ריו דה ז'נרו תארח את המשחקים האולימפיים ב-2016

בתום הצבעה דרמטית של הוועד האולימפי בקופנהאגן, נקבע כי לראשונה יגיעו המשחקים ליבשת דרום אמריקה ■ אובמה לא עזר לשיקגו שהודחה כבר בסיבוב הראשון ■ ברזיל תארח ב-2014 גם את גביע העולם בכדורגל

המשחקים האולימפיים ה-31 יתקיימו ב-2016 בריו דה ז'נרו. כך נקבע היום בקופנהאגן, בתום הצבעה דרמטית של 104 חברי הוועד האולימפי הבינלאומי. זו תהיה הפעם הראשונה שברזיל תארח משחקים אולימפיים, ולמעשה פעם ראשונה שהאירוע הגדול והנחשק בעולם הספורט ייערך ביבשת דרום אמריקה.

ההצבעה קבעה כי ברזיל תהפוך תוך 5 שנים למרכז הבמה הספורטיבית העולמית - היא תארח את משחקי גביע העולם בכדורגל ב-2014, וכאמור שנתיים מאוחר יותר את המשחקים האולימפיים. ברזיל תהנה מהעובדה שחלק גדול מהתשתיות במדינה ישודרגו משמעותית עבור גביע העולם בכדורגל, כולל מערכות כבישים ושיפוצים נרחבים בשדות התעופה במדינה.

ריו דה ז'נרו השקיעה בהגשת ההצעה כ-45 מיליון דולר. על פי הפורטפוליו שהוגש לחברי הוועד האולימפי, תקציב אירוח המשחקים של ריו יעמוד על 11.6 מיליארד דולר. ההכנסה המוערכת מאירוח המשחקים נאמדת ב-2.8 מיליארד דולר. את הלובי של ברזיל ביומיים האחרונים בקופנהאגן הוביל הנשיא לולה, שקיבל גב חזק גם מהכדורגלן האגדי פלה.

עבור מדריד מדובר באכזבה עצומה, אחרי שהפסידו גם ב-2012 בהצבעה הסופית לאירוח המשחקים. ההפסד של שיקגו מנע מארה"ב אירוח חמישי של המשחקים, אחרי סנט לואיס (1904), לוס אנג'לס (1932, 1984) ואטלנטה (1996). טוקיו היתה היחידה בין המועמדות שאירחה משחקים אולימפיים בעבר (1964).

מהלך ההצבעה: ההלם של שיקגו וברק אובמה

ההפתעה הגדולה הגיעה כבר עם פתיחת ההצבעה. בניגוד לכל התחזיות, דווקא שיקגו עליה הימרו לא מעט כזאת שתזכה באירוח המשחקים - בין היתר בזכות סיוע גבי של נשיא ארה"ב ברק אובמה שהגיע לקופנהאגן - זכתה לכמות הקולות המועטה ביותר של חברי הוועד האולימפי הבינלאומי והודחה כבר בסיבוב הראשון.

מאחר ואף מדינה לא זכתה ל-50% הקולות הנדרשים כדי להכריע, המשיכו מדריד, ריו דה ז'נרו וטוקיו לסיבוב הצבעה שני, בסיומו נפרדה גם הבירה היפנית מהחלום. חברי הוועד האולימפי נדרשו להבצעה שלישית ומכרעת, ובסיומה ניתן האות לחגיגות הגדולות בחוף קופקבנה אליו הגיעו מעל 100 אלף איש לצפות בתוצאות מעל מסכי ענק.