איך מנהלים תיק השקעות שמורכב רק מתעודות סל?

שימוש במכשירי השקעה פאסיביים הוא טרנד חם היום. אחד הגופים הראשונים שהתחילו לנהל תיקים רק באמצעות תעודות סל הוא חברת פעילים מקבוצת בנק הפועלים. איך עושים את זה נכון? אבי בולוקי, מנהל תיקים בדסק תעודות הסל של החברה, מסביר.

"ענף תעודות הסל בישראל תפס תאוצה משמעותי", מתייחס בולוקי להיצע. "אם בשנת 2006 היו בבורסה פחות מ-70 תעודות סל, מספרן גדל ליותר מ-400 כיום, בהתאמה, שווי הנכסים המושקעים בתעודות הסל גדל מ-14 מיליארד שקל אז לכ-38 מיליארד שקל היום".

בנוסף, תעודות הסל שנסחרות בת"א עוקבות אחרי מגוון אפיקים בארץ ובעולם, לרבות מדדי מניות, אג"ח וסחורות.

לכן, לניהול תיק באמצעות תעודות סל יש לא מעט יתרונות: תיק כזה יכול להיות קטן בהרבה מתיק השקעות סטנדרטי. ברוב בתי ההשקעות, המינימום הנדרש לניהול תיק עומד על 300-400 אלף שקל. תיק המנוהל באמצעות תעודות סל אינו מצריך בדרך כלל יותר מ-150 אלף שקל.

ולמרות שהתיק קטן יותר, הוא משיג פיזור רחב וגבוה יחסית - דרך טובה להפחית את הסיכון בתיק, ולהגדיל את החשיפה לאפיקים מגוונים.

תיק שמורכב מתעודות סל נהנה מנזילות גבוהה ועמלות ניהול נמוכות בהשוואה למוצרי השקעה אחרים. בנוסף, מגוון המכשירים מאפשר להיחשף גם למדדים קטנים או למדדים בחו"ל, שהגישה אליכם מסובכת בדרך כלל. באמצעות החשיפה הרחבה הזו ניתן אף ליישם אסטרטגיות גידור, כמו מכירה בחסר או לונג/שורט, באמצעות תעודות ובעלות נמוכה יחסית".

מנגד, קיימים בתעודות הסל גם מספר חסרונות בהשוואה לניהול אקטיבי של ההשקעות, כמו חוסר היכולת להבדיל בין מניות "טובות" למניות "רעות", כך שבתיק שמנוהל רק באמצעות תעודות סל, אין אפשרות "להכות" את המדד. מנהל התיק יתקשה לנטרל פריטים שמרכיבים את המדדים ופוגעים בביצועי התיק, כמו מניות או אג"ח מסוימות, ואין בו ניהול השקעות אקטיבי ו"חכם", אלא מעקב פאסיבי אחרי מדדים קיימים. אז איך עושים את זה נכון?

1. מטרות המשקיע

"עוד בטרם ניגש ללוח השרטוט, יש צורך בליבון צרכים אמיתי, במסגרתו יש לבחון את מצבו הפיננסי של המשקיע, גילו, אופק ההשקעה שלו ומטרותיו", אומר בולוקי. וזאת, למעשה, כמו בכל תיק השקעות, ולא משנה כיצד הוא מנוהל.

ההתייחסות לפרמטרים האלו מכתיבה את אופן בניית התיק וניהולו השוטף. כך למשל, השקעה המיועדת לטווח קצר או למטרה ספציפית, תנוהל בזהירות ובהתבססות על נכסים בעלי סיכון ותנודתיות נמוכה. לעומת זאת, בתיק השקעות ארוך טווח ניתן יהיה לשלב נכסים בעלי אופי מסוכן יותר. בולוקי מדגיש שפוטנציאל התשואה של התיקים יהיה שונה, בהתאם להגדרת רמת הסיכון.

כדי להתאים בין האפיק לאופיו של המשקיע, יש להיעזר בתחזיות לאפיקי ההשקעות השונים לאורך תקופת ההשקעה, ולהתאים למשקיע את משך התקופה והמשקל של החשיפה לאותו מדד מתוך כלל התיק.

כמובן, ניתן לבצע השקעות מורכבות יותר, ולתת משקל יתר לענפים עם תחזיות חזקות יותר, או שההשקעה בהם הולמת יותר את המשקיע, ובאופן דומה, לתת משקל חסר לענפים או למניות שלא מתאימים לאופיו של המשקיע או שצפויים להיחלש.

2. מהו הבנצ'מרק?

בשלב הבא חשוב לקבוע את מדדי הייחוס הרלבנטיים (בנצ'מרק). תיק מנייתי ישראלי נהוג למדוד ביחס למדד תל אביב 100 ולמדד האג"ח הכללי, על פי המשקלות של שני האפיקים (מניות ואג"ח) בתיק. תיק שמנוהל באופן גלובלי צריך להימדד לפי המדדים הרלבנטיים לכל איזור.

3. בניית התיק

לאחר שנקבעים המאפיינים של התיק ומדדי הייחוס, בולוקי נפנה להרכבת התיק. "כשניגשים לבניית תיק המורכב מתעודות סל, נלקחים בחשבון מספר עקרונות מנחים, החשובים לאיזון ולהגנה על התיק", אומר בולוקי.

העיקרון הראשון נועד למנוע את התלות במנפיק בודד ולכן בולוקי מקפיד על פיזור התעודות בין מספר מנפיקים. "יתרה מכך, שיעור האחזקות של מנפיק מסוים לא יהיה דומיננטי מדי ביחס לאחרים", הוא מוסיף. הפיזור בין מנפיקים שונים מקטין את הסיכון שבקריסת אחד מהמנפיקים, שבניגוד לקרנות נאמנות לא מחזיקים את כספי המשקיעים בחשבון בנאמנות.

למרות הקטנת הסיכון באמצעות הפיזור, בולוקי ממליץ על בקרה שוטפת על המנפיק, כולל על מקום הפקדת הכספים וכיצד מנוהלים נכסי התעודה.

כמו כן, ממליץ בולוקי לברור היטב את תעודות הסל בהן משקיעים, מאחר וקיים שוני בין התעודות. כך, למשל, הוא ממליץ לבדוק איך מתקבלים תשלומי הריביות, מדיניות חלוקת הדיבידנדים ודמי הניהול בכל אחת מהתעודות.

בולוקי מעניק עדיפות לתעודות מדורגות, שמחויבות לרכוש בכספי הפיקדון את נכס הבסיס עצמו, ולתעודות בהן דמי הניהול האפקטיביים הם המשתלמים ביותר. בכך בולוקי מתייחס לעובדה שחלק מהמנהלים יכולים לנכס לעצמם חלק מהדיבידנד המחולק, המהווה הלכה למעשה דמי ניהול הנגבים מהמשקיע.

4. לנהל את התיק

לאחר הרכבתו הראשונית של התיק, מגיע שלב הניהול השוטף, בו מבוצעות התאמות אחת לתקופה בהתאם לשינויים בשוק ובפרופיל המשקיע - כלומר התאמות במשקולות של התעודות השונות בתיק, שינויי המח"מ ואפיקי ההשקעה. "במהלך הניהול השוטף נבדקים מחירי התעודות והשווי ההוגן שלהן ביחס לציטוטי המנפיקים בעת הקנייה והמכירה, במטרה למנוע עיוותי מחיר, במיוחד בימי מסחר סוערים", מוסיף בולוקי.

בשורה התחתונה, הוא מזכיר, ניהול תיק בתעודות סל מנטרל את הדינמיות המאפיינת ניהול תיק השקעות רגיל, אך זו חלופה פשוטה ונוחה למשקיעים שנמנעים ממכשירי השקעה מתוחכמים ואינם מחפשים להכות את המדד אלא להשיג בדיוק את התשואה שהוא מניב