6,065 תלונות הוגשו ב-2008 למחלקת פניות הציבור של משרד המשפטים

ברוב התלונות התברר כי הנושא איננו בסמכות המשרד; מתוך 1,154 התלונות שנבדקו לגופן - 81 תלונות (כ-7%) נמצאו מוצדקות ■ מבין 50 היחידות במשרד המשפטים, שיאן התלונות הוא האגף לרישום מקרקעין - טאבו

עורך דין מבאר-שבע, מהיחידה לסיוע משפטי של משרד המשפטים, שמונה לייצג לקוח דל-אמצעים, לא הגיע משום מה לחלק מהדיונים שהתקיימו בבית המשפט בעניינו של לקוחו. הקליינט התרשם כי עורך הדין איננו מעוניין לייצג אותו, אף שקיבל שכר על עבודתו מקופת משרד המשפטים. בסופו של דבר מונה לו עורך דין אחר;

פקידת קבלה ברשם החברות, שטיפלה באדם שהגיע למקום וביקש שתטביע חותמת "נאמן למקור" על מסמכיו, הודיעה לו כי שעת הקבלה הסתיימה ועליו להגיע בפעם אחרת, אף שכשהגיע למקום היה זה במסגרת שעות קבלת הקהל;

עד שהופיע מטעם התביעה במשפט פלילי ונפסקו לטובתו "הוצאות עד" פנה לפרקליטות לקבלת התשלום, אך לא זכה לתשובה - גם כשפנה בסופו של דבר לפרקליט המחוז.

בכל המקרים האלה הוגשו תלונות על-ידי אזרחים למחלקת פניות הציבור של משרד המשפטים, ותלונות אלה התבררו כמוצדקות. השבוע הגישה המחלקה לראשונה לשר המשפטים דו"ח מפורט על סך התלונות שטופלו במשרד בשנת 2008.

פרסום הדו"ח הוא חלק מהרפורמה שעבר משרד המשפטים בשנים האחרונות - תחילה מהפכת תודעת השירות לאזרח שהנהיג השר טומי לפיד המנוח, ובהמשך הנוהג לפרסם דו"חות סטטיסטיים, שעליו עמד השר דניאל פרידמן.

מערכת המחשוב המיושנת במשרד המשפטים איננה מאפשרת בינתיים לקבל נתונים בסיסיים אודות סך התיקים המטופלים בפרקליטות המדינה - כמה מהם למשל נסגרו מחוסר ראיות או מחוסר אשמה, כמה מהם נמצאים במשא-ומתן להסדר טיעון או בחלוקה לפי סוגי עבירות.

ואולם, חתכים סטטיסטיים של הטיפול בפניות הציבור ניתן לעשות כבר עתה: במהלך השנה שעברה התקבלו במשרד 6,065 תלונות. ברוב המכריע שלהן - 4,911 תלונות - התברר כי הנושא איננו בסמכות המשרד. מתוך 1,154 התלונות שנבדקו לגופן, נמצאו 81 תלונות מוצדקות - שהן כ-7% מהתלונות.

סך התלונות המתקבלות במשרד המשפטים מעיד על גידול משמעותי במספר הפונים בשנים האחרונות, מ-1,160 תלונות ב-2006, ל-2,665 ב-2007 ועד 6,065 ב-2008 - צמיחה של יותר מכפליים בכל אחת מהשנים.

מבין 50 היחידות שבמשרד המשפטים, שיאן התלונות הוא האגף לרישום מקרקעין - הטאבו, שנגדו הוגשו 158 תלונות. נגד אגף האפוטרופוס הכללי והכנ"ר הוגשו 138 תלונות, נגד רשם החברות 137 תלונות, נגד היחידה לסיוע משפטי 133 תלונות ונגד פרקליטות המדינה 130 תלונות.

אלא שאחוז מזערי בלבד מהתלונות אכן רלוונטיות ומגיעות ליעד הנכון: לצד 81 התלונות המוצדקות, נמצאו 417 תלונות לא מוצדקות, 158 תלונות היו "לידיעה בלבד", ו-96 מהן כללו הצעות חקיקה מטעם אזרחים פרטיים.

במשרד המשפטים לא מטפלים בתלונות בנושאים התלויים ועומדים בבתי המשפט, או כאשר מוגשת במקביל תלונה גם למבקר המדינה או למשטרה, או אם חלפה למעלה משנה מאז האירוע נשוא התלונה, או תלונות אנונימיות, או כאלה המועברות למשרד לידיעה בלבד ולא לשם נקיטת פעולה.

22