בעקבות תחקיר G: בוטלה מכירת גאון נכסים לדג'לדטי

בעקבות תחקיר G, גאון טוענת שסופק לה מידע שקרי בנוגע לשותפות בין דג'לדטי לאלכסיי זכרנקו, שנעלם ברוסיה

שלושה ימים לאחר פרסום תחקיר G, שחשף כי הרוכש המיועד של גאון נכסים , ניסים דג'לדטי, הינו איש השוק האפור שהמשטרה ממליצה להעמידו לדין בגין גניבה - הודיעה גאון אחזקות על ביטול מכירת השליטה בחברה לדג'לדטי.

בתחילת יוני דיווחה גאון אחזקות כי תמכור את מניותיה בגאון נכסים ל"זכרנקו תעשיות", שהוצגה כחברה בשליטתו המלאה של אלכסיי זכרנקו, איש עסקים רוסי לא מוכר בישראל, תמורת כ-33 מיליון שקל. העסקה הסתבכה כשבאוגוסט נעלם זכרנקו, וטרם נמצא עד היום (המשטרה הרוסית חושדת כי נרצח). ב-8 לספטמבר הודיע נציג "זכרנקו תעשיות" לגאון כי דג'לדטי נכנס בנעלי זכרנקו, זאת משום שזמן קצר לפני היעלמו הפקיד זכרנקו בידי נאמן שטרי העברת מניות לפיהם מניותיו בחברה יועברו "באירועים מסויימים" (שטיבם נותר מעורפל) לדג'לדטי.

גאון ביקשה מהנאמנים לביצוע העסקה כי יפנו לבית המשפט לקבלת הנחיות בנוגע להשלמת העסקה, אולם אתמול בערב הודיעה במפתיע על ביטולה. הנימוק שניתן בדיווח הוא שבניגוד להצהרה ולמידע שנמסר לחברה, מהסכם הנאמנות שנמסר לגאון עולה כי דג'לדטי החזיק במחצית ממניות הרוכשת בשרשור סופי, עוד לפני חתימת העסקה. אלא שהסכם הנאמנות הנ"ל, שנחתם בין זכרנקו לדג'לדטי בסוף אפריל השנה, נמסר לגאון כבר ביום שלישי שעבר. הודעה לביטול נמסרה כאמור רק אמש, זמן קצר לאחר פרסום התחקיר.

במסגרת התחקיר נחשף, בין היתר, כי המשטרה ממליצה להעמיד את דג'לדטי לדין בגין גניבת כספים מהחברה הבורסאית ישראמקו, שבשליטת קובי מימון. לפי החשד, דג'לדטי תיווך בין ישראמקו לחברות ביטוח רוסיות שביקשו לבטח את אניית הפלגות הנופש של ישראמקו (מג'יק 1), קיבל מישראמקו 126 אלף דולר כדי להעבירם לחברות הביטוח אולם הכסף נעלם. בחקירתו במשטרה טען דג'לדטי כי שותפו אותה עת הנחה אותו להעביר את הכספים לגורמים שלישיים, בין היתר לטובת החזר הלוואות בשוק האפור, וכן טען כי אותו שותף אינו אלא סוחר סמים. בפרקליטות טרם התקבלה החלטה בנוגע להגשת כתב אישום נגד דג'לדטי, אף שהתיק הועבר לידה לפני למעלה משלוש שנים.

כמו כן נחשף כי נגד דג'לדטי הוגשה תלונה נוספת בגין מרמה וזיוף, על-ידי בעל חברה שהסתייע בו לצרכי הלוואת כספים, ואילו במשטרה מתקשים להבהיר היכן עומדת החקירה: במחוז תל-אביב, שם הוגשה התלונה, טענו כי החקירה הועברה למחוז המרכז ושם טענו כי התיק מטופל במחוז תל-אביב (דג'לדטי הצהיר במסגרת עסקת גאון כי לא ידוע לו על חקירת משטרה המתנהלת נגדו).

בהלוואות נשוא התלונה הנ"ל הייתה מעורבת החברה הציבורית ALD, שדג'לדטי ביקש לרכוש חלק נכבד ממניותיה והתחייב להלוות כספים לנשיאה תמורת אופציה לרכישת המניות. בעקבות הפרשה זעמו בעלי מניות ב-ALD על עיסוקה לכאורה בהלוואות בניגוד לדיווחי החברה לרשות ניירות ערך (סמנכ"ל ALD הכחיש את הטענות).

דג'לדטי, בכל אופן, עוסק מזה שנים רבות במתן הלוואות ובניכיון צ'קים. בין היתר נחשף בתחקיר כי בשנים בהן הוגדר כפושט רגל שאינו מסוגל לפרוע את חובותיו לנושיו שנאמדו במיליונים הילווה דג'לדטי מיליוני שקלים לגורמים אחרים. במסגרת סכסוך אזרחי סביב אחת מעסקאות הצ'קים הרבות שלו טען דג'לדטי כי הוא מאויים על-ידי "גברתנים עבריינים" המבקשים לפגוע בו.