הסטארט-אפ לווייתן במשא-ומתן לגיוס של 20 מיליון דולר

חברת לווייתן, שפועלת בתחום טורבינות הרוח, גייסה עד היום סכום זעיר אבל מתכננת לגייס 20 מיליון דולר, כדי להתמודד בשורה של פרויקטים ■ מייסד ומנכ"ל לווייתן, דניאל פארב: "יש גופים אמריקנים ושוויצרים שהביעו התעניינות בהשקעה בהיקף כזה"

הסטארט-אפ לווייתן, שפועל בתחום טורבינות הרוח, חתם על עסקה בלוקסמבורג בסך 4.5 מיליון דולר. העסקה נחתמה עם חברת Cenurbe, שעוסקת בחיפוש פתרונות של אנרגיה נקייה לשימושים עירוניים.

בין הצדדים נחתם חוזה לרכישת 200 טורבינות רוח ו-200 טורבינות מים של 5 קילוואט האחת, לצורך אספקת אנרגיה נקייה לכפרים באפריקה.

Cenurbe מבצעת באפריקה פרויקט אנרגיה, שנועד להחליף שימוש בגנרטורים מזהמים מדיזל ולשם כך היא יצרה את שיתוף הפעולה עם לווייתן.

לפי ההסכם בין שתי החברות, שאר הטורבינות יסופקו במהלך שנת 2010.

מימון עצמי

המהלך המעניין יותר של לוויתן נוגע למאמציה לגייס הון. החברה שואפת לגייס 20 מיליון דולר לפי שווי של 50 מיליון דולר אחרי הכסף.

הגיוס דרוש ללווייתן כדי להקים נציגויות במדינות שונות וכן לשם חדירתה לשווקים בינלאומיים, בעיקר בצורה של מימון רישויים לפרויקטים שונים, עליהם החברה מעוניינת להתמודד. לדברי מייסד ומנכ"ל לוויתן, דניאל פארב, "ישנם גופים אמריקנים ושוויצרים שהביעו התעניינות בהשקעה בהיקף כזה".

לווייתן, שהוקמה ב-2006, פעלה עד כה בזכות מימון של 2 מיליון דולר ממקורות עצמיים של המייסד. החברה מעסיקה 6 עובדים, שמקבלים שכר חלקי ויתר התמורה הוא בכך שהם משקיעים באמצעות עבודה, קרי שווה ערך כסף. פארב מחזיק ב-85% מהחברה והיתר שמור כאופציות לעובדים.

החברה פיתחה שלושה מוצרים. האחד - מתקן שנקרא Wind Energizer, שמגביר את הספק האנרגיה בטורבינות גדולות ב-20%-30%. המוצר השני, שנקרא לוטוס, הוא טורבינה קטנה, שנועדה לשימוש ביתי בהספקים של 2-5 קילוואט שעה, והשלישי הוא טורבינת מים שנקראת בן קטינא (על שם הכהן הגדול בבית המקדש השני, שהמציא דרך להעלות מים מהגיחון להר הבית), גם היא בהספקים של 2-5 קילוואט שעה.

הפרויקט המשותף עם Cenurbe יהווה מבחינת לווייתן פיילוט של טורבינות הלוטוס והבן קטינא.

פיילוט קריטי

לצד ההסכם בלוקסמבורג ומאמצי הגיוס, לוויתן בוחנת שני מסלולי גיוס נוספים: גיוס של 500 אלף דולר עבור פיילוט קריטי בטקסס ובקנדה וגיוס מהותי יותר כנגד אחוזים מול שלוש זרועות הפעילות השונות שלה.

בקנדה ובטקסס מנהלת לווייתן מגעים להקמת פיילוטים של מעל 1 מגוואט לשעה במוצר הווינד אנרג'ייזר, שהוא למעשה מוצר הדגל שלה, שפונה לשוק הגדול ביותר. הצלחת הפיילוטים אמורה לפתוח בפניה את הדרך לשיתופי פעולה עם חברות גדולות שמתעניינות בפעילותה.

בקנדה המו"מ מתנהל מול חברה ציבורית גדולה ובחברה צופים שהוא ייסגר עד נובמבר. בטקסס המו"מ מתנהל מול גורמים שונים, חלקם אקדמיים. הצלחת המגעים בטקסס תלויה בגיוס כסף על-ידי החברה, החל ממיליון דולר, לצורך הקמת הפיילוט, כולל השגת הרישוי הנדרש. מגעי הגיוס בהיקפים השונים מתנהלים מול מספר משקיעים, רובם זרים.

בלווייתן טוענים שאם כל 13 אלף הטורבינות הגדולות (בהספקים של 1 מגוואט ומעלה) שפועלות כיום בעולם, יטמיעו את הווינד אנרג'ייזר, תהיה זו תוספת ייצור של 20-30 ג'יגוואט, כלומר פי 2-3 מכל יכולת הייצור של ישראל.

"סירבנו לאקזיט"

לדברי מנהל הפיתוח של החברה, יוסי (ג'ו) ון-זוארן, "מנכ"ל אחת מיצרניות הטורבינות הגדולות בעולם, סוזלאן ההודית, הציעה לרכוש את הטכנולוגיה של הווינד אנרג'ייזר ולמעשה להוציא אותה מידי החברה, אבל נתקלה בסירוב".

ון-זוארן הסביר את הסירוב בכך ש"אנחנו לא מחפשים לעשות אקזיט, אלא להפוך לחברה גדולה ופעילה". לכן לווייתן מחפשת להכניס משקיעים, אבל פארב רוצה לשמור על השליטה בחברה.