שתי טיפות מים: השוואה בין ברי המים המינרליים של מי עדן ונביעות

המחירים בחלק מהמסלולים של ברי המים נמוכים היום בכ-10% לעומת 2007 ■ השוואה בין שתי החברות מגלה כי בשנה הראשונה נביעות בדרך-כלל זולה יותר, אך מהשנה השנייה הגלגל מתהפך ומי עדן יותר משתלמת

לא הרבה אפשרויות עומדות היום בפני מי שמבקש להתקין בביתו בר מים מינרליים. בתחרות על כיסו של הצרכן מתמודדות שתי חברות בלבד - נביעות ומי עדן, ומבדיקת "גלובס" עולה כי כדי להשוות בין שתי החברות מומלץ להסתכל לטווח רחוק של יותר משנה, ולקרוא את האותיות הקטנות של המבצעים.

זאת משום שמי שיזמין בר ו-5 כדים של נביעות ישלם 163 שקל בחודש במהלך השנה הראשונה ו-168 שקל מהשנה השנייה, ומי שיזמין בר ו-5 כדים של מי עדן ישלם 190 שקל בחודש בשנה הראשונה ו-163 שקל מהשנה השנייה.

במילים אחרות: המחירים בנביעות זולים יותר כעת במסלול זה, אולם מהשנה השנייה התמונה מתהפכת - ומחירי מי עדן הופכים לזולים בהשוואה.

לעומת זאת, למי שמסתפק במסלול של מתקן ושני כדים בלבד יש עדיפות ברורה למי עדן החל מהשנה השנייה, אז הוא ישלם 85 שקל בחודש, לעומת המחירון הקבוע של 112 שקל בחודש בנביעות.

בדיקת התעריפים נעשתה טלפונית בשיטת לקוח סמוי, ב-6 באוקטובר. כאמור, בין שתי החברות, נביעות מעניקה בשנת ההתקשרות הראשונה מחירים נמוכים משל מי עדן, אך מהשנה השנייה מקוזז התשלום עבור מתקן המים - ומי עדן הופכת לזולה מבין השתיים בכל המסלולים שנבדקו (מתקן ושני כדים, מתקן ו-4 כדים ומתקן ו-5 כדים). זאת משום שהמבצע העדכני במי עדן כולל תשלום קבוע על מתקן המים (27 שקל) בשנה הראשונה בלבד. מהשנה השנייה עובר המתקן לבעלות הלקוח, והתשלום לחברה יכלול את המים והשירות. המבצע העדכני בנביעות כולל זיכוי של 5 שקלים בחודש, כך שמהשנה השנייה המחיר העדכני יתייקר במקצת.

המבצעים יוצרים היפוך מעניין בפערים: בעוד שבשנה הראשונה העלות של בר ושני כדים, לפי מבצע סוכות, היא 84 שקל בנביעות (בקיזוז 5 שקלים), ו-110 שקל במי עדן - בשנה השנייה יורד המחיר במי עדן ל-83 שקל בחודש, לעומת 89 שקל בנביעות. נציין כי מסלול זה יחזור בקרוב למחירון הקבוע העומד על 112 שקל בחודש. התמונה דומה גם כשמדובר בבר ו-5 כדים - בשנה הראשונה 163 שקל בנביעות, לעומת 190 שקל במי עדן. בשנה השנייה: 163 שקל המחיר במי עדן ו-168 שקל בנביעות.

נציין כי לקוחות מי עדן שהחלו את ההתקשרות לפני המבצע הנוכחי, ממשיכים לשלם 27 שקל בחודש עבור בר המים, אולם בשונה מבעבר - נמצאים במסלול ללא התחייבות.

האם עדיף לסחוב בקבוקים? לא בהכרח. כדי המים של הברים הביתיים מכילים 19 ליטר (ו-10/11 ליטר בכד קטן). בחישוב כלכלי נטו מול מחיר של ליטר מים ברכישת בקבוקי מים מינרליים, ההבדל אינו משמעותי: ליטר מים בשישיית מים עולה כ-1.55 שקל (לפי 14 שקל לשישייה), וליטר מים בכד עולה 1.52 שקל (לפי 29 שקל לכד). אלא שעל המחיר הזה יש להעמיס את מחיר המתקן והשירות, הוצאות החשמל והמקום שתופס הבר בבית. מעבר לכך, יש להתחשב גם בשיקולים לא כלכליים, שעיקרם נוחות והזיהום הסביבתי שיוצרים בקבוקי המים.

