"ייתכנו הפתעות נוספות לרעה בדו"ח הקרוב של מכתשים"

במגדל שוקי הון מוטרדים מהמודל העסקי של יצרנית חומרי ההדברה, וממליצים להיענות להצעת הרכש של קבוצת כור למניות החברה

יצרנית חומרי ההדברה מכתשים אגן זכתה היום לאנליזה ביקורתית מצד מגדל שוקי הון. "איננו סבורים כי מדובר בעניין של מה בכך, שבחמש השנים האחרונות, שנה אחר שנה, חווה החברה מחצית שנייה חלשה המלווה לרוב באזהרת רווח", כותב אמיר אדר מנהל מחלקת Sell Side של מגדל שוקי הון.

"פעם האשמה במזג האוויר, פעם מצבם הכלכלי של החקלאים, פעם מדובר בשער חליפין והיד עוד נטויה. לטעמנו, אלו הם רק ניואנסים לבעיה האמיתית של החברה, אשר במתווה הפעילות הנוכחי צפויה רק להחריף ככל שתעלה רמת התחרות מחד, ויעלה שיעור חדירת ההנדסה הגנטית מאידך. אנו מתקשים לראות כיצד במודל העסקי הנוכחי של מכתשים אגן, ניתן יהיה להציף את הפוטנציאל הטמון בה", מוסיף אדר.

"החשיפה הגבוהה לברזיל ככלל, ולגלייפוסט (קוטל עשבים) בעל המרווחים הנמוכים בפרט, לצד הצורך בהצטיידות מוקדמת לקראת העונה האירופית, הופכים בשנים האחרונות את המחצית השנייה לתקופה מאתגרת במיוחד לחברה, אשר כמעט ואינה יכולה לעבור ללא זעזוע כזה או אחר", הוא מציין.

המודל העסקי חייב להשתנות

אדר קובע למניית מכתשים אגן מחיר יעד של 18.5 שקל למניה, הגבוה רק בכ-5% לעומת מחיר המניה היום בפתיחת המסחר. על רקע ההמלצה הפושרת של אדר למניית החברה, הוא ממליץ להיענות להצעת הרכש של בעלת השליטה בחברה, חברת כור מקבוצת אי.די.בי. נזכיר כי כור שיפרה לאחרונה, ובפעם השלישית, את הצעת הרכש שלה למניות מכתשים אגן, וקבעה מחיר של 18 שקל למניה.

"להערכתנו עוד ייתכנו מספר הפתעות לרעה בדו"ח הקרוב מצד סעיפי מאזן שונים לצד דו"ח תזרים המזומנים. זאת, לצד הקירבה במחיר בהצעת הרכש למחיר היעד שלנו, מביא אותנו להמליץ להיענות להצעת הרכש של בעלת השליטה בחברה", מסביר אדר.

הוא מציין כי אזהרת הרווח האחרונה היא הוכחה נוספת לכך שהמודל העסקי של החברה חייב לעבור שינוי. "שיפור תמהיל בתחום הגנה על הצומח לצד הקמת רגל יציבה וחזקה נוספת בתחום משלים, יסללו את הדרך בה ניתן יהיה להימנע ממצב בו כדי להגיע לתזרים מזומנים טוב זקוקה החברה לשתי עונות חקלאיות טובות ברציפות וללא זעזועים", אומר אדר.

אדר גם מבקר את העובדה שמכתשים אגן לא ביצעה רכישות משמעותיות בשלוש השנים האחרונות. "תעשיית האגרוכימיה מבוססת על מיזוגים ורכישות, וזאת בין היתר לאור היתרונות לגודל, שיעורי הצמיחה הנמוכים והתלות בתנאי האקלים. יחד עם זאת, בשלוש השנים האחרונות לא ביצעה מכתשים אגן ולו רכישה משמעותית אחת. בשנה החולפת בוצעו מספר רכישות, אולם רכישת שתי חברות קטנות במזרח אירופה או לחילופין השקעה בחברת סטארט-אפ בתחום הזרעים, אינם התשובה לחברה שמכירותיה מסתכמות במעל ל- 2 מיליארד דולר בשנה", אומר אדר.