ממשיכים לגהץ: הרכישות בכרטיסי אשראי עלו ב-0.5% באוגוסט

זאת בהמשך לעלייה של 0.6% ביולי ■ רונן מנחם ממזרחי-טפחות: "הצריכה הפרטית עולה בקצב משביע רצון" ■ בנק ישראל: החוב של הסקטור העסקי עלה ב-0.4% ביולי ל-715 מיליארד שקל

הנתונים המאקרו-כלכליים ממשיכים להעיד על התאוששות המשק הישראלי. הצרכן הישראלי המשיך "לגהץ" בחודש אוגוסט והיקף הרכישות בכרטיסי אשראי עלה בחודש זה ב-0.5%, בהמשך לעלייה של 0.6% ביולי. כך עולה מנתוני המגמה שפרסמה היום (ד') הלמ"ס.

החלק הארי ברכישות בכרטיסי האשראי הוא קטגוריית "מוצרים ושירותים אחרים" (הכוללת דלק, חשמל, גז, מחשבים ותוכנה, ציוד ושירותי תחבורה ותקשורת, ספרים, פרסום, שירותי רפואה ותרופות), שם עלו הרכישות ב-0.5% באוגוסט, בהמשך לעלייה דומה ביולי. קטגוריה זו היוותה כ-43% מסך הרכישות בכרטיסי האשראי. רכישות המזון והמשקאות, שהיוו 19% מסך הרכישות, עלו ב-0.2% לאחר עלייה של 0.4% ביולי.

"מתחילת השנה העלייה החודשית ברכישות בכרטיסי האשראי נעה בין 0.5% ל-0.7%", אומר רונן מנחם, אסטרטג ההשקעות הראשי בבנק מזרחי טפחות. "למרות שאפשר לזהות מגמה קלה של האטה בחודשים האחרונים בהשוואה לרבעון השני, קצב העלייה יציב מתחילת השנה. הנתון שפורסם היום מצטרף לנתונים אחרים כמו המכירות ברשתות השיווק ומדדי אמון הצרכנים, אשר מראים כי הצריכה הפרטית עולה בקצב משביע רצון".

מתחילת השנה עלו הרכישות בכרטיסי האשראי ב-4.5% בהשוואה לתקופה המקבילה ב-2008. המשק הישראלי חזר לצמיחה של 1% ברבעון השני של השנה, לאחר 2 רבעונים של צמיחה שלילית, ובכך יצא באופן טכני מהמיתון. הצריכה הפרטית בישראל מהווה כ-45% מסך צמיחת התמ"ג, כך שנתונים המראים על המשך עליית הצריכה הפרטית מאותתים על המשך הצמיחה גם ברבעון השלישי. המכירות ברשתות השיווק ירדו באוגוסט ב-0.2%, אולם מדובר בשיפור לעומת ירידה של 0.5% ביולי. כמו כן, הייצוא התעשייתי זינק בחודש אוגוסט ב-25.2% (נתוני מגמה).

מנחם מעריך כי המשק הישראלי יצמח ברבעון השלישי בשיעור הגבוה יותר מ-1%, כאשר הצמיחה עשויה להגיע להערכתו ל-3%. לדבריו, "הנתונים מצביעים על כך שההתאוששות במשק נמשכה ואף התחזקה ברבעון השלישי של השנה, הודות לייצוא ובצידו הצריכה הפרטית. נתוני התעסוקה מראים שההתרחבות הכלכלית לא תלווה בעליית מחירים שתקשה על השגת יעד האינפלציה ולכן מדובר בתמהיל נוח מבחינת המדיניות המוניטארית של בנק ישראל".

מנתונים מאקרו נוספים שפורסמו היום עולה, כי החוב של הסקטור העסקי עלה ב-0.4% בחודש יולי (כ-3 מיליארד שקל) לרמה של 715 מיליארד שקל. כך דיווח בנק ישראל. העלייה הגיעה בעיקר מגידול בחוב החוץ בנקאי. נזכיר כי מתחילת השנה גייסו החברות הציבוריות כסום עתק של כמעט 15 מיליארד שקל, מתוכם 10.4 מיליארד שקל בהנפקות אג"ח. בחודש אוגוסט לבדו הנפיקו החברות אג"ח בהיקף 2.6 מיליארד שקל, לעומת ממוצע חודשי של 1.8 מיליארד שקל השנה.