המשבר הביא להוזלות

מבדיקה שערך "גלובס" לפני כשנתיים עולה כי המחירים כיום משתלמים יותר: במי עדן המחירון נותר כמעט זהה לזה של לפני שנתיים, אולם ההוזלה במחירי שנת ההתקשרות השנייה מעניקה יתרון למחירון הנוכחי.

גם מחירי נביעות זולים כיום: מחיר למתקן ושני כדים עמד לפני שנתיים על כ-100 שקל - לעומת 83 שקל לחודש כיום (כאמור לפי מבצע עדכני. המחירון הקבוע הוא 112 שקל בחודש), ומתקן ו-5 כדים עלו 180 שקל - לעומת 157 שקל לחודש כיום.

המשמעות היא שמי שחתם על עסקה עם אחת החברות לפני כשנתיים יוכל היום - אם יתנתק ויפנה למתחרה - לשלם פחות.

הירידה במחירים היא ככל הנראה תוצאה של המשבר שעברו שתי החברות בחודש פברואר השנה, כאשר הופסקה שאיבת מים מינרליים ממעיינות מי עדן ואחריה ממעיינות המים של נביעות בשל חשש לזיהומים. עצירת השאיבה הובילה למשבר בענף, בבקבוקים ובכדים, ועימה הפסדים של עשרות מיליוני שקלים ופגיעה במוניטין הצלול. מים רבים זרמו מאז, הסיפור כבר תויק בקלסרי המשברים הצרכניים, והאספקה זורמת כסדרה.

הקנס התייקר

כל המסלולים בשתי החברות בנויים ל-12 חודשי התחייבות. יציאה לפני המועד תגרור קנס: 120 שקל בנביעות וכ-200 שקל במי עדן. דמי היציאה תפחו לעומת לפני שנתיים, אז עמדו על כ-100 שקל בנביעות ו-120 שקל במי עדן.

המסלול של מי עדן, המעניק את ההנחה מהשנה השנייה, אינו כרוך אמנם בהתחייבות רשמית, אבל יוצר מעין התחייבות מעצמו: מהשנה השנייה עובר המתקן לבעלות הצרכן - והמחיר, שיורד ב-27 שקל לחודש, מעניק למי עדן יתרון קל במחיר.

למי כדאי תמי4?

מי שאינו מתעקש לשתות דווקא מים מינרליים ייהנה משפע גדול יותר של הצעות בדמות שיטות לסינון מים. מתקנים המסננים מים, דוגמת תמי 4, מתחברים לברז המים הביתי ומתומחרים אחרת.

בתמי 4 עולה כיום בר FAMILY מעוצב כ-2,850 שקל (כ-80 שקל ב-36 תשלומים). יודגש כי מדובר בעסקת רכישה לכל דבר ועניין, כך שלמעשה אין אפשרות לבטלה (אלא במהלך 14 הימים הראשונים). למחיר הזה יש להוסיף כ-300 שקל דמי התקנה ועלות שנתית של כ-700 שקל על החלפת חלקים: סנן מדי חצי שנה (215 שקל) ומנורת UV כל שנה (כ-200 שקל).

לא מעט חברות מציעות שירותים דומים, וקשת המחירים בהתאם: מתקן של מעיינות מוצע ב-1,000-1,500 שקל (לא כולל סנן להחלפה דו שנתית בכ-280 שקל).

לטווח הרחוק של מספר שנים, עסקה של מתקן כזה כדאית יותר ממתקן מים מינרליים, בעיקר לצרכני מים כבדים.

עוד נציין את מתקן המים של אקווה מייקר, המייצר מים מהלחות שבאוויר, ומחירו כ-6,840 שקל (190 שקל בחודש ל-36 לחודשים).

2