שטייניץ: "אנחנו לא בסוף ההתאוששות אלא רק בתחילתה"

(עדכון) - ברוש בפורום ה"שולחן העגול": "ייתכן שישנם כמה אנשים שמעדיפים להתרכז בחצי הכוס המלאה - אני לא. הפסדנו בשנה האחרונה 4 מיליארד שקל עקב פערי מטבע"

"אנו לא בסופה של ההתאוששות אלא רק בהתחלה. חשוב לקדם את הרפורמות המבניות במשק, שכולם מבינים שהן חיוניות לצמיחה: בקרקעות, בנמלים ובחשמל (שעדיין זקוקה לגיבוש ראשוני). חשוב לזכור דבר נוסף: הגירעון שניצב בפנינו עדיין גדול מאוד. גם אם יש שיפור בהכנסות ממסים, גירעון של 35 מיליארד שקלים הוא סכום עתק" - כך אמר היום (ב') שר האוצר, יובל שטייניץ, בפתח התכנסות של פורום "השולחן העגול" בלשכת שר האוצר בירושלים.

נזכיר כי אתמול נחשפו ב"גלובס" הדרישות של שני הצדדים: המעסיקים יבקשו ביטול של העלאת המע"מ והגדלת השתתפות המעסיקים בביטוח הלאומי ויוותרו על דרישתם להתערבות ממשלתית בשוק המט''ח. מנגד, האוצר ינצל את הפלטפורמה לקדם את הרפורמות המבניות במשק.

יו''ר התאחדות התעשיינים, שרגא ברוש, המייצג את המעסיקים, אמר: "אני מאוד מודאג ממה שקורה עם כושר התחרות של היצואן הישראלי. ייתכן כי ישנם כמה אנשים שמעדיפים להתרכז בחצי הכוס המלאה - אני לא. הפסדנו בשנה האחרונה 4 מיליארד שקל עקב פערי מטבע. נכון שאנו מוגבלים במה שאנו יכולים לעשות בשוק המט''ח, אך ישנם דברים אחרים שכן אפשר לעשות, ואנו לא מוגבלים בהם" הדגיש ברוש.

יו''ר ההסתדרות, עופר עיני, הדגיש שוב את חשיבות "עסקת החבילה" ואת כינוסו של השולחן העגול, אך אמר: "צר לי כי הכינוס הזה מתקיים אחרי שהוחלט על קיצוץ רוחבי בתקציבי משרדי הממשלה. זה היה צריך להיות לפני החלטת הקיצוץ, כי השולחן העגול לא רק מיועד לבלום דברים אלא גם ליזום מהלכים". עיני הוסיף כי "בעיית הדולר איננה בעיה בלעדית של נגיד בנק ישראל פישר. הממשלה גם צריכה לתת את דעתה בנושא". עיני הוסיף כי בכוונתו להעלות בשולחן העגול את נושא החינוך על מנת לקדם רפורמה מבנית: "אני רואה שהמדינה הולכת ומקצצת בתקציב החינוך, ואני רוצה לקיים דיון מעמיק על כך".

ברוש יציע לשטייניץ לבטל העלאת המע"מ

כאמור, אתמול פורסם ב"גלובס" כי שרגא ברוש יציע במסגרת השולחן העגול לשר האוצר שטייניץ לבטל את העלאת המע"מ והשתתפות המעסיקים בביטוח הלאומי החל מינואר 2010.

מאיפה יבוא הכסף? גורמים בהתאחדות מסרו כי נוצר עודף גבייה לעומת צפי הכנסות המדינה שהציג האוצר בעת הגשת התקציב ולכן היקף ה"בור" בהכנסות שהיה מתוכנן קטן בהרבה. נזכיר כי בשבועות האחרונות הערכות בשוק ההון מדברות על גרעון תקציבי של 5% ב-2009 וזאת לעומת יעד גרעון של 6% תמ''ג - כלומר פער של 7 מיליארד שקל. עוד נטען כי ביטול העלאת המע''מ והגדלת ההשתתפות של המעסיקים בביטוח הלאומי יאפשר לחברות לגייס שוב עובדים ובכך להפחית את האבטלה במשק שחייב להיות היעד המרכזי של הממשלה.

כפי שנחשף ב"גלובס", ברוש ושטייניץ נועדו לפני שלושה שבועות כדי לדון על ההיחלשות המתמדת בערכו של הדולר ופגיעתו בכושר התחרות של היצואנים הישראלים. ברוש העלה אז את הצורך להתערבות ממשלתית בשוק המט''ח אך שטייניץ חזר על עמדת האוצר לפיה אין מקום לכך.

בסוף הדיון הסכים שטייניץ לכנס את פורום השולחן העגול כדי לדון בסוגיה. כמו כן, ביקש שר האוצר מברוש להביא למפגש הצעה קונקרטית לטיפול בבעיית הדולר, אשר תשמש כבסיס לפתרון.

בהתאחדות התעשיינים מגבשים כבר כמה שבועות את ההצעה, אך שם הבינו כי האפשרות להתערבות ממשלתית בשוק המט''ח קלושה, דבר שגרם לשינוי אסטרטגיה: ההצעה שלהם כוללת בעיקר דרכים להקל או להפחית את העלויות של התעשיינים, לרבות הפחתות בתחום המיסוי.