בנקאי בכיר: "לבייב לא רימה אף אחד; המוסדיים יצטרכו לפתוח את ההסדר באפריקה אם לא ישתפו אותנו"

55% ממניות לבייב משועבדות לבנקים הפועלים ולאומי ■ בנה של מנכ"ל לאומי, גליה מאור, מועסק אצל לבייב, ולכן היא מנועה מעיסוק בחברה ■ בבנקים מותחים ביקורת על חוסר המקצועיות של המוסדיים בגיבוש הסדר החוב: "המוסדיים צריכים לתת ללבייב תמריץ לשקם את עסקיו" ■ לידר: "מניית אפריקה עלולה להיחתך ב-60% לאחר הסדר החוב"

אי שביעות-רצון בבנקים מהתנהלות הגופים המוסדיים בגיבוש הסדר החוב של אפריקה ישראל. "זו טעות חמורה של המוסדיים כשהם לא משתפים את הבנקים בהסדר החוב של אפריקה. האם הם מצפים שנראה את ההסדר המלא רק אחרי שהצדדים יגיעו להסכמות ביניהם? הם יצטרכו לפתוח את ההסדר מחדש", כך אומר ל"גלובס" גורם בנקאי בכיר.

כל הסדר חוב שתגבש אפריקה ישראל עם המוסדיים יהיה כפוף לאישור הבנקים, מכיוון שמניות אפריקה ישראל שבידי לב לבייב משועבדות להם. בכירי אפריקה ישראל כבר נפגשו לפני מספר שבועות עם הבנקים והציגו להם מתווה בסיסי. ככל הידוע, בנק הפועלים, בניהולו של ציון קינן, מחזיק בשעבוד של כ-46% מהמניות ובנק לאומי ב-9% נוספים. עם זאת מנכ"ל לאומי, גליה מאור, אינה עוסקת בעניין היות שבנה, רון מאור, מועסק אצל לבייב.

השעבוד על מניות אפריקה ניתן לבנקים, בין היתר, כחלק מהביטחונות בגין אשראי שניתן לממורנד, חברת האחזקות הפרטית של לבייב. לכן, כל הקצאת מניות חדשה באפריקה ישראל, או דילול אחזקות לבייב בחברה, מחייבים את האישור המוקדם של הבנקים.

"לבייב לא רימה אף אחד"

בבנקים מותחים ביקורת גם על חוסר המקצועיות של המוסדיים בגיבוש הסדר החוב. "לבייב לקח סיכונים גדולים אבל הוא לא רימה אף אחד, אלא פעל כיזם ובתום לב. המוסדיים צריכים לבנות את הסדר החוב כך שלבייב יקבל תמריץ לשקם את עסקיו, אחרת למוסדיים יהיה פחות כסף. יהיה להם חלק גדול בעוגה קטנה מאוד", אומר בכיר בבנקים, לו ניסיון רב במתן אשראי ובהסדרי חוב.

עוד מוסיף הבכיר, כי "הסדר חוב צריך לבנות בצורה עדינה, וכמובן שלא להתנהל מעל דפי העיתון. צריך למשל לבנות מנגנון בו לבייב קונה בעתיד מחדש את מניותיו במחיר שמפצה את בעלי האג"ח. במקביל יש לקבוע מנגנון משתנה על פני זמן, בו לבייב משלם על האג"ח ריבית גבוהה יותר בכל תקופה בה מחזיק האג"ח מתפקד כבעל מניות. כך יהיה ללבייב מקסימום תמריץ להצליח ולשלם את חובותיו".

במסגרת הניסיונות להגיע להסדר חוב באפריקה ישראל, דורשים מחזיקי איגרות החוב מלבייב להזרים לחברה מכיסו מיליארד שקל. ההערכות הן כי לבייב יתקשה להביא סכום זה ויזדקק למימון חיצוני. בעניין זה אמר הגורם הבנקאי כי הוא מתקשה לראות איך הבנקים מסכימים להגדיל את חשיפתם ללבייב במאות מיליוני שקלים, ולהלוות לו סכומים נוספים.

הסדר עד ה-6 בנובמבר

מרכיב עיקרי בהסדר החוב הוא דרישת המוסדיים מלבייב, להקצות להם 40% ממניות החברה. צעד זה ידלל את אחזקותיו של לבייב משיעור של 75% ל-45%. לבייב כבר הודיע על נכונותו העקרונית לרדת לשיעור של 56%.

בשבוע שעבר, לאחר שאפריקה ישראל דחתה את ההסדר המוצע על ידי המוסדיים, סיכמו מחזיקי האג"ח עם החברה כי המו"מ יסתיים עד 6 בנובמבר. יש לציין כי ימים ספורים לאחר מכן צריכה אפריקה לפרוע את אג"ח ט'. נציגות מחזיקי האג"ח כוללת את כלל ביטוח, מגדל, מנורה מבטחים, פסגות והראל.