השבוע בוול סטריט: המכירות הקמעונאיות כנראה נפלו בספטמבר

נתוני המכירות הקמעונאיות בארה"ב שיתפרסמו ביום רביעי צפויים להציג ירידה של 2.1% בספטמבר - הירידה החדה ביותר מזה כשנה ■ אינטל ו-AMD יפתחו את עונת הדו"חות של ענף הטכנולוגיה

הדוחות הכספיים של החברות הן הדבר הדבר המרכזי שמעסיק את המשקיעים בוול סטריט, כשבשבוע שעבר החלו פרסומיהם לרבעון השלישי. מתוך פרסומי החברות המרכיבות את מדד ה-S&P500 שש מתוך שש הפתיעו בתוצאותיהן ועקפו את תחזיות האנליסטים, זאת על אף ששלוש חברות עדיין דיווחו על התכווצות. מחר (ב') יום קולומבוס -יתקיים מסחר בשווקי המניות והחוזים העתידיים, אך לא יהיה מסחר בשוק האג"ח.

מלבד פרסומי הדוחו"ת הכספיים לרבעון השלישי, השבוע (ד') יתפרסמו נתוני המכירות הקמעונאיות לחודש ספטמבר שעלולים לרדת בשיעור החד ביותר מזה כשנה. הירידה במכירות כלי הרכב בספטמבר לאחר סיומה של תוכנית "מזומן תמורת גרוטאה" (Cash for Clunkers) מצביעה על כך שללא תמריצים ממשלתיים לא ניתן יהיה לתמוך בהוצאות משקי הבית. נתונים אחרים עשויים להצביע על האטת קצב האינפלציה ועל ירידה בייצור התעשייתי במהלך ספטמבר.

מנהל המכון למחקר מחזוריות כלכלית בארה"ב (IRCE), צופה כי כלכלת ארה"ב תתאושש הרבה יותר מהר מתחזיות הכלכלנים. לדבריו, "המיתון כבר הסתיים ואנחנו בשלבים מוקדמים של התאוששות,...ההתאוששות כמעט בלתי ניתנת לעצירה עד סוף המחצית הראשונה של שנת 2010". בכלל פיננסים מאמינים כי המחזור החיובי בכלכלה יציב ולא צופים תרחיש "W" בו הכלכלה נמצאת בדחיפה מלאכותית על ידי הממשל והבנק המרכזי ובסיומו תחזור למטה. מצד שני, אנליסטים בסקר של "בלומברג" חוזים כי שיעור האבטלה בארה"ב יחצה את רף 10% ברבעון הראשון של השנה - דבר שיכביד מאד על היציאה של ארה"ב מהמשבר.

נגיד הפדרל ריזרב, בן ברננקי, אמר בסופ"ש כי ה'פד' ישנה את כיוון המדיניות המוניטרית "כשמצב הכלכלה יחזור להשתפר בצורה משמעותית".

"התבטאותו של ברננקי בדבר מעבר לריסון מוניטארי כאשר המשק האמריקני יגלה סימני התאוששות מספקים וביקושים נמוכים יחסית בהנפקת אג"ח ממשלתית ל-30 שנה, הובילו לעלייה ניכרת בתשואות בשבוע האחרון. המשק האמריקני יתקשה לצמוח בלא מדיניות מרחיבה אגרסיבית, ובהתחשב ברגישות ההיסטורית של ה'פד' לשוק העבודה המידרדר, הדרך להעלאת הריבית עוד ארוכה", מעריכים בלידר שוקי הון.

ביום ו', הדאו ג'ונס הוביל את העליות וננעל בעלייה של 0.8%, ה-S&P 500 עלה ב-0.69%והנאסד"ק סיים את יום המסחר בעלייה של 0.56%.

המכירות הקמעונאיות עלולות ליפול

הנתונים הראשונים של הגרעון התקציבי הפדרלי שיתפרסמו ביום שלישי, ה-13 באוקטובר, צפויים להצביע על גרעון של 77.3 מיליארד דולר. סקר IBD/TIPP של סנטימנט המשקיעים צפוי לעלות ל-53.7 נקודות.

