רשות ההגבלים אישרה את עסקת בעלי עניין של משפחת עופר

במסגרת העסקה תרכוש החברה לישראל את תחנת הכוח במישור רותם מידי חברת OPC שבבעלות האחים עופר ■ זהו צעד נוסף לקראת כניסתה של החברה לישראל לשוק החשמל הפרטי

צעד נוסף לקראת כניסתה של החברה לישראל לשוק החשמל הפרטי. הרשות להגבלים עסקיים, בראשות רונית קן, אישרה בשבוע שעבר לחברה לישראל לרכוש את תחנת הכוח במישור רותם מידי חברת OPC שבבעלות האחים עופר. כך נודע ל"גלובס".

הרשות אישרה למעשה את בקשת המיזוג בין החברה לישראל ל-OPC העוסקת בייצור ומכירת חשמל. כזכור, במסגרת העסקה, המוגדרת כעסקת בעלי עניין, תרכוש החברה לישראל ממשפחת עופר 80% ממניות OPC שצפויה להקים את תחנת הכוח במישור רותם, בהספק של 400 מגה ואט עד שנת 2013. היקף ההשקעה בפרויקט נאמד בכ-400 מיליון דולר.

האישור שניתן לעסקה מעיד כי הרשות אינה רואה בעיה בכניסתה של החברה לישראל לתחום ייצור החשמל במשק הנשלט כיום ע"י חברת החשמל. החלטת רשות ההגבלים מחזקת את ההערכות כי תחנת הכוח במישור רותם תמכור חלק מהחשמל שתייצר ללקוחות פרטיים, זאת למרות שיש לה אופציה למכור את כל ההספק לחברת החשמל.

בנוסף לאישור של רשות ההגבלים, העסקה טעונה עדיין את אישור האסיפה הכללית של בעלי המניות בחברה לישראל, הרשות לחשמל ושר התשתיות.

ויאוליה תרכוש 20% מהפרויקט

העסקה אמורה לאפשר לראשונה לחברה לישראל, בניהולו של ניר גלעד, להיכנס לתחום החשמל הפרטי בארץ.

במקביל לרכישת המניות ע"י החברה לישראל, חברת דלקיה, זרוע האנרגיה של תאגיד ויאוליה הצרפתי, צפויה לרכוש 20% ממניות הפרויקט, שהוחזקו בעבר ע"י סימנס.

כפי שנחשף באחרונה ב"גלובס", חברת OPC שבשליטת חברת עופר אנרגיה עומדת לקראת השלמת הסכם למכירת החשמל (PPA) שתייצר בתחנת הכוח שתקים במישור רותם לחברת החשמל בהיקף כספי של 3.5 מיליארד שקל.

החוזה עם חברת החשמל אמור להיות חוזה הבסיס שכנגדו תוכל החברה לישראל לגייס את המימון לפרויקט ולהשלים את הסגירה הפיננסית, המתוכננת למחצית הראשונה של 2010.

פריצת הדרך הושגה לאחר שהחשב הכללי, שוקי אורן, התערב במחלוקות בין חברת החשמל לרשות לחשמל שעיכבו את גיבוש ההסכם. אם לא יהיה שינוי של הרגע האחרון, טקס החתימה על ההסכם מתוכנן להיות עד סוף אוקטובר.

עד לקבלת שאר האישורים לעסקה, ב-OPC ממשיכים להיערך להקמת התחנה, והחברה, בניהולו של גיורא אלמוגי, פרסמה את המכרז המשולב לאספקת הציוד וביצוע העבודות הקבלניות בפרויקט.

הספקים שניגשו למכרז הן סימנס מגרמניה, אלסטום מצרפת, ג'נרל אלקטריק יחד עם ווד גרופ, חברת מיציבושי היפנית וכן חברה בינ"ל נוספת. ההיקף הכספי של המכרז נאמד ב-400-500 מיליון דולר.

מלבד תחנת הכוח של OPC שאמורה לקום עד סוף 2012, החברה לישראל צפויה להקים תחנות כוח פרטיות במפעלי ים המלח של כי"ל ובבז"ן חיפה.