מנכ"ל רד בינת נכסים: "מחירי משרדים הגיעו לקו תחתון"

רונן אילון: "השנה האחרונה הייתה שנה קשה, אבל בחצי השנה האחרונה אנחנו מרגישים התעוררות. זה הכל עניין פסיכולוגי"

תחושת ההירדמות בענף הנדל"ן המניב, במיוחד בתחום המשרדים, לא שורה על רד בינת נכסים, זרוע הנדל"ן של קבוצת רד בינת. זו הפגינה תנופת השכרות בחודשים האחרונים, כשברקע מורגש מיתון בענף, בעיקר בת"א, עם ירידות בולטות בדמי השכירות ובשיעורי התפוסה, מול עלייה בשטחים הריקים.

רד בינת נכסים, מקבוצת רד בינת בבעלות האחים יהודה וזוהר זיסאפל, עוסקת בייזום וניהול פרויקטים של נדל"ן מניב, ובבעלותה כ-300 אלף מ"ר של משרדים, מסחר ומבני תעשייה בשבעה מבנים ברמת החי"ל בתל אביב ובפארק תעשיית ההיי-טק הר חוצבים בירושלים. החברה מחזיקה בין היתר במגדלי זיו (55%) ומגדלי אור ברמת החי"ל, ובבית בינת ופרויקט "ירושלים של כסף" בהר חוצבים.

בין ההשכרות שביצעה החברה לאחרונה כלולות עסקת 2,000 מ"ר בפרויקט "ירושלים של כסף", והשכרת 2,500 מ"ר בשלוש עסקאות במגדלי אור. בנוסף מכשירה החברה בימים אלה מתחם מיוחד שיהיה מיועד לקליניקות פרטיות לרופאים במגדלי אור, בשטח כולל של 600 מ"ר ובהשקעה של 2 מיליון שקל.

בהתייחס לשאלה כיצד מתפקדים בשוק מניב שנמצא בקיפאון, משיב מנכ"ל רד בינת נכסים, רונן אילון, כי "השנה האחרונה הייתה שנה קשה, אבל בחצי השנה האחרונה אנחנו מרגישים התעוררות. זה הכל עניין פסיכולוגי. מדברים על יציאה מהמשבר, אז דיירים פוטנציאליים מבינים שאם עד עכשיו הם ישבו על הגדר וציפו שהמחירים ימשיכו לרדת, כנראה שעכשיו הם מבינים שכרגע המחירים הגיעו לקו התחתון. אני חושב שהמפתח להתמודדות עם שוק בקיפאון הוא ללכת לקראת הלקוח ולהבין מהם צרכיו. אנחנו מגלים גמישות לגבי הדרישות וזה יכול להתבטא בגודל המשרדים, שאולי פעם לא היינו רוצים להתעסק בו, או חלוקה מחדש של שטחים קיימים, בנייה לפלחי שוק ייעודיים כמו מה שאנחנו עושים עם ההתאמה לרופאים בקליניקות, בין היתר בגלל ההתפתחות של אסותא. בנוסף אנחנו מדברים על גמישות לדיירים, מספקים פתרונות לעסקאות הכוללות הכל במחיר סגור אחד, כמו שכר דירה, דמי ניהול, ארנונה וחשמל, ולפעמים גם ניקיון ושירותים משרדיים".

גלובס: לאיזה כיוון מתפתח אזור רמת החי"ל בימים אלה?

אילון: "האזור משתנה כל הזמן. בשנות ה-70 וה-80 הוא היה אזור מוסכים ובשנות ה-90 וה-2000 הוא היה אזור היי-טק. אחר כך נכנס לכאן ענף התקשורת, נכנסו לכאן דיירים כמו הזכייניות רשת וקשת וחברות הפקה לטלוויזיה, אבל מה שאסותא עושה פה רק ילך ויגבר, ואפשר לראות את ניצני השינוי. רמת החי"ל היה אזור שפעל עד לאחרונה 12 שעות ביממה. בשעות הערב המקום היה מתרוקן, אבל אסותא מחוללת שינוי משמעותי משום שמדובר במוסד שעובד 24 שעות. מי שיגיע לרמת החי"ל ידרוש לקבל שירותים ומקומות הבילוי נערכים לכך".

איך השפיע המשבר על מתחם הר חוצבים?

"הר חוצבים פחות נפגע במשבר מאשר מרכז הארץ, והמחירים גם הם לא נפגעו וממשיכים אף לעלות. יש מעבר עסקים מירושלים להר חוצבים. ירושלים הפכה לעיר בפקק. להיכנס למרכז העיר הופך למבצע - הרבה עסקים מחפשים עכשיו לצאת החוצה. הפנייה בהר חוצבים היא בעיקר לחברות היי-טק, תעשייה עתירת ידע וגם ביו-טק, אבל לא רק, כי להבדיל מעיריית ירושלים אנחנו לא מאמינים בשימוש יחיד לאזור, שהופך אותו לגטו. שימושים מעורבים תורמים לכולם".