נתוני המכירות הקמעונאיות בארה"ב שיתפרסמו ביום רביעי, ה-14 באוקטובר, צפויים להציג ירידה של 2.1% בספטמבר - הירידה החדה ביותר מזה כשנה, לאחר עלייה של 2.7% באוגוסט. כך לפי סקר אנליסטים של "בלומברג". מכירות כלי הרכב בארה"ב עלו כנראה ב-0.2% בספטמבר לאחר גידול של 1.1% באוגוסט. דו"ח מלאי הנפט השבועי בארה"ב צפוי להצביע על ירידה של מיליון חביות נפט גולמי. כמו כן יתפרסמו הפרוטוקולים של ועידת השוק הפתוח (FOMC) של ה'פד'.

ביום חמישי, ה-15 באוקטובר, משרד העבודה האמריקני צפוי לדווח על מדד המחירים לצרכן (CPI) ב-0.2% בספטמבר, בהשוואה לחודש אוגוסט. סקר אמפייר סטייט של תפוקת הייצור צפוי לרדת ל-18.4 נקודות. סקר פילדלפיה של ה'פד' צפוי לרדת ל-12.4 נקודות. החוזים העתידיים על ריבית ה'פד' מגלמים כי זאת תועלה רק באפריל 2010, בסבירות של 68.5%. הציפיות האינפלציוניות בארה"ב, כפי המגולמות באג"ח הממשלתי, עלו בשבוע החולף מ-1.7% ל-1.85%, לשנה ב-10 שנים הקרובות. עדיין מדובר בשיעור נמוך מיעד ה'פד' (הלא רשמי) שעומד על 2% (לאינפלציית הליבה).

ביום שישי, ה-16 באוקטובר, סקר אמון הצרכנים של אוניברסיטת מישיגן צפוי לרדת מהרמה הגבוהה ביותר מאז ינואר 2008. הדרישות הנמשכות לדמי אבטלה צפויות לעלות ל-525 אלף בקשות. הייצור התעשייתי צפוי לגדול ב-0.1% ושיעור הניצולת במפעלים צפוי לעלות ל-69.8%. רכישות ני"ע על ידי זרים צפוי לעלות ב-15.8 מיליארד דולר באוגוסט לירידה שנתית של 97.5 מיליארד דולר.

כמות הכסף הנזיל בבנקים בארה"ב עולה על גדותיה, ב-14 החודשים האחרונים עלה היצע הכסף (M1) בכ-20%, לא רק בגלל מכירת הנכסים של משקיעים רבים שפחדו מהשקעה כל שהיא אלא גם בשל הזרמה של יותר מטריליון דולר על ידי ה'פד' למערכת הפיננסית. רבים חוששים כי עלייה זו בכמות הכסף תאפשר לבנקים להגדיל מינוף ולגרור להתפרצות אינפלציונית.

הממשל האמריקני הגדיל את החוב מתחילת השנה ב-1.1 טריליון דולר, אך למרות הירידה האחרונה במחירי האג"ח. בשבוע החולף הנפיק הממשל האמריקני מספר סדרות, בניהן אג"ח צמוד מדד ל-10 שנים בסכום של 7 מיליארד דולר כשהביקושים היו פי 3.12 מההיצע. מבין 3 ההנפקות האחרות ל-3 שנים ל-10 שנים ול-30 שנה, הביקושים הגבוהים ביותר היו לזאת ל-10 שנים (פי 3.01) בעוד ל-2 האחרות הביקושים היו נמוכים ביחס להנפקות דומות בעבר (2.76 ו-2.37), אך עדיין בגדר הגבוה. בברקליס מעריכים כי הביקושים מגיעים בעיקר מהמערכות הבנקאיות בארה"ב, באירופה וביפן כשאלה מנסים לצמצם את הסיכונים שטמונים במאזנים שלהם. אחזקות אג"ח ממשלתיות ע"י הבנקים בארה"ב זינק ב-30% ל-4.6 טריליון דולר.

ממתינים לדו"חות אינטל ו-AMD

אינטל ו-אדוונס מיקרו דיוויס יפתחו את עונת הדו"חות של ענף הטכנולוגיה, כשגוברים הסימנים להתאוששות ענף המוליכים למחצה מאחד המשברים החמורים ביותר בהיסטוריה. אנליסטים ב-FactSet Research חוזים כי אינטל תציג רווח של 26 סנט למניה על הכנסות של 9 מיליארד דולר. לפי אנליסטים בתומסון רויטרס AMD צפויה לדווח על הפסד של 42 סנט למניה על הכנסות של 1.25 מיליארד דולר.

הוועדה הפדרלית לתקשורת בארצות הברית (FCC) החלה לחקור בסופ"ש (ו') את גוגל כשבועיים לאחר שחברת הטלקום AT&T פנתה לוועדה בתלונה כי היישום Google Voice חוסם שיחות לאזורים כפריים מסוימים בארה"ב. הוועדה שלחה מכתב לגוגל בו נשאלה החברה כיצד היישום שלה עולה בקנה אחד עם ההגדרות המתחייבות מחוק התקשורת. בנוסף, גוגל התבקשה לגלות את מספר המשתמשים בשירות ולחשוף את זהות שותפיה.

ג'י פי מורגן , סיטיגרופ ובנק אוף אמריקה ידווחו השבוע על תוצאות מצוינות, שעשויות גם הן להניב בונוסים שמנים לעובדים. גולדמן זאקס צפוי לדווח על רווח לפני מס בסך 3.5 מיליארד דולר והכנסות בסך 12 מיליארד דולר לשלושת החודשים שיסתיימו בספטמבר.

Medicines תובעת את טבע

חברת Medicines (סימול: MDSO בנאסד"ק) תבעה את יצרנית התרופות הגנריות הגדולה בעולם, טבע , בגין הפרת זכויות הפטנט על ידי שיווק גירסה גנרית לתרופה נגד הקרישה בשם Angiomax. החברה דיווחה כי היא קיבלה בתחילת החודש שעבר הארכה לתקופת הגנה על הפטנט של Angiomax.

אורכית עשויה לזכות בחוזה בהיקף של 16 מיליון דולר בשלב הראשון. החברה תשתתף בפריסת רשת תקשורת בדרום ובמערב הודו. חברת Alphion, עימה ניגשה אורכית למכרז לבניית רשת תקשורת של חברת התקשורת הממשלתית ההודית BSNL, הודיעה היום כי החברה ההודית בחרה בה.

קומברס תשלב במכשירי סוני-אריקסון פתרון תא קולי וויזואלי. פתרון התא הקולי הוויזואלי הופך מבוקש, מאחר והוא מציע שדרוג משמעותי לחווית התא הקולי. כל ההודעות הקוליות מופיעות בתצוגה הדומה לתיבת הדואר האלקטרוני, וכוללות מידע חשוב כגון פרטי המתקשר ואורך ההודעה. המשתמשים יכולים להאזין להודעות בכל סדר שירצו ולנהל אותן בקלות ובנוחות.

סרגון , ספקית פתרונות תקשורת בקצבים גבוהים לדור הבא של רשתות אלחוטיות, ואלווריון המספקת פיתרונות תקשורת אלחוטיות בפס רחב, תוך התמקדות בטכנולוגיית WiMAX, הודיעו בשבוע שעבר (ה') כי הן משתפות פעולה לבניית רשת וויימקס בדור רביעי עבור חברת אופן-ריינג' בארה"ב. סרגון תספק פיתרונות מתקדמים לרשת הוויימקס, שבונה אלוריון לאופן ריינג' ב-17 מדינות בארה"ב.