שגרירות ישראל בארה"ב "סוטרת" לשדולה שמתחרה באייפא"ק

מייקל אורן, שגריר ישראל בארה"ב, החליט לא לכבד בנוכחותו את ועידת JSteet, שדולה פרו-ישראלית שתומכת בהסדר שטחים תמורת שלום בין ישראל לפלסטינים ■ השגרירות הביעה "דאגה" שהיבטים מסוימים של מדיניות השדולה עלולים לפגוע באינטרסים של ישראל ■ תסתפק במשלוח "משקיף"

שגריר ישראל בוושינגטון, מייקל אורן, החליט לא לכבד בנוכחותו את הוועידה השנתית של JStreet, שדולה פרו-ישראלית חדשה בארה"ב, שתומכת בהסדר בין ישראל לפלסטינים שיהיה מבוסס על שטחים תמורת שלום תוך הבטחת ביטחונה של ישראל.

השדולה רואה עצמה חלופה לאייפא"ק, השדולה הפרו-ישראלית הוותיקה בוושינגטון, שמצטירת בחוגים רבים כארגון שמקדם מדיניות ניצית בנושאי ההסדר בין ישראל לפלסטינים. הזמנת השגריר לוועידה היתה מאמץ של JStreet לקבל לגיטימיות בקרב יהודי ארה"ב, שרובם נתפסים כתומכי אייפא"ק.

בעוד שההחלטה לא היתה בלתי צפויה, היא חוללה אכזבה בגופים יהודיים אמריקניים שמגדירים עצמם כמחנה השלום.

בהודעה שפרסמה השגרירות נאמר, כי השגרירות קיימה ערוץ תקשורת "פרטי" עם JStreet, שבאמצעותו היא הביעה "דאגה" מהאפשרות שהיבטים מסוימים של מדיניות הארגון עלולים לפגוע באינטרסים של ישראל.

"בהתאם לכך, השגרירות תשלח משקיף לוועידה ותעקוב בעניין אחרי מה שייתרחש בה", נאמר בהודעת השגרירות.

בהודעה לא נאמר במפורש שהשגריר לא יגיע לוועידה.

בתגובה אמרה הערב דוברת JStreet, איימי ספיטאלניק: "השדולה עדיין מצפה לקבל תגובה ישירה מהשגריר אורן להזמנתנו שינאם בוועידה. אנו מאמינים, שמבחינת ממשלת ישראל זו תהיה הזדמנות מוחמצת אם היא תחליט לא ליצור מגע עם יותר מ-1200 פעילים פרו-ישראליים שיישתתפו בכנס".

הדוברת הדגישה, כי ההזמנה לשגריר בעינה עומדת ו"אנו מצפים לפעול יחד עם השגרירות למען בטחונה של ישראל כמולדתו הדמוקרטית של העם היהודי".

בין השיקולים שנדונו בדיונים פנימיים בשגרירות היתה העובדה, שממשל אובמה נתן בפועל את ברכתו לשדולה החדשה בהסכימו לשלוח את היועץ לביטחון לאומי, ג'יימס ג'ונס, לנאום בוועידה.

אחד הגורמים שנלקחו בחשבון בקבלת ההחלטה לא לשלוח את השגריר לוועידת JStreet היתה העובדה שאייפא"ק, שנחשבה, ועדיין נחשבת, השדולה הפרו ישראלית המובילה בוושינגטון, היתה רואה בנוכחות השגריר בכנס פגיעה קשה ביוקרתה. לגלובס נודע, כי איפא"ק עשתה מאמצים רבים למנוע הכרה ישראלית רשמית בשדולה המתחרה ולחצה על השגרירות לא לכבד את JStreet בנוכחות השגריר בוועידתה.

גורמים ישראליים ציינו, שאחת הסיבות להחלטת השגרירות היתה הרושם שנוצר בקרב מגזרים יהודיים מסוימים ש-JStreet מנסה לקדם את עצמה ע"י התקפות על ארגונים יהודיים אחרים.