גיאוקרטוגרפיה בעמדת מיעוט: "יש בשוק המון דירות; המחירים עשויים לרדת"

ד"ר רינה דגני, מנכ"ל גיאוקרטוגרפיה ומומחית נדל"ן, אומרת שהמחסור בדירות הרבה פחות חמור מכפי שמנסים לצייר אותו ■ "משקיעים רכשו כ-40% מהדירות וכשהגל יסתיים - השוק יוצף בדירות"

"קבלנים צריכים להמשיך ולבנות גם בשנה הקרובה כ-31 אלף יחידות, זה הביקוש השנתי הממוצע במגזר היהודי. היקף זה לא ישפיע על עליית המחירים. בעיית החסר במלאי הדירות קטנה ממה שהיא נתפסת". כך מדגישה ד"ר רינה דגני, מנכ"ל גיאוקרטוגרפיה ומומחית בתחום הנדל"ן, לקראת כנס הנדל"ן השנתי של המי"ל, שיתקיים מחר (ג') בשרתון סיטי טאוור ברמת גן. לדבריה, עליית המחירים תוביל לעידן "הטבעת הרביעית" סביב תל אביב, ותאיץ התפתחות יישובים כמו רמלה, באר יעקב, בית דגן, וגם נתניה וחדרה בצפון.

לפי גיאוקרטוגרפיה, הביקוש לדירות במגזר היהודי נע סביב 31 אלף בשנה ב-7 השנים האחרונות בישראל וזה היקף הבנייה הנדרש. משקי הבית במגזר היהודי גדלו ב-4 השנים האחרונות בממוצע ב-32 אלף בשנה. לכן, קבלנים צריכים להמשיך לאתר קרקע ולבנות באותו קצב, בהנחה שהמשבר כלכלי לא יחריף.

דגני סבורה כי למרות שמנסים להכניס את השוק להיסטריה של מחירים בשל ירידה גדולה מאוד במלאי דירות, עוצמת הבעיה פחותה בהרבה ממה שחושבים. זאת כיוון שיש להסתכל על שוק הביקושים כמכלול של מספר העסקאות המבוצע (דירות חדשות ויד שנייה) בתוספת מלאי הדירות הקיים. לדבריה השוק הישראלי צרך ב-5 השנים האחרונות כ-106 אלף יח"ד בשנה (עסקאות בתוספת מלאי דירות קיים), וזו כמעט הכמות הקיימת היום בפועל.

לדברי דגני, 2005-2008 היו שנות פריחה של רכישות על ידי תושבים זרים בהן נרכשו כ-4,500 יחידות בשנה. הביקוש של התושבים הזרים כמעט ונעלם, ולכן המלאי עם היצעי יד שנייה וחדש, יענו על הביקושים בשנה הקרובה, ולא צפויה עליית מחירים.

"יש בשוק המון דירות (יד שנייה וראשונה) של משקיעים, שרכשו כ-40% מהדירות. מי שצריך אותן הם לא המשקיעים אלא אחרים שכרגע בשל מצב המשק והאבטלה עדיין לא רוכשים. השוק נראה כאילו כרגיל והמחירים אפילו עולים, אבל כשגל העסקאות של המשקיעים יסתיים, השוק יוצף ביותר דירות ממה שצריך בשוק ולכן המחירים עשויים לרדת או להיעצר. כאשר רוכשים דירות יד ראשונה, גם השוק של יד שנייה גדל במקביל", מציינת דגני.