בקושי 9 חודשים בתפקיד: נשיא ארה"ב, ברק אובמה, זכה בפרס נובל לשלום לשנת 2009

הנימוק לבחירתו: "מאמציו יוצאי הדופן לחזק את הדיפלומטיה הבינלאומית" ■ אובמה נכנס לבית הלבן בינואר השנה ומאז הספיק לשגר מסרים פייסנים לעולם המוסלמי ולחמם את היחסים עם רוסיה ■ "וול סטריט ג'ורנל": "היום מנהיג יכול לזכות בפרס נובל לשלום על כך שהוא אומר שהוא יביא שלום בעתיד"

נשיא ארה"ב, ברק חוסיין אובמה, נכנס לתפקידו אמנם רק בינואר השנה, אולם הוא כבר זוכה להוקרה: ועדת פרס נובל הכריזה היום (ו') כי אובמה הוא חתן פרס נובל לשלום לשנת 2009.

אובמה, כידוע, אינו חתום עדיין על הסכם שלום משמעותי בתקופה הקצרה בה הוא מכהן כנשיא, אך לפי הנימוק של הוועדה, הוא נבחר בשל "מאמציו יוצאי הדופן לחזק את הדיפלומטיה הבינלאומית ואת שיתוף הפעולה".

ברק אובמה פתח מאז כניסתו לבית הלבן במאמצים להתניע את תהליך השלום בין ישראל לפלסטינים, קיים ביקורים רשמיים במדינות ערביות ושיגר מסר פייסני לעולם המוסלמי בנאומו הידוע במצרים מוקדם יותר השנה. הוא אף ביטל את תוכניתו של ג'ורג' בוש להציב מערכות הגנה של צבא ארה"ב במזרח אירופה ובכך חימם את היחסים עם רוסיה. בנוסף, אובמה מקדם יוזמה להפחתת מלאי הנשק הגרעיני בעולם.

"חשבו על זה", כתב העיתון "וול סטריט ג'ורנל" בתגובה לזכייתו של אובמה בפרס. "זה כל כך פוסט-מודרני: היום מנהיג יכול לזכות בפרס נובל לשלום על כך שהוא אומר שהוא יביא שלום בעתיד. הוא לא בהכרח חייב לעשות זאת, הוא פשוט צריך לספק השראה. מבריק".

אובמה, הנשיא השחור הראשון בתולדות ארה"ב, יזכה לקבל פרס כספי של 1.4 מיליון דולר ב-10 בדצמבר, עם קבלת פרס הנובל.

אובמה הוא הנשיא ה-44 של ארה"ב לאחר שגבר בבחירות האחרונות על ג'ון מקיין. אובמה נולד ב-1961 בהוואי לאב שחור יליד קניה ולאם לבנה מקנזס. ב-1967 עבר עם אימו לאינדונזיה שם גר כ-4 שנים. לאחר מכן, אובמה חזר להוואי והתגורר עם סבו וסבתו. לאובמה תואר במדעי המדינה מאוניברסיטת קולומביה בניו יורק. לאחר שסיים את לימודיו באוניברסיטת קולומביה, הוא המשיך לבית הספר למשפטים בהרוורד, שם סיים בהצטיינות. במהלך לימודיו ואחריהם עסק בפעילות קהילתית ומשפטית למען השחורים בשיקגו.

את ההחלטה להעניק לאובמה את הפרס קיבלה ועדת הפרס, ובהודעת הזכייה היא ציינה כי "נדיר מאוד שאדם כמו אובמה מגיע לקדמת הבמה ומעניק לאנשיו תקווה לעתיד טוב יותר".