האם המצאת ה"דלק מביוב" תוכל לייצר 10% מהדרישה לדלק?

אפלייד קלינטק ו-Qteros מציגות: בתהליך של מחזור חומרים המצויים במי ביוב עירוני לאתנול ניתן כעת לייצר דלק למכוניות מ-Recyllose ■ החברות מציעות תהליך שבעזרתו יכולות רשויות מוניציפאליות להפחית את הוצאותן על טיפול בשפכים

מספר ימים לאחר שהתוודענו לפתרונות ה"כביש החשמלי" מציגות החברות אפלייד קלינטק הישראלית וחברת Qteros האמריקנית מציגות פתרון חדשני "דלק מביוב". בתהליך של מחזור חומרים המצויים במי ביוב עירוני לאתנול ניתן כעת לייצר דלק למכוניות מ-Recyllose.

שתי החברות התחילו את שיתוף הפעולה על מנת להשתמש ב- Recyllose בכדי לשפר ולהוזיל את תהליך ייצור האתנול לשימוש בטכנולוגית אפלייד ההופכת ביוב לאתנול.
המערכת המהפכנית של אפלייד קלינטק למחזור מוצקי הביוב (SRS - Sewage Recycling system), מייצרת מקור להפקת אנרגיה חלופית באיכות גבוהה היכול לשמש להפקת חשמל או אתנול ובאותו הזמן להפחית את כמיות הבוצה הנוצרת במכון השפכים להפחית משמעותית את עלות הטיפול בביוב כמו גם להגדיל את קיבולת מכון הטיהור.

שתי החברות מציינות כי זוהי הפעם הראשונה הראשונה בה מודגמת יצירת אתנול מתאית המצויה במי ביוב עירוניים וחקלאיים. החברות מציעות תהליך שבעזרתו יכולות רשויות מוניציפאליות להפחית את הוצאותן על טיפול בשפכים.

ישראל בירן, מנכ"ל אפלייד קלינטק ציין "הפתרון המשותף נועד לענות לשאלה, כיצד יכולות רשויות מקומיות לטפל בבוצת הביוב- זהו אתגר גדול עימו צריך להתמודד כל מפעיל מתקן טיהור שפכים"

רפאל אהרון, מייסד ונשיא אפלייד קלינטק ציין "לקוחותינו הם כל עירייה ורשות מקומית עם מפעל לטיהור שפכים. פתרון זה יספק ערך מוסף למפעלי טיהור השפכים על ידי הפיכת הטיפול בשפכים לזול הרבה יותר".

אפלייד קלינטק פיתחה ב-6 השנים האחרונות את הטכנולוגיה למחזור מוצקי השפכים. התהליך שפותח מאפשר את מחזור המוצקים הממוחזרים לקבלת Recyllose המכיל ריכוז גבוהה של תאית וריכוז רטיבות נמוך, המאפשרים תהליך ייצור אתנול יעיל במיוחד.
מאחר וב - Recyllose ישנה כמות קטנה של ליגנין, מרכיב מרכזי בתאי צמחים הקשה במיוחד לפירוק) ןשטח הפנים גדול, תהליך ההפקה של האתנול הינו יעיל יותר - בין 10% ל-20% יעילות תפעולית מהתהליך הקיים.

ה-SRS נמצא כבר בהתקנה לשימוש מסחרי במכונים בישראל ובארה"ב ומפחיתים את כמויות הבוצה הנוצרות במכון ואת עלות הטיפול בשפכים. תוצאות המחקר מראות כי, בעזרת שימוש בטכנולוגיה המשותפת, ניתן יהיה ליצר כ 450 ליטר של אתנול מטון אחד של RecylloseTM.

ד"ר רפאל אהרון, נשיא אפלייד קלינטק, ציין "בעזרת הטכנולוגיות הקודמות, מפעלי האתנול צריכים לייצר כ-20 עד 30 מיליון גלון לשנה על מנת להיות רווחיים. בעזרת הפתרון המשותף של שתי החברות, מפעלים יכולים להגיע לרווחיות על ידי ייצור כמות קטנה יותר".
אהרון הוסיף "מט"ש המטפלים ב-150 מיליון גלונים ביום (כמות המיוחסת לאוכלוסיה של 2 מיליון תושבים) יכולים להסתפק במפעל קטן יותר על מנת לייצר אתנול בטכנולוגיה שלנו".

המחקר המשותף ממומן בחלקו על ידי מענק מקרן בירד. קרן בירד מקשרת בין חברות ישראליות ואמריקאיות ותמיכתה הכלכלית הובילה לשיתוף הפעולה המוצלח בין אפלייד קלינטק ו- Qteros.

"ממשלת ארה"ב שמה לעצמה למטרה להגדיל את ייצור הדלקים האלטרנטיביים, כדוגמת אתנול, מ-10 מיליון גלונים המיוצרים היום ל-30 מיליון עד 2022. ממחקר שנערך בישראל על ידי פורום האנרגיה של מוסד שמואל נאמן של הטכניון עולה כי ניתן להפיק בישראל 265 מיליון ליטר אתנול לשנה מפסול המכילה תאית, שווה ערך לכ10% מצריכת הדלק של ישראל. הפתרון המוצע על ידי ACT ו Qteros תצעיד את ארה"ב וישראל צעד אחד קדימה להגשמת מטרה זו."

אפלייד קלינטק מתמחה במחזור מוצקים כמו תאית ושמנים ממקורות ביוב ומחזורם למקורות אנרגיה חלופיות, ובאותו העת מפחיתה את היווצרות הבוצה וגורמת ולהפחתת עלויות מכוני טיהור השפכים. מערכת ה SRS של אפלייד קלינטק הותקנה במספר מכוני שפכים בישראל ובארה"ב והדגימה את הגדלת יעילותם של והפחתת עלויות הטיפול בשפכים במספר במט"שים.