סמנכ"ל החברה לישראל: "משפחת עופר מכניסה יד עמוק מאד מאד לכיס - 1.6 מיליארד שקל מכספה"

אלי גולדשמידט לגלי צה"ל: "אין נגיעה של שקל אחד בחוב עצמו, ויש תשלום של ריבית ופיצוי על הדחייה ב-4 שנים" ■ מחזיקי האג"ח במכתב לצים: "אנו דוחים מכל וכל את האולטימטום שלפיו עלינו להגיב על הצעתכם להסדר החוב כ-'take it or leave it' - עד יום ראשון בשעה 14:00"

"משפחת עופר מכניסה יד מאד מאד עמוק לכיס - אני אנקוב במספר: 1.6 מיליארד שקל מכספה" - כך אמר הבוקר (א') בראיון לגלי צה"ל אלי גולדשמידט, סמנכ"ל החברה לישראל הממונה על קשרי החוץ שלה, ולשעבר יו"ר ועדת הכספים של הכנסת.

גולדשמידט אמר את הדברים בהקשר להסדר החוב שמנסה הנהלת צים לגבש עם מחזיקי האג"ח שלה, ולקראת אסיפת בעלי האג"ח ביום רביעי הקרוב. ביום חמישי האחרון שלחה נציגות מחזיקי האג"ח מכתב להנהלה , שבו הודיעה לה כי היא דוחה את האולטימטום, כלשונם, שהציבה החברה לישראל לקבל החלטה עד היום באשר להצעתה להסדר חוב.

"זה לא דבר שהחוק מחייב אותם לעשות", המשיך גולדשמידט. "לבעלי האג"ח הם חייבים 350 מיליון דולר, אבל יש עוד נושים. הסכום של 1.6 מיליארד שקל, בנוסף לתוכנית הבראה כוללת ששותפים בה בעלי החוב ונושים כמו מספנות במזרח הרחוק וקונסורציומים של בנקים - כל אלה הגיעו כבר להסדר, חלקם מביאים כסף מהבית להגיע להסדר מתוך אמונה ברורה שהחברה צריכה להמשיך לפעול".

"יש המון אינדיקציה על כך ששוק התובלה הימית יתאושש לקראת סוף 2010 או ב-2011. יש סבירות גבוהה שהחברה תחזור להתאוששות", המשיך גולדשמידט. "הסדר מורכב כזה מחייב שכל הצדדים ירצו בו. המכשול האחרון להשגת ההסדר הזה הוא ההסדר עם בעלי האג"ח, ואני רוצה לומר שנציגויות בעלי האג"ח השיגו הישגים ועשו עבודה מדהימה למען שולחיהם".

- דחיית החוב עד 2016 אינה מוגזמת?

"כל מערכת הפנסיה והחיסכון לטווח ארוך לא בנויה על זה שביום אחד המערכת פורעת את הכסף. כל המערכת בנויה על חיסכון לטווח ארוך שממוחזר מדי מספר שנים. אני לא רוצה להקל ראש, יש פה כאילו מיחזור בכפייה. אבל צריך לזכור שאין נגיעה של שקל אחד בחוב עצמו ויש תשלום של ריבית ופיצוי על הדחייה ב-4 שנים. אם התחזיות להתאוששות יתממשו, בעלי אגרות החוב לא ייפגעו", הצהיר גולדשמידט.