ההצעה לגבות מס רכישה גבוה יותר על דירה שנייה - רק בישראל

BDO-זיו האפט: בעולם נהוג לקבוע את מס הרכישה לפי סוג הנכס או מיקומו בלבד ■ כיום מי שרוכש דירה ואין בבעלותו דירה נוספת - פטור ממס רכישה עד לסכום של 1,026,660 שקל

מבדיקה שערכה המחלקה למיסוי בינלאומי של פירמת ראיית החשבון BDO זיו האפט עולה, כי בארה"ב ובמרבית מדינות אירופה לא נגבים שיעורי מס גבוהים יותר על רכישת דירה שנייה, וכי אין משמעות למספר הנכסים שיש ברשות הרוכש לצורך חישוב המס שיגבה ממנו. אם תתקבל הצעת החוק להעלות את מס הרכישה על דירה שנייה ל-7.5%, ישראל תהיה מהמדינות המובילות בעולם בשיעורי המס הגבוהים על רכישת דירה.

הבדיקה נערכה לאור הצעת החוק של ח"כ כרמל שאמה (הליכוד) להעלות את מס הרכישה על רכישת דירה שנייה ל-7.5% מהמחיר הכולל, החל מהשקל הראשון, מתוך מטרה לצמצם את התופעה של רכישת דירות להשקעה ולגרום לכך שמלאי הדירות לא ימשך ויצטמצם, וכך ירדו מחירי הדירות.

עוד עולה מהבדיקה, כי בארה"ב לדוגמא לא נגבה כלל מס רכישה בעת רכישת דירה. באנגליה נע המס בין 0% ל-4%, אך רו"ח ישראל יוסוביץ מהמחלקה למיסוי בינ"ל ב-BDO-זיו האפט מסביר, כי השיעורים השונים של המס נקבעים בהתאם לסוג הנכס - קרקע, דירה או נכס מסחרי, ואין שום משמעות לעובדה האם מדובר בנישום שכבר יש בבעלותו נכס.

בשווייץ נעים שיעורי המס בין 1% ל-3%, אך גם כאן נקבע שיעור המס לפי מיקום הנכס (הקנטון). מבחינת שיעורי המס, ניתן לראות כי במדינות כמו צרפת (5%) ספרד (6%-7%) והולנד (6%) קיימים שיעורי מס הגבוהים משיעור המס בישראל כיום.

ב-BDO-זיו האפט אומרים כי השיטה המוצעת בישראל מהווה פתח להעלמות מס על-ידי רוכשי הדירות להשקעה על-ידי רישום הדירות על שם בני משפחה שאין בבעלותם דירות, ועל כן קיים חשש שהצעת החוק לא תשיג את מטרתה.

יצוין, כי למי שרוכש דירה ואין בבעלותו דירה נוספת, פטור ממס רכישה עד לסכום של 1,026,660 שקל. כבעל דירה יחידה נחשב גם מי שיש לו דירה אחרת שהייתה דירתו היחידה עד מועד הרכישה, והוא ימכור אותה תוך 24 חודשים. על הסכום שבין 1,026,660 שקל ועד 1,442,870 שקל ישלם רוכש דירה 3.5%. על כל סכום שמעל ל-1,442,870 שקל מס הרכישה עומד על 5%.