סימנס: השקעות הון סיכון בישראל בהיקף של 100 מיליון אירו

תאגיד סימנס, שמחזור המכירות שלו היה 78 מיליארד אירו בשנה שעברה, פעיל למדי בקלינטק, באנרגיה חלופית ובטיפול במים. כמו-כן, מפעילה סימנס מרכז ידע בתחום המים בגרמניה. בתחום האנרגיה החלופית פועלת סימנס בתחומים של אנרגיית רוח, אנרגיית שמש ודלקים ביולוגיים.

הפעילות של סימנס בתחום הקלינטק מתבטאת גם בהשקעות הון סיכון. סימנס ונצ'ר קפיטל (SVC), קרן ההון סיכון התאגידית של הקבוצה, שהיקפה מאות מיליוני אירו (סימנס מסרבת להסגיר את הסכום המדויק), השקיעה בעבר בישראל בעיקר בתחום הטלקום, שם גם נהנתה מאקזיטים לפי נתוני IVC בחברות בריזקום, קאגור, פולוואפ ורדוויז'ן. היום היא ממוקדת באנרגיה חלופית ובמדעי החיים. הקרן מושקעת במספר קרנות הון סיכון ישראליות ובהן סטאר, ורטקס וכרמל.

הקרן של סימנס מבצעת השקעות אסטרטגיות ללא התניות, כמקובל בקרן הון סיכון רגילה, ויש לה כמה גיוסים של קרנות המשך. היא נכנסת להשקעות בשלבים מאוחרים (Late Stage), לאחר שיש הוכחת היתכנות ואב טיפוס של המוצר. כמו-כן, היא אינה נכנסת כמשקיעה מובילה.

רוב המימון לפעילות מגיע מתוך קרן הפנסיה של סימנס שהיקפה 20 מיליארד אירו, אך מתבצעים גיוסים גם ממשקיעים חיצוניים. קרן ההון סיכון התאגידית של סימנס השקיעה 800 מיליון אירו בעולם - הרוב בסטארט-אפים וחלק המיעוט בקרנות הון סיכון. בישראל היא החלה להשקיע ב-1995 ומאז הזרימה לכאן 100 מיליון אירו, בעיקר בתחום התקשורת.