא לעיוות השווקים הפיננסיים

הבנק המרכזי של יפן (BOJ) עשוי להחליט כבר בחודש הבא להפסיק את תוכנית החירום לרכישת אג"ח קונצרניות שנועדה לאפשר לעסקים ביפן גישה למימון. כך מסרו גורמים המקורבים לקובעי המדיניות ב-BOJ.

קובעי המדיניות הכלכלית ביפן חוששים כי הארכת רכישות האג"ח הקונצרניות והאג"ח המסחרי מעבר לדצמבר המועד המתוכנן לסיום הרכישות, תביא לעיוות השווקים הפיננסים.

החלטה מסוג זה של ה-BOJ תגיע בהמשך למהלכים דומים שנעשים בעולם להפסקה הדרגתית של הצעדים חסרי התקדים שנועדו להפשיר את שוק האשראי ולייצב את התעשייה הפיננסית.

באותה עת, משום שהדפלציה ושיעור האבטלה הגבוה עדיין מאיימים על ההתאוששות הכלכלית של יפן, אנליסטים מעריכים כי קובעי המדיניות המוניטרית יותירו את הריבית על רמה של 0.25% גם במהלך 2010.

נזכיר כי במהלך החודש האחרון, הפדרל ריזרב הודיע על כוונתו לצמצם את התוכניות למתן הלוואות לבנקים מסחריים ומכירת אג"ח ממשלתיות לסוחרי אג"ח לאור "סימנים נמשכים להתאוששות המערכת הפיננסית". כמו כן, הבנק המרכזי של אירופה (ECB) הודיע ב-24 לספטמבר כי יפסיק את הצעדים להגברת הנזילות בשל "הביקוש הנמוך ושיפור התנאים בשווקים הפיננסים".

עוד בזירה היפנית; הייצור התעשייתי גדל ב-1.8% באוגוסט, במונחים מתואמים עונתית. מדובר בתוצאה נמוכה מתחזית האנליסטים בסקר של "דאו ג'ונס" ו"ניקיי" שצפו גידול חודשי של 2%. במונחים שנתיים, הייצור התעשייתי עמד על 82.1 נקודות באוגוסט ירידה של 18.7% בהשוואה לתקופה המקבילה אשתקד.