דלק מנסה להיכנס לשוק של פז: במגעים לאספקת דלקים לרשות

החוזה לאספקת דלקים לרשות הפלסטינית נחשב לגדול ביותר במשק הדלק והיקפו נאמד ב-2.5 מיליארד שקל בשנה ■ האספקה לרשות מתחלקת כיום בין פז שמספקת את הדלקים לשטחי הגדה (70% מהצריכה), ודור-אלון שממשיכה לספק את הדלקים לרצועת עזה

המאבק סביב חוזה העתק לאספקת דלקים לשטחי הרשות הפלסטינית שוב מתחמם. חברת דלק ישראל , מקבוצת דלק , שבשליטת יצחק תשובה, מנהלת מגעים ראשוניים לאספקת דלקים לשטחי הרשות הפלסטינית.

ל"גלובס" נודע כי דלק ישראל, בניהולו של דוד קמיניץ, מנהלת שיחות עם הרשות לקראת הגשת הצעה לאספקת דלקים מתוך כוונה להשיג דריסת רגל בתחום הדלק ברשות - תחום הנשלט כיום על ידי פז, שבשליטת צדיק בינו. יש לציין כי מאז כניסת קמיניץ לתפקיד החריפה התחרות בין דלק לפז בעיקר בתחום התחנות, הדלקנים והלקוחות הגדולים.

החוזה לאספקת דלקים לרשות נחשב לגדול ביותר במשק הדלק והיקפו נאמד ב-2.5 מיליארד שקל בשנה. פז, בניהולו של יונה פוגל, מחזיקה בהסכם מאז 2007 ולפני כשנה הוא הוארך עד לסוף 2010. האספקה לרשות מתחלקת כיום בין פז שמספקת את הדלקים לשטחי הגדה (70% מהצריכה), ודור אלון שממשיכה לספק את הדלקים לרצועת עזה.

בהתאם להסכם שנחתם בין פז לרשות ב-2007, כל אחד מהצדדים רשאי להביא את ההסכם לסיומו בהודעה מוקדמת של 90 יום מכל סיבה שהיא. ככל הידוע כי הרשות טרם שלחה הודעה מוקדמת לפז, שממשיכה באספקה כרגיל.

המגעים בין דלק לרשות החלו כבר לפני מספר חודשים, אולם לטענת מקורות בענף הם צברו תאוצה על רקע חילופי ראש מינהל הדלק הפלסטיני ומאז כניסתו של דוד קמיניץ לתפקיד המנכ"ל. מקורות במשק הדלק המקורבים לרשות ציינו כי רוה"מ הפלסטיני, סלאם פאייד, הנחה את ראש מינהל הדלק החדש לנהל שיחות מול החברות הישראליות במטרה לבחון אפשרות לצרף שותף לצד פז או להחליפה.

בהתאם להסכם שנחתם עם פז, הרשות זכאית להכניס ספק נוסף, אך המקורות ציינו כי "ייתכן ומדובר בניסיון נוסף של הרשות לשפר את תנאי האספקה. כל חברות הדלק מגששות אצל הפלסטינים. אבל החוזה עדיין של פז".

החוזה לאספקת דלקים לרשות נחשב ליעד אסטרטגי עבור כל חברות הדלק הגדולות. במשך 12 שנים שלטה דור-אלון, שבשליטת דודי ויסמן ושרגא בירן, יחד עם חברת שפר את לוי, שבשליטת איש העסקים, קוקו עובדיה (שהיה מקורב לבכירי הרשות) באספקה הבלעדית לרשות.

ב-2007 לאחר שרכשה את בית הזיקוק באשדוד, הצליחה פז, תחת ניהולו של מודי בן ש"ך, לקחת את החוזה מדור-אלון, אחרי שהציעה לרשות לשפר משמעותית את תנאי האספקה ולהוזיל את המחיר. עם זאת, פז נענתה לבקשת הרשות להשאיר בידי דור-אלון את האספקה לרצועת עזה מאחר ודור מחזיקה במסוף הניפוק בנחל עוז ממנו מתבצעת ההזרמה לרצועה.

בענף מעריכים כי לפז יש יתרון על שאר חברות הדלק במו"מ מול הרשות מאחר ובית הזיקוק באשדוד, ממנו מתבצעת האספקה, נמצא בבעלותה. על מנת שדלק תצליח להתחרות בפז היא צריכה לסגור על הסכם רכישה זול במיוחד מבית הזיקוק בחיפה או לייבא תזקיקים במחיר נמוך בחו"ל ולאחסנם במסוף פי גלילות באשדוד.

מדלק נמסר כי החברה אינה מנהלת את עסקיה מעל דפי העיתון. מפז נמסר: אין תגובה.