הדמוקרטיה על פי חיים כץ

עובד זמני בתע"א משלם מסים לוועד העובדים, אך לא רשאי להשתתף בבחירות

חגיגת דמוקרטיה היתה השבוע בתעשייה האווירית (תע"א). קלפיות, פתקים, משקיפים, שלטים ופעילים. 17 אלף עובדי החברה התבקשו לבחור את נציגיהם למועצת העובדים הארצית, זו שאמורה לייצג אותם מול ההנהלה ולדאוג לרווחתם. יו"ר ועד העובדים, חבר הכנסת חיים כץ, נותר בתפקידו. טוב, זה לא היה קשה במיוחד, מפני שלא התמודד מולו שום מועמד. ממש כמו בימי הנשיא אסד הראשון.

אבל זו לא הסיבה העיקרית שבגללה חגיגת הדמוקרטיה הזו היתה לחגיגה מפוקפקת. בדיקת "גלובס" העלתה כי כמה אלפי עובדים שטרם קיבלו קביעות בחברה, לא זכו להשתתף בבחירות. לא רק שהם אינם יכולים להיבחר, הם אפילו לא הורשו לבחור. לא מדובר בעובדי קבלן ואפילו לא בעובדים המועסקים בחוזה אישי, אלא בעובדים הנכללים בחוזה קיבוצי, המפרישים מדי חודש 0.85% משכרם להסתדרות ו-0.4% לוועד.

אלה הם עובדים מן המניין, רובם המכריע בעלי משרה בתקן, חלקם מועסקים 7-8 שנים מבלי שקיבלו קביעות. בתע"א אין תקופה קצובה שאחריה זוכים לקביעות והדבר נתון להחלטת ההנהלה והוועד. כך קורה שעובדים המשלמים להסתדרות ולוועד לא יכולים להשפיע ולבחור את מי שאמורים לייצג אותם. למעשה, רק 12 אלף מתוך 17 אלף עובדים בחברה יכולים לבחור.

"אנחנו כבר 40 שנה הולכים ככה לבחירות, הכל לפי תקנון ההסתדרות", טוען חיים כץ. "הם אמנם מפרישים 0.4% לוועד, אבל תאמין לי שעל כל 300 שקל שמשלם עובד כזה הוא מקבל חזרה 500 שקל. בתור כתב כלכלי, אתה בטח יודע מה זה תשואה על התשלום", הוא הוסיף. כץ הדגיש כי העובדים בתע"א, בין אם זכו לקביעות ובין אם לאו, זוכים לסבסוד קייטנות, סמינרים, טיולים, פעילויות והטבות שונות. "הלוואי על כל עובד במדינה התנאים של התעשייה האווירית", אומר כץ.

רציונל מפוקפק

למעשה, תקנון ההסתדרות קובע כי עובדים זמניים לא יכולים להיבחר לוועד, אבל לבחור הם דווקא יכולים. לרעיון שעובדים זמניים לא יוכלו להיבחר יש רציונל ברור: עובד זמני תלוי במעסיק שלו, כי הוא זה שיקבע אם יקבל קביעות. אם הוא ישמש כחבר ועד, הוא עשוי להיכנס לעימותים עם ההנהלה ואלה עלולים לחבל בסיכוייו. הבעיה היא שהתקנון נכתב כשעובדים "זמניים" הועסקו לתקופות קצובות ולא לאורך שנים.

נראה כי רק בתע"א עובדים אלה לא רשאים להשתתף בבחירות. "אצלנו, כל עובד שמשלם מס ועד זכאי להשתתף בבחירות, בתנאי שהוא מועסק 3 חודשים לפחות", מספר ליאור ששון, חבר במזכירות הוועד הארצי של חברת החשמל. חנוך ליבנה, יו"ר ועד עובדי הבנק הבינלאומי, מספר כי בבנק העובדים זכאים לבחור כבר מיומם הראשון לעבודה. עם זאת, השניים מציינים כי העובדים הזמניים לא יכולים להיבחר לוועד בשל תלותם במעסיק.

יוסי לוי, יו"ר ועד העובדים של אל על, מציין כי לא רק שהעובדים הבלתי קבועים באל על רשאים לבחור, אלא שיש בכוונתו לשנות בקרוב את התקנון הפנימי ולהביא לכך שהם יוכלו גם להיבחר. "הייצוג של העובדים הזמניים אינו הולם כיום. באל על יש כ-2,000 עובדים ללא קביעות ואני פועל לכך שיהיו להם 10 נציגים במועצת העובדים". על הסיטואציה המוזרה בתע"א אומר לוי כי "אנחנו לא בימי הביניים - גם עובד זמני הוא בן אדם והוא צריך להשפיע ולומר את דברו".

גורם המקורב להסתדרות התייחס לבחירות בתע"א ואמר בציניות: "אני בטוח שכשכץ העלה על אוטובוסים עובדים מתע"א כדי שיצביעו עבורו בפריימריז של הליכוד, הוא לא בדק למי יש קביעות ולמי אין".