האם מרק KGaA ונוברטיס יקדימו את טבע ויפגעו בקופקסון?

2 חברות התרופות דיווחו על התקדמות שלב נוסף לקראת שיווק אפשרי של הגרסה האוראלית לטיפול בטרשת נפוצה ■ הערכות: הן עשויות להתחיל לשווק את התרופה כבר במחצית השנייה של 2010

הטבעת סביב צווארו של הקופקסון, תרופת הדגל של טבע , ממשיכה להתהדק. אמש (ד') דיווחו 2 חברות תרופות גדולות על התקדמות נוספת לקראת השקה אפשרית של תרופה אוראלית לטיפול בטרשת נפוצה, אותה תרופה אוראלית שגם טבע מנסה לפתח, מה שמעלה שוב את התהיות באשר למצבה של טבע ביום שאחרי הקופקסון.

הקופקסון משמש לטיפול בטרשת נפוצה והוא מהווה 30%-35% מהרווח הנקי של טבע. הקופקסון ניתנת היום באמצעות זריקות והיא נחשבת לתרופה בטוחה. טבע מחזיקה בפטנט עד שנת 2014, אולם באחרונה מנסות חברות אחרות לאתגר את הפטנט שלה. כך, למשל, חברות מיילן וסנדוז-מומנטה הגישו בקשה ל-FDA (מינהל המזון והתרופות בארה"ב) לאישור גרסאות גנריות לקופקסון. אם הן יצליחו - בשוק מעריכים כי ייתכן שכבר בתחילת 2011 ישווקו הגרסאות הגנריות לשוק, לצד מאבק משפטי שתנהל מולן טבע. תרופות גנריות עלולות להוזיל את מחיר התרופה בשיעור של עד 80% ובכך לפגוע קשות במרווחי הקופקסון. אולם טבע מבחינתה טוענת שקשה מאוד יהיה לחקות את הקופקסון, כך שאין לקחת את אישור ה-FDA כמובן מאליו.

מלבד האיום הגנרי, טבע ניצבת מול תחרות לא פשוטה גם בפיתוח הגרסה האוראלית לקופקסון. החברה שוקדת בימים אלה על פיתוח גרסה אוראלית והיא נמצאת בשלב II של הניסוי, אך אמש נודע כי 2 חברות אחרות נושפות בעורפה. מי שתצליח להשיג ראשונה את האישורים הנדרשים לשיווק התרופה - תזכה במירוץ.

נוברטיס דיווחה אמש על תוצאות ניסוי שלב III בתרופה האוראלית שהיא מפתחת לטיפול בטרשת נפוצה - FTY720. לפי הדיווח, התרופה הצליחה לדחות את התפרצות המחלה בכשנתיים, אולם ישנן גם תופעות לוואי מסוכנות במינון גבוה, כגון לחת דם גבוה ואף סרטן העור.

חברה נוספת שדיווחה אמש על התקדמות היא מרק KGaA הגרמנית, אשר הגישה ל-FDA בקשה לאישור גלולת ה-cladribine שלה כדי להיות הראשונה להוציא לשוק גרסה אוראלית לטיפול בטרשת נפוצה. זאת, לאחר שהחברה כבר השלימה ניסוי שלב III אשר הראה כי מספר ההתפרצויות בקרב קבוצת הנבדקים ירד ב-58%, אולם גם היא נחשבת בדרגת סיכון כמו התרופה של נוברטיס. בשוק מעריכים כי ייתכן ומרק KGaA או נוברטיס יצליחו לשווק את הגלולה במחצית השנייה של 2010.