דירוג BBB והשלכות שליליות לישראלום בצל ההרעה הפיננסית

זאת לעומת דירוג קודם "+BBB" ■ ב-S&P מעלות מציינים את ההרעה בפרופיל הפיננסי וברמת המינוף של החברה ואת נזילותה המאתגרת ■ החברה נמצאת כיום במו"מ מול הבנקים להמרת אשראי לזמן קצר לתקופה ארוכה יותר

סוכנות דירוג האשראי S&P מעלות הורידה אתמול (ד') את דירוג האשראי של חברת ישראלום שבשליטת שולם פישר ומתיו ברונפמן ל-"BBB" לעומת דירוג קודם "+BBB" והותירה אותה ברשימת המעקב עם השלכות שליליות, זאת על רקע הרעה בפרופיל הפיננסי וברמת המינוף של החברה, ובשל נזילותה המאתגרת של החברה.

בשל העובדה כי היא נמצאת כיום במו"מ מול הבנקים להמרת אשראי לזמן קצר לתקופה ארוכה יותר. הסוכנות מזהירה כי אי הצלחתה של החברה במו"מ עשוי להשפיע על יכולת החזר החוב שלה וכפועל יוצא מכך - על דירוגה.

בסוכנות מציינים הרעה משמעותית ברמת המינוף ויחסי כיסוי חוב חלשים המשליכים לרעה על הפרופיל הפיננסי של החברה. העלייה המשמעותית ברמת המינוף של החברה נובעת בעיקר כתוצאה מהפחתות שאינן על בסיס מזומן שרשמה החברה בשנת 2008 בשל אחזקתה בחברת אולימפיה החזקות נדל"ן ועלייה ברמות החוב בשל רכישת נכסים חדשים.

עיקר החשיפה של אולימפיה באירופה הוא לאוקראינה הנמצאת במשבר קשה. בשלב זה לא צופה הנהלת הקבוצה התאוששות בשוק זה לפחות עד לבחירות במדינה שאמורות להתקיים בינואר 2010. "הקבוצה מעריכה כי צפוי עיכוב בקצב התקדמות הפרויקטים בניהולה, ולפיכך היא פועלת להשלמת שלב התכנון בלבד", נכתב בדו"חות החברה שפורסמו ב-24 באוגוסט. אז דיווחה כי סיימה את הרבעון הראשון של השנה בהפסד של 46.2 מיליון שקל. ברבעון המקביל אשתקד הפסידה החברה 10.2 מיליון שקל.

יחס החוב ל-CAP עלה מרמה של כ-65% בסוף 2007 ל-85% בסוף שנת 2008 ורמה זו נותרה כמעט ללא שינוי במחצית שנת 2009. רמה זו גבוהה משמעותית מהרמה המקסימלית עלייה התחייבה החברה לשמור (70%). בנוסף מושפע הדירוג לשלילה מיחס כיסוי החוב והריבית הנמוכים של החברה.

להערכת סוכנות הדירוג, רמת הנזילות של החברה ויכולת החזר החוב שלה לשנת 2010 אינן ודאיות ונסמכות משמעותית על מחזור חוב בנקאי. כאשר יכולתה של ישראלום לעמוד בהתחייבויותיה בשנה זו נסמכים, בין היתר, על מכירת נכסים, וכן על קבלת אשראי בנקאי לצורך תשלום חוב ז"ק וחלויות חוב ז"א אשר צפויים להיפרע בשנה זו.

בסוכנות מציינים כי למיטב ידיעתם מצויה כיום החברה במו"מ מתקדם מול הבנקים הממנים בדבר המרת חוב ז"ק לחוב ז"א לצורך שיפור יכולת ההחזר השנתיתוכי בכוונת הסוכנות לעקוב אחר ההתפתחויות תוך בחינת רמת הנזילות של החברה.

על פי הדוחות האחרונים של אולימפיה ההתחייבויות השוטפות של החברה מסתכמות ב-294 מיליון שקל, וההתחייבויות לזמן ארוך עומדות על 657 מיליון שקל. בשנה האחרונה נחלץ בנק לאומי לסייע לחברה, אך במחיר של שעבוד נרחב של נכסים, ורק כך הצליחה החברה לעמוד בהחזר החוב למחזיקי האג"ח בזמן.