האם העלייה בסחורות החקלאיות ובמניות הדשנים תימשך?

לאחר שתירס זינק ב-22% מתחילת ספטמבר, כלל פיננסים מציע לשים לב לפוזיציות הפתוחות של השחקנים הפיננסים מול אלה של השחקנים הריאליים ■ המסקנה: והראלי האחרון ככל הנראה אינו אמיתי

מניית כי"ל עלתה ב-5% בחודש האחרון ומשלימה זינוק של כ-80% מתחילת השנה, כשברקע נרשמות עליות במחירי הסחורות, מלאי האשלג בצפון אמריקה ירד ב-3 החודשים האחרונים והדיבורים על חתימת חוזה אשלג עם סין מתחממים. אך שאלת השאלות היא האם יש עוד מקום לעליות והאם יש להאמין לעליות במחירי הסחורות? הדעות בשוק, כרגיל, מעורבות, אולם האנליסט אבירן רביבו מכלל פיננסים ממליץ לשים לב לפוזיציות של שחקנים אמיתיים מול שחקנים פיננסיים במסחר בסחורות החקלאיות.

גרף סחורות חקלאיות

כפי שניתן לראות מהגרף המצורף לעיל, המתבסס על נתונים מבורסת הסחורות של שיקאגו, השחקנים הפיננסיים הקפיצו את כמות פוזיציות הלונג על התירס בחודש האחרון. במילים אחרות, סוחרים פיננסים קנו חוזים עתידיים על התירס והיו המניע העיקרי שגרם לעלייה במחירו. אם בתחילת ספטמבר היו בבורסת שיקאגו רק 25 אלף חוזי לונג על התירס, הרי שבדיווח האחרון עמד מספר זה על לא פחות מ-168 אלף, מה שמעיד על הרכישות המאסיביות מצד השחקנים הפיננסיים. נזכיר כי מחיר התירס זינק מתחילת ספטמבר ב-22% לרמה של כ-3.8 דולר לבושל.

אך מצד שני, השחקנים הריאליים, הלא הם חקלאים, מעבדי מזון, סוחרים וכו', בחרו דווקא בכיוון ההפוך: הם הגדילו את פוזיציות השורט שלהם מ-192 אלף בתחילת ספטמבר ל-296 אלף חוזים בדיווח האחרון, מה שמעיד על כך שהם צופים ירידה במחיר התירס.

"המשמעות היא שהשחקנים הריאלים 'לא קונים' את העלייה האחרונה במחירי הסחורות החקלאיות ומעדיפים לממש רווחים ולגדר את חשיפתם לשוק", אומר רביבו. "השחקנים הריאליים לא מאמינים שהתירס יברח להם בחודשים הקרובים".

רביבו מזכיר גם שבחודש יוני היו אלה השחקנים הריאלים שצדקו בהערכת השוק, ולא השחקנים הפיננסים. לדבריו, "מתחילת חודש מאי פרצו הסחורות החקלאיות בעליות חדות שהציבו את התירס על 4.3 דולר לבושל באמצע יוני. כאז כן היום, השחקנים הראיליים ניצלו את ההזדמנות על מנת להגדיל את פוזיציות השורט שלהם ב-105 אלף חוזים, בדיוק כפי שעשו בשבועות האחרונים".

מכאן מגיע רביבו למסקנה שייתכן והראלי בסחורות החקלאיות, אשר תורם גם לעלייה במניות הדשנים, אינו אמיתי. "ניתן ליהנות ממגמה זו, אך ללא התאוששות ריאלית של שוק החקלאות העולמי היא תתקשה להחזיק מים", אומר רביבו. "מהאוטובוס הזה צריך לדעת מתי לרדת".