קב' הרכישה משיבות אש: "מחירי הדירות אצלנו זולים ב-20% - אנו חוסכים עלויות ג'יפים לקבלנים סוג ג'"

קבוצות הרכישה משיבות מלחמה בעקבות פניית התאחדות הקבלנים לרשות המסים: ליאור ארדיטי, העומד בראש קב' הרכישה הייבלום ארדיטי: "נשבר לנו לספוג את ההשמצות שלהם, אם לא יקשיבו לנו נפגוש אותם בבג"צ" ■ אלון הרצוג, מנכ"ל קפיטל גרופ: "מלחמתם של הקבלנים בקבוצות הרכישה דומה למלחמתם של יצרני הכרכרות ביצרני הרכב"

קבוצות הרכישה משיבות מלחמה, בעקבות פניית התאחדות הקבלנים לרשות המסים. כפי שפורסם ב"גלובס", התאחדות הקבלנים פנתה לרשות המסים, בטענה כי קבוצות הרכישה גורמות לאובדן מסים למדינה. בעקבות כך, בין היתר, החליט מנהל רשות המסים, יהודה נסרדישי, להקים ועדה פנימית שתבחן את הנושא.

לדברי ליאור ארדיטי, העומד בראש קבוצת הרכישה הייבלום ארדיטי, יחד עם עופר הייבלום, "כל הבעיה החלה בגלל שקמו לקבלנים מתחרים חדשים שלוקחים להם את הפרנסה. אני אומר שלא רק שהמדינה לא מפסידה, אלא אם לא היו קבוצות רכישה, היא היתה מפסידה".

לדברי ארדיטי, בנושא החיסכון במע"מ, לא אחת יש לקבלנים יתרון על פני קבוצות הרכישה, שכן הם יכולים לקזז מע"מ. לדבריו, גם קבוצות הרכישה לעיתים רוכשות קרקע מעוסק או מרשות מנהלית, ואז הן מחויבות במע"מ. כמו כן, הן מחויבות במע"מ על שירותי בנייה בעוד שהקבלנים יכולים לקזז תשומות.

באשר לנושא מס הרכישה, אמנם במודל של קבוצות רכישה לא משולם מס רכישה על הדירה אלא רק על הקרקע, אך לדברי ארדיטי, הרבה פעמים קבוצות הרכישה מתמקדות בקרקעות יקרות מאוד, כך שמס הרכישה על הקרקע, גבוה יותר מאשר מצב שבו קבלן היה רוכש את הקרקע, כי אז היה נמנע אולי מרכישת קרקע יקרה כל כך.

לדברי ארדיטי, "קבוצות רכישה הדירות זולות בסוף היום ב-15%-20%, ואם אני יכול לחסוך את העלויות של ההוצאות של הקבלנים על המשרדים שלהם ועלויות של הג'יפים שלהם, אז למה לא?העובדה היא שכל הקבלנים המצליחים לא מעורבים בכלל במלחמה הזו, ומי שמוביל אותה אלה קבלנים סוג ג'.

"נשבר לנו לשבת ולספוג את ההשמצות שלהם, שהן פשוט לא נכונות. אם הקבלנים יפעלו דרך כל מיני ועדות בכנסת, בלי להקשיב לנו, גם אנחנו נמצא את הדרכים לפעול, כולל הליכה לבג"צ. בשיחות שהיו לי עם ראשי קבוצות אחרות כמו נחשון קויתי וחג'ג', הם באותו ראש איתנו".

אלון הרצוג, מנכ"ל קבוצת הנדל"ן קפיטל גרופ, המתמחה בהקמה וניהול פרויקטים בתחום הנדל"ן, טוען אף הוא: "מוטב שלפני שהקבלנים ייקחו את מאבקם לכיוון של 'צדק חברתי', שיעשו בדק בית ויתקנו את העוולות אשר הם עצמם חוללו לרוכשי הדירות".

לדברי הרצוג, "מלחמתם של הקבלנים בקבוצות הרכישה דומה למלחמתם של יצרני הכרכרות ביצרני הרכב. עולם הנדל"ן הוא דינמי ומשתנה עם הזמן. אין אף חוק שאוסר על קבלנים להפוך למארגני קבוצות רכישה. נהפוך הוא, בשנה האחרונה ראינו מקרים של חברות בניה מהגדולות בשוק (תדהר, חנן מור ועוד) שבחרו לאמץ את השיטה, אשר היוותה הגיון כלכלי יותר עבורם, תוך יכולת לחסוך עלויות לקונה הסופי".