השר ארדן: "מחיר החשמל נמוך - ותורם לעלייה בביקושים"

השר לאיכות הסביבה: מי שצורך יותר חשמל צריך לשלם מחיר יקר יותר ■ קרא לחברת החשמל לקדם לאלתר תוכנית להתייעלות אנרגטית במקום להקים עוד תחנות כוח

"לאורך השנים מדיניותה של חברת החשמל הייתה כי הדרך היחידה לספק את הביקושים העולים היא רק על ידי הוספת תחנות כוח הפועלות על דלקים מזוהמים. חברת החשמל לא קידמה פרויקטים של התייעלות וחיסכון בחשמל שהיו יכולים להפחית ביקושים ולייתר את הצורך בבניית תחנות נוספות", כך אמר היום השר לאיכות הסביבה, גלעד ארדן, בסיור שערך בחברת החשמל בתחנת הכוח הפחמית "רוטנברג" באשקלון.

ארדן אמר לראשי החברה, היו"ר מוטי פרידמן, והמנכ"ל, עמוס לסקר, כי "אם תכינו תוכנית להתייעלות אנרגטית שתביא לחיסכון בחשמל, אלחם על הגשמתה בממשלה, ברשות החשמל ובכל מקום אחר כפי שיידרש". לסקר השיב כי חברת החשמל מוכנה ומזומנה להרים את הכפפה, בתיאום עם משרד התשתיות.

יחד עם זאת, ארדן נטה להסכים עם חברת החשמל על כך שמחיר החשמל הנמוך הוא אחת הסיבות לעלייה בביקושים. "מחיר החשמל כיום מעוות, מאחר ואינו מגלם את הנזקים הסביבתיים והבריאותיים שייצור החשמל גורם להם. מחיר החשמל צריך להיות דיפרנציאלי כך שלא תהייה פגיעה באוכלוסיות החלשות ושמי שצורך הרבה יותר חשמל ישלם את מחירו האמיתי".

ארדן ציין כי בנושא ההתייעלות האנרגטית לחברת החשמל יש עוד דרך ארוכה ללכת: "חברת החשמל צריכה לקדם בדחיפות התקנת מונים דיגיטאליים לכל אוכלוסיית המדינה ובכך יתאפשר ניהול ביקושים אמיתי בשעות צריכת השיא שיוביל לחיסכון. אם כך תפעל חברת החשמל היא תמצא אותי ואת המשרד להגנת הסביבה לצידה", אמר.

במהלך הסיור ארדן שמע סקירה מקיפה על משק החשמל של ישראל ממנכ"ל חברת החשמל, עמוס לסקר ושמע על פעולות חברת החשמל בנושא איכות הסביבה ועל נחיצות תחנת כוח פחמית נוספת, מהמשנה למנכ"ל וסמנכ"ל ייצור והולכה בחברת החשמל, משה בכר וממנהל אגף תכנון פיתוח וטכנולוגיה בחברת החשמל, ד"ר דוד אלמקיאס.

בדיון עם השר על הצורך ביבוא גז טבעי מנוזל (LNG) אמר ארדן שמדינת ישראל היא זו שצריכה לדאוג ליבוא עבור כלל המשק וחברת החשמל צריכה לדאוג לצרכיה.