ברזיל תטיל מס של 2% על השקעות הון זרות כדי לבלום את ייסוף הריאל

גלובס tv ההחלטה הפתיעה את השווקים לאחר שהנשיא דה סילבה הכחיש בתוקף שמועות על המס המתקרב השקעות ישירות במשק הברזילאי יהיו פטורות מהמס

ממשלת ברזיל החליטה להטיל מס של 2% מהיום (ג') על הון שנכנס למדינה לצורך השקעה במניות ובמכשירי הכנסה קבועה (כולל אג"ח). השקעות זרות ישירות במשק הברזילאי יהיו פטורות מהמס החדש.

המהלך, שהוכרז זמן קצר לפני סגירת השוק אמש, נועד להאט את הייסוף של הריאל הברזילאי, שהתחזק השנה ב-36% לעומת הדולר האמריקני. הדולר נסחר אמש בסאו פאולוב-1.71 ריאל, לעומת פתיחה יומית של 1.7 ריאל.

הממשלה הכחישה פעמים רבות בחודשים האחרונים שהיא מתכוונת להטיל פיקוח על תנועות ההון. הנשיא לואיז אינסיו לולה דה סילבה אמר עוד ביום ו' האחרון שאין כל תוכנית כזו. אך הרעיון של מיסוי של השקעות זרות בניירות ערך צף בימים האחרונים, כנראה כבלון ניסוי לבדיקת תגובת השוק.

לחץ גובר

אלביזה מארינו, אנליסט שווקים מתעוררים ב-IDEA global, חברת מחקר מניו יורק, כתב בסקירה ללקוחותיו שהמהלך עלול לפגוע באמינות של ממשלת ברזיל. "ההחלטה הזו מנוגדת לעמדה הרשמית של הממשלה לאורך כל תקופת הייסוף (של הריאל), והיא עלולה לאיים על המוניטין הסולידי של יכולת החיזוי ושל האחריות של מוסדות ציבור בברזיל בשנים הקרובות".

עם זאת, העריך מארינו גם שהמס החדש יוכל להגדיל את הכוח הפוליטי של הממשל בברזיל לקראת הבחירות הכלליות שייערכו במדינה בעוד כשנה, באוקטובר 2010.

בחודשיים האחרונים גבר הלחץ על הממשלה בברזיל לנקוט צעדים נגד התחזקות הריאל, בייחוד מצד כמה אנשי עסקים ומנהיגי איגודים מקצועיים, שחששו משחיקה בכושר התחרות של סחורות ברזילאיות בעולם.

צניחה בהשקעות ישירות

כניסת הון להשקעות פיננסיות בברזיל היתה חזקה במיוחד מאז שהמדינה נלחצה ממיתון קצר ברבעון השני של השנה, כשהיא מנערת מעליה את השפעת המשבר העולמי. כלכלנים צופים צמיחה חיובית נמוכה השנה במשק, וצמיחה של 5% או יותר בשנה הבאה.

מארינו ציין שממוצע ההשקעות הזרות הישירות בשלושה חודשים בברזיל היה 1.55 מיליארד דולר באוגוסט, ירידה של 56% מאוגוסט 2008, בעוד שההשקעות הזרות בשוק המניות והאג"ח זינקו ב-159% ל-5.19 מיליארד דולר באוגוסט.