ההסדר בגמול: התשלום במזומן יחוייב במס במקור

רשות המסים רואה בתשלום במזומן כאילו מדובר בחלק מתשלום הריבית, ולכן הוא יחוייב בניכוי מס במקור ■ על-פי הערכות, על האג"ח של גמול הצטברה ריבית בגובה של כ-20 מיליון שקל, עליה יחול מס של כ-20%

בחודשים האחרונים התמודדה רשות המסים עם סוגיית תשלומי המס בהסדרי החוב השונים, וגיבשה מספר עקרונות בנושא. אבל הסדר החוב בחברת גמול השקעות שבשליטת ליאון רקנאטי, הביא לכך שלראשונה עברה רשות המיסים מעקרונות כלליים להצגת הפרקטיקה שלפיה יבוצעו תשלומי המס הפועל. ניתן להניח כי מתכונת זו תיושם גם בהסדרי החוב הרבים שעוד צפויים לנו בשנה הקרובה.

ההסדר בגמול השקעות, המתייחס לחוב בהיקף של 432 מיליון שקל, כולל מספר מרכיבים: המרכיב הראשון הוא תשלום במזומן של 69 מיליון שקל. לפי החלטת רשות המיסים, היא רואה בתשלום במזומן כאילו מדובר בחלק מתשלום הריבית, ולכן הוא יחויב בניכוי מס במקור.

על פי הערכות, על האג"ח של גמול הצטברה ריבית בגובה של כ-20 מיליון שקל, עליה יחול מס של כ-20%. יחד עם זאת, חשוב לציין כי רוב מחזיקי האג"ח הם משקיעים מוסדיים, שיש להם פטור מתשלום זה, ולכן בסופו של דבר ההערכות הן שהמס שישולם בפועל יעמוד על כמה מאות אלפי שקלים בלבד.

ההסדר בגמול כולל עוד המרה של 210 מיליון שקל מהחוב לאג"ח, שייפרע סופית בשנת 2018, המרה של 75 מיליון שקל מהחוב לכתב התחייבות סחיר שייפרע בשנת 2024, וכן יקבלו מחזיקי האג"ח 32% ממניות החברה בתמורה לוויתור על חוב בהיקף של כ-30 מיליון שקל. בנוסף, יופקדו בידי הנאמן ניירות ערך סחירים בהיקף של כ-48 מיליון שקל.

רשות המיסים החליטה שהמרת החוב לרכיבים השונים נחשבת מבחינתה אירוע מכירה החייב בניכוי מס במקור, רגע שהחלפת החוב המקורי ברכיבים השונים מתבצעת. אולם, כאמור, ניכוי מס במקור כמעט ואינו רלוונטי לרוב המשקיעים המוסדיים, שפטורים מסוג זה של מס.

בכל אופן, גובה המס בעת ההסדר ייקבע בהתאם לשווי השוק של הרכיבים השונים באותו היום בו הם יירשמו לבורסה (מלבד המניות, בהן השווי ייקבע לפי ממוצע שלושת ימי המסחר הקודמים להסדר), וזאת לעומת המחיר בו רכשו המחזיקים בגמול את האג"ח במקור. המשמעות היא שמשקיעים שקנו את האג"ח של גמול בתקופת השפל שלה, כשהמחיר ירד לפחות מ-30 אגורות, עשויים לשלם מס במקור כבר בעת ההסדר.

חשוב להדגיש כי ההוראות של רשות המיסים נוגעות למחזיקי האג"ח, ולא לתשלומי מס של גמול עצמה. הרשות עדיין לא פרסמה הוראות ברורות לגבי תשלומי המס של חברות שיבצעו הסדר, אולם ניתן להעריך כי חברות דוגמת גמול לא ישלמו מס בעת ההסדר, מכיוון שמדובר בחברות שיש להן לא מעט הפסדים צבורים, אותם הן יוכלו לקזז.