הישראלים איבדו אמון: רק 15% מחוזי השכירות - בדולרים

זאת לעומת כ-90% לפני שנתיים, אז החלה נפילת הדולר שהגיע לרמה של כ-3.2 שקלים בשנה שעברה ■ בנק ישראל: "התמסורת בין הדולר לסעיף הדיור בטווח הארוך, שהיתה בעבר מלאה - נפסקה"

הישראלים כבר לא שומרים אמונים לדולר. התנודתיות בשער הדולר והחולשה היחסית של המטבע האמריקני בשנתיים האחרונות גרמו לישראלים רבים לנטוש את הדולר והדבר ניכר בייחוד בשוק הנדל"ן. לפי נתוני בנק ישראל, רק כ-15% מהישראלים חותמים על חוזי שכירות בדולרים, לעומת כ-90% לפני שנתיים.

"כתוצאה מהמעבר לחוזים שקליים פחתה התמסורת משער הדולר אל סעיף הדיור במדד המחירים לצרכן", אומרים בבנק ישראל. "תמסורת הטווח הקצר (עד חודש) ירדה מכ-0.9 ל-0.48, ותמסורת הטווח הארוך (לשנה ומעלה), שהייתה בעבר מלאה, נפסקה".

המשמעות היא שהדולר משפיע פחות מבעבר על מדד המחירים לצרכן, אשר הסעיף העיקרי בו הוא סעיף הדיור שמרכז כ-21%. עם זאת, בבנק ישראל מדגישים, כי "למרות ירידת התמסורת והמעבר לחוזים שקליים, הדולר הוא עדיין הגורם הדומיננטי המסביר את תנודות סעיף הדיור בטווח הקצר".

הישראלים החלו לנהור לדולר בתחילת שנות ה-80, אז השתוללה במשק "היפר-אינפלציה" ששחקה את ערכו של השקל. כתוצאה מכך, הישראלים החלו לנקוב את מחיריהם של מוצרים שונים בדולרים ובשוק הנדל"ן נשמר נוהג זה גם שנים לאחר שהאינפלציה שככה. כתוצאה מכך, שינויים בשערו של הדולר באו לידי ביטוי בתנודות בסדרי גודל דומים במחירים השקליים של הדירות והשכירויות בישראל.

אך השנתיים האחרונות הפכו את הקערה על פיה. כידוע, הדולר החל להיחלש ב-2007 והגיע בשנה שעברה עד לכ-3.2 שקלים. מאז הוא התחזק ובחודשים האחרונים שוב התחדשה מגמת הירידות. הצמיחה הכלכלית האיתנה בשנים האחרונות, שמירה על אינפלציה מתונה יחסית ומשיכת משקיעים זרים למשק הישראלי גרמו גם לישראלים לאבד אמון בדולר, בדומה למדינות אחרות בעולם, כדוגמת סין ורוסיה.

שכר דירה נקוב בדולרים

שכר דירה נקוב בדולרים