10% מגיליונות קורות-החיים כוזבים - 25% מהם סתם מוגזמים

יותר ויותר חברות נעזרות ביוצאי כוחות הביטחון - השב"כ וגופים אחרים, על מנת לתחקר את המועמדים לעבודה

לפחות 10% מגיליונות קורות החיים ששולחים מועמדים לעבודה הם כוזבים - כך עולה מבדיקה שערך לאחרונה רו"ח עופר אלקלעי ממשרד אלקלעי מונרוב, עבור חברת היי-טק ישראלית המעסיקה 5,000 עובדים.

בבדיקה לא נכללו מקרים של ייפוי פרטים - כמו משך העבודה במקום מסוים - אלא רק נתונים שסולפו באופן משמעותי - כגון עבר אקדמי שאינו קיים. לדברי אלקלעי, אם הבדיקה הייתה מתייחסת גם לפרטים שיופו, שיעור הגיליונות המפוברקים היה עולה באופן חד לכ-25%.

הפרט אותו נוטים המועמדים לזייף יותר מכל, הוא שנות הוותק שהמועמד צבר במקום העבודה הקודם שלו. זאת, ככל הנראה מתוך הנחה מוטעית כי מחלקת משאבי האנוש לא תטרח לוודא את הפרטים עם המעסיק הקודם.

אלקלעי מוסיף כי פרט נוסף שנוטים המועמדים לזייף הוא משך השירות הצבאי, בעיקר במקרים של שחרור על סעיף אי-התאמה או ליקוי נפשי, וכן שנות ההשכלה והתואר שהמעומד מחזיק. במקרים רבים נמצא, כי המועמד טען שבידיו תואר שני, כשבפועל נמצא לא השלים אף את התואר הראשון.

שימוש גובר בפוליגרף

העובדה, כי על כל משרה יש מתמודדים רבים, לעיתים גם מאות אנשים, והרצון העז של מחפש עבודה למצוא מקום עבודה חדש, אף באמצעות הגשת גיליון קורות חיים כוזב, אינה נסתרת מעיני מחלקות משאבי האנוש בחברות ההיי-טק.

מנהלי המחלקות, שהפנימו את הבעיה שכרוכה בסינון המועמדים באמצעות הכלים הסטנדרטים שננקטו עד כה, נעזרים לאחרונה באמצעים שמטרתם להקטין ככל שניתן את האפשרות כי החברה תקלוט לשורותיה מועמד על בסיס מידע שקרי שהוא סיפק.

"יותר ויותר חברות נעזרות ביוצאי כוחות הביטחון - שב"כ או גורמים אחרים שרכשו את מיומנות החקירה והתשאול במסגרות ביטחוניות אחרות - על-מנת שיתחקרו את המועמד באופן שיקטין את הסיכון", אומר אלקלעי, "גם השימוש בבדיקת הפוליגרף הולך וגובר".

סוס טרויאני בארגון

מנהלי משאבי אנוש בחברות היי-טק, שמתכננים להתחיל לתחקר את המועמדים שלהם בבדיקות פוליגרף, צריכים לדעת, כי בתי המשפט בישראל, קבעו שהבדיקה עצמה נתפסת כמשפילה. "לצורך הבדיקה, נאלץ הנבדק להשיב לשאלות ביקורת שגרתיות אודות בעיות אמינות שלו בעבר, בגידות ושקרים קודמים למעביד הקודם", אומרת עו"ד עינת כרמי, מומחית בדיני עבודה ושותפה במשרד שנהב, קונפורטי ושביט. "אלה שאלות שאינן בנושא הנבדק, אך מחויבות מסיבה מקצועית של טכניקת הבדיקה. שאלות אלו מהוות חדירה בוטה ובלתי נעימה לפרטיותו של הנבדק".

החברות נדרשות לאזן: מי שלא תבדוק מספיק את אמינות קורות החיים של מועמדיה, תסתכן לא רק בהפסד משאבי זמן וכסף שידרשו להכשרת העובד, אלא גם במצב בו העובד יוכל לתפקד כסוס טרויאני ולגרום למידע רגיש לעשות דרכו אל מחוץ לארגון